Skånska vägskydd: Smedstorp (Fotografier/bildfrågor)
Vykort
En trettiotalsbild tror jag.
/tell
av Thomas Tell, Saturday, October 24, 2009, 20:15 (5569 dagar sedan)
Vykort
/tell
av Rolf Johansson , Huddinge, Saturday, October 24, 2009, 22:21 (5569 dagar sedan) @ Thomas Tell
Vykort
/tell
Trevlig bild - jag tar gärna in på hotellet.
Var ligger detta Smedstorp? Google maps hittar inget i Skåne.
Hälsningar
Rolf J
av Ingwar Åfeldt, Saturday, October 24, 2009, 22:30 (5569 dagar sedan) @ Rolf Johansson
Var ligger detta Smedstorp? Google maps hittar inget i Skåne.Hälsningar
Rolf J
Jodå, klicka på denna länk.
M v h
Ingwar
av ernst, Saturday, October 24, 2009, 22:47 (5569 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt
av Ola Almquist, Saturday, October 24, 2009, 23:05 (5569 dagar sedan) @ ernst
Hmmm... Jag får upp samma Smedstorp. Provar http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=smedstorp
M.v.h.
Ola
av Bengt Andréasson, Saturday, October 24, 2009, 23:49 (5568 dagar sedan) @ Ola Almquist
av Kurt G. Möller , Sthlm, Sunday, October 25, 2009, 00:10 (5568 dagar sedan) @ Bengt Andréasson
Smedstorp (i Skåne) låg/ligger nära Tomelilla på f d MSJ. (Sv.Komm. 1950!)
av Gunnar Ekeving, Saturday, October 24, 2009, 23:14 (5568 dagar sedan) @ Rolf Johansson
Vykort
/tell
Trevlig bild - jag tar gärna in på hotellet.Var ligger detta Smedstorp? Google maps hittar inget i Skåne.
ja, bilden är mycket trevlig. Just detta Smedstorp ligger på linjen Tomelilla - Simrishamn, och är fortfarande öppet för persontrafik. Pågatåget från Malmö stannar vid Smedstorp var eller varannan timme. I november 1957 fanns hotellet kvar när SJ:s tredje signalsektion fotograferade plankorsningen:
Kryssmärket står fortfarande till höger, men har kompletterats med en röd kryssmärkeslykta. Den röda lyktan på bomröret har däremot försvunnit. Antalet blankledningar på de höga telefonstolparna har minskat. I gatans mitt har tillkommit dubbla mittstreck vilket väl vid denna tid av "fri fart" indikerade hastighetsbegränsning.
Hotellet kanske inte finns kvar längre, men restaurant och annat trevligt finns i stationssamhället. Handelsboden på andra sidan järnvägen finns i varje fall kvar; numera i "Leif handlares" regi. Det är alltså huset längst till höger på bilden nedan som inrymmer affären.
På Thomas bild skymtar vridlyktor på bomstativen. 1957 tycks de ha tagits bort, däremot finns en ovanlig typ av kombinerad bomsignalskärm och vridlykta mellan spåren.
På bilden ovan syns vad som väl måste vara en V-signal till vänster om handelsbodens gavel och ett antal meter från vägkorsningen. V-signalens placering motiverades säkert med att den skulle bli synlig i god tid för ankommande tåg.
Nedan en förstoring på den ovanliga vridlyktan:
Tidtabellsboken del A från 1957 visar Smedstorps läge
1957 års bilder från Sveriges Järnvägsmuseum