Industrispår i Norrköping ( Risängen 1915- 1930 (Bana)
Här ett avsnitt ur min serie om industrispåren i Norrköping
jag väljer att visa det här då jag har ett antal frågor av historisk karaktär som söker svar
sedan fins även en bildefterlysning med i det hela se nedan
dåjag skrivigt så många tecken så delar jag upp det på ett antal inlägg
Ja då ska jag försöka ge mig på Risängen och spåren där, trotts att jag inte har en helt klar bild av det hela, så rätta gärna mina fel och fyll i med mera
Först skulle jag vilja rikta ett stort tack till Willy Forsström , Lars Granström samt Björn Wahrby för all hjälp jag fått med fakta till detta avsnitt
Sen skulle jag vilja efterlysa fotografier från på Slakthusbangården spårkorsningarna Normalspå/smalspår och överföringsramperna
sitter någon på sådana så hör av er!!
verkar finnas ont om sådana i de officiella arkiven
Nu tar vi dock historien från början
de första spåren som byggdes på risängen var den nya smalspåriga förbindelsen ned till södra kajen som byggdes i samband med Hamnbron byggdes och södra kajen fick normalspårs föbindelse
detta skedde 1915-17
Denna förbindelse var av de smalspåriga järnvägarna mycket efterlänktad eftersomm man då slapp en mycket omständig procedur vid omlastning melan normaloch smalspår som antingen gick ut på at varorna flottades över strömmen eller kördes på den långa vägen över befiintliga broar
antar att man ochså lastade om vid kimstad men att det inte var så attraktivt för vikbolands banorna eftersom man då fick betala NÖJ för transporten Norrköping Ö - Kimstad
Det på risängen för norrköpings stads räkning nya slakthuset som var under uppförande fick också spårförbindelse med både smal och normalspår då mycket av livdjuren kom på smalspåret och en större del av de färdiga produckterna gick i vidare på normalspåret
Slakthuset fick då en lastkaj med treskens spår och det är möjligt att den del omlastning mellan Normal och smalspår skedde här
det framgår nämligen dåligt var den skedde men antagligen var det där eller nere på södra kajen
Kring 1917 etablerade sig AB kraftembalge som mittemot slakthuset
Här nedan en ritning på hur det såg ut
Källa Stadsarkivet Norrköping
Till vänster (väster) östra station
det mittersta spåret är smalspåret ned till södra kajen som korsade normalspåren vid syltenberget, om man tittar ordentligt ser man även det smalspåriga stickspåret in till terskensspåret på Tegelängsgatan
medan det högra är det till slakthusbangården som vi nu ska titta lite mera på
Källa Stadsarkivet Norrköping
Här en ritning på hur bangården såg ut kring 1925
bangården bestod som synes av ett genomgående smalspår två tre skens spår
vara v det närmast slakthuset var försett med en vändskiva för att växla in vagnar på slakthusområdet
och ett normalspår närmst Kraftembalage
Nu några bilder på bangården
Källa: Stadsarkivet Norrköping
Här bangården kring 1917
Källa:Östgötabild
Källa: Stadsarkivet Norrköping
Ock två flygbilder från 1920 man kan skymta vändskivan på båda bilder om man tittar ordentlig
man ser även samlspåret in till Tegelängsgatan
och så ritningen på spårkrysset mellan smaloch normal spår i bangårdens norra ände
Källa: Stadsarkivet Norrköping
tänk vad vackra ritningar man kunde göra då!
Dennaväxel lades in så att man skulle kunna förlänga smalspåret ned till ev nya hamn och industriområden norr om Lindövägen
Den kom också till användning på 50 mer om det senare
vad som är lite märkligt är dock att det på flygbilderna ser ut som om spåret i fråga faktiskt fortsatt över lindövägen tidigare
men att det plockats bort
Kanske använde man sig av ett provisoriskt smalspår i normalspårets blivande läge när normalspåren byggdes på södra sidan av strömmen
det lär ju ha gått åt stora mängder grus då marken bitvi är sank och gruset kan ju inte ha kommit med normalspåret då hamnbron inte var färdig när arbetena påbörjades.
Men det är bara speckulationer!