Skånska vägskydd: Fåglasång (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, December 08, 2009, 22:51 (5523 dagar sedan)

[image]

Denna övergång med svängbommar fanns mellan Sjöbo och Tomelilla. Tidtabellsboken del A från 1957 anger att Fåglasång låg 800 meter öster om håll- och lastplatsen Högestad. Om Högestad varit station (och enligt Järnvägsdata var så fallet fram till 1938, alltså samma år som Sövdeborg blev håll- och lastplats) eller haft en egen vägövergång hade man kanske försett Fåglasång med mekaniska fällbommar manövererade från Högestad.

[image]

Bilderna togs i oktober 1957. 1959 års tidtabellsbok del A anger att övergången hade automatiska ljus- och ljudsignaler, så kanske försvann den personliga bevakningen strax efter att bilderna tagits?

[image]

På bilden ovan syns att högra vridlyktan har en avskärmningsanordning, antagligen på grund av att vägen svängde och man ville undvika att vägtrafikanter såg fel sken från lyktan.

[image]

Banvakt.se har uppgift om banvaktstuga på platsen, och det är väl denna stuga som syns till höger om vägvaktskuren

Skånska vägskydd: Fåglasång

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, December 09, 2009, 06:30 (5523 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för intressanta bilder från Fåglasång i Fyledalen.

Jag kan komplettera med några bilder från senare tid.

Oktober 1978:

[image]

Oktober 1995:

[image]

Skånska vägskydd: Fåglasång

av Patrik, Thursday, December 10, 2009, 21:33 (5522 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Var där trafik på spåret 1978, tänkte på ljussignalen är i bruk enligt bilden som Jonny tagit.

Patrik

Skånska vägskydd: Fåglasång

av Jonny Saljefeldt, Friday, December 11, 2009, 12:26 (5521 dagar sedan) @ Patrik

Var där trafik på spåret 1978, tänkte på ljussignalen är i bruk enligt bilden som Jonny tagit.

Patrik

Godstrafiken Tomelilla-Sjöbo lades ner 1981. Den var dock ganska sporadisk de sista åren (vut vid behov om jag förstått det rätt).

Skånska vägskydd: Fåglasång

av Patrik, Friday, December 11, 2009, 15:07 (5521 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Har du fler bilder från den tiden där längs banan? Vad för lok körde man med där på den tiden när man körde Vut.

Patrik

Skånska vägskydd: Fåglasång

av Jonny Saljefeldt, Friday, December 11, 2009, 19:16 (5521 dagar sedan) @ Patrik

Har du fler bilder från den tiden där längs banan? Vad för lok körde man med där på den tiden när man körde Vut.

Patrik

Inga fler bilder från trafiktiden, tyvärr. Jag skulle tro att man körde med V4 eller Z66 (placerade i Ystad).

Skånska vägskydd: Fåglasång

av Patrik, Friday, December 11, 2009, 19:49 (5521 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Har du fler bilder från Sjöbo?

Patrik

Skånska vägskydd: Fåglasång

av Tommy Texius @, Ingelstad, Wednesday, December 09, 2009, 10:54 (5523 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ett tack för bilderna även från mig! Min mormor och morfar bodde i banvaktstugan (morfar var banvakt på sträckan och mormor var vägvakt). Kuren var tidigare av en större modell, men byttes ut mot den mindre av standardmodell som syns på bilderna. Den stora kuren var en tid placerad ca 100 meter längre österut, strax intill bron över ån, och användes då som rastkur av banarbetarna som ofta var ofta sysselsatta med att riva ner lösa stenar från "bergssidorna" i skärningen mellan korsningen och bron.


Tommy

Skånska vägskydd: Fåglasång

av Bengt Andréasson, Wednesday, December 09, 2009, 11:33 (5523 dagar sedan) @ Tommy Texius

Banan ligger kvar idag som cykeldressinbana från Tomelilla till kommungränsen mot Sjöbo.

Går man upp längs banan till bron över Trydeån kan man med lite tur se strömstare nere i forsen. Fåglasång är ett passande namn!