Vargön den 6 april 1966 (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Falkenberg, Thursday, December 10, 2009, 06:27 (5547 dagar sedan)

Den 6 april år 1966 besökte jag Vargöns AB. Bolaget drev vid denna tidpunkt pappersbruk och elektriskt smältverk och hade en ca 1 km lång järnväg mellan bruket och Vargöns station.

[image]

[image]

Denna dag var lok III i tjänst. Loket tillverkades av ASEA år 1912

[image]

Lokföraren poserar framför lok IV. Detta lok tillverkades av ASEA år 1935 och hade ursprungligen spårvidden 700 mm. Det ombyggdes till 1435 mm år 1962 av Chr. Olsson i Göteborg.

[image]

Lok V under revision. Loket tillverkades av ASEA år 1945

[image]

Lok VI tillverkat av ASEA år 1952. Ursprunglig spårvidd var 700 mm, men loket ombyggdes till 1435 mm år 1961 av Chr. Olsson i Göteborg.

Järnvägen mellan bruket och Vargöns station är sedan länge nerlagd. År 2000 fanns samtliga ovanstående lok kvar, varav lok III och lok V fanns hos Sveriges Järnvägsmuseum. Om lok IV och VI ännu finns kvar och i så fall var, vet jag inte.
Björn

Vargön den 6 april 1966

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, December 10, 2009, 11:03 (5547 dagar sedan) @ Björn Malmer

Kul bilder. Och trevligt att det är med lite gubbar oxå!

Överdelen till lok V stämmer nästan exakt med "Acke" på Lännabanan, dvs Hallstaviks Pappersbruks f d batterilok, oxå en 40-talare. Hade även lok V här batterier? Gejderna för "rörliga huvar" tyder ju på det.

Obs att det är smalspårskoppel kvar på ett av de andra loken. Användning...?

Vargön den 6 april 1966

av Björn Malmer, Thursday, December 10, 2009, 14:17 (5547 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Loken IV, V och VI var även anpassade för ackumulatordrift.

Banan mellan bruket och Vargöns station hade från början spårvidd 700 mm. Omkring år 1899 byggdes linjen om till 1435 mm, men 700 mm-spåret låg kvar mellan normalspårets räler till omkring 1945. Under många år drogs normalspårsvagnarna av de smalspåriga loken, som försetts med buffertar och centralkoppel.
Fram till år 1962 fanns dessutom ett omfattande nät inom bruket med spårvidden 700 mm. Lok VI hade ursprungligen spårvidd 700 mm och smalspårskopplet på loket måste vara en kvarleva från denna tid. Uppgifterna kommer från boken ’Industrilok i Västergötland’ av Mats Freding.
Mvh Björn

Vargön den 6 april 1966

av Per Björn @, Thursday, December 10, 2009, 15:11 (5547 dagar sedan) @ Björn Malmer

Jätte intressanta bilder, men jag måste fråga en sak som inte framgår av svartvita foton. Är det någon som vet hur dessa lok var målade?

Vargön den 6 april 1966

av Björn Malmer, Thursday, December 10, 2009, 15:33 (5547 dagar sedan) @ Per Björn

Jag minns loken som bruna - exakt nyans kan jag inte ange, men något åt "SJ-brunt".
Mvh Björn

Vargön den 6 april 1966

av Rubensgården, Thursday, September 28, 2023, 18:24 (507 dagar sedan) @ Per Björn

Sent svar men på sent åttio eller tidigt nittiotal stod lok VI eller IV på Öxnered station. Det var då patinerat mintgrönt med den modernare Holmen -loggan. Har ett svagare minne av att chassit var gult.

Vargön den 6 april 1966

av Torbjörn G, Thursday, December 10, 2009, 17:26 (5547 dagar sedan) @ Björn Malmer

Lok III är en riktig läcker udda sak! Jag blev glad när jag lästa att den och de andra blivit bevarade. Var på SvJm kan man skåda lok III? Någon?

//Torbjörn G