Huskvarnaväxling med T23 116 670419 (Fotografier/bildfrågor)

av Fredrik S, Sunday, January 17, 2010, 18:14 (5466 dagar sedan)

Jag har fått lite mer bilder av PLj som visar industrispåret som ersatte JGJ mellan Jönköping och Huskvarna -36.
"Här kommer tre bilder på Huskvarnaväxlingen från 67-04-19.
Huskvarnaväxlingen gick alltid med en tjänstevagn (fd BF4) först i riktning mot Huskvarna. Den var försedd med lampa och signalhorn samt möjlighet till nödbromsning. På dessa bilder passerar växlingen växeln med banan mot Nässjö. Lok är T23 116. Växling växling kunde ske vid KF, som hade lager och bageri, Huskvarna N och Husqvarna AB. Till KF kom då och då "kul-vagnar (Q14)" med mjöl. Det fanns även en kaj vid Elmia där vagnar lossades och lastades i samband med utställningar.

Hälsningar
Per"


[image]


[image]
http://kartor.eniro.se/m/MzijN


[image]http://kartor.eniro.se/m/MziNV

Huskvarnaväxling med T23 116 670419

av HP, Sunday, January 17, 2010, 19:55 (5466 dagar sedan) @ Fredrik S

Jag har fått lite mer bilder av PLj som visar industrispåret som ersatte JGJ mellan Jönköping och Huskvarna -36.
"Här kommer tre bilder på Huskvarnaväxlingen från 67-04-19.
Huskvarnaväxlingen gick alltid med en tjänstevagn (fd BF4) först i riktning mot Huskvarna. Den var försedd med lampa och signalhorn samt möjlighet till nödbromsning. På dessa bilder passerar växlingen växeln med banan mot Nässjö. Lok är T23 116. Växling växling kunde ske vid KF, som hade lager och bageri, Huskvarna N och Husqvarna AB. Till KF kom då och då "kul-vagnar (Q14)" med mjöl. Det fanns även en kaj vid Elmia där vagnar lossades och lastades i samband med utställningar.

Hälsningar
Per"


[image]


[image]
http://kartor.eniro.se/m/MzijN


[image]http://kartor.eniro.se/m/MziNV


Flämt! Vad fräckt! Vilken fd BF4 är detta PLj? Vilka dylika vagnar fanns i Jö, och hur tursattes dessa "en vanlig dag"?

Mvh Henrik R

Huskvarnaväxling med T23

av Rolf Johansson, Sunday, January 17, 2010, 20:16 (5466 dagar sedan) @ HP

Flämt! Vad fräckt! Vilken fd BF4 är detta PLj? Vilka dylika vagnar fanns i Jö, och hur tursattes dessa "en vanlig dag"?

Mvh Henrik R

I juli 1973 verkade samma vagn fortfarande hänga med.

T23 119 på Jönköpings godsbangård

Men i januari 1976 har den kanske bytts ut mot en modernare tingest.

Godsbangården i januari 1976

Huskvarnaväxling med T23

av Uno P @, Sunday, January 17, 2010, 21:50 (5466 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Flämt! Vad fräckt! Vilken fd BF4 är detta PLj? Vilka dylika vagnar fanns i Jö, och hur tursattes dessa "en vanlig dag"?

Mvh Henrik R


I juli 1973 verkade samma vagn fortfarande hänga med.

T23 119 på Jönköpings godsbangård


[image]
Det är inte riktigt samma vagn. Vagnen efter T21:an är inte CF4 utan istället fd BF2b 1800. Den finns numera hos Föreningen Veteranjärnvägen i Klippan. Vagnen var ursprungligen en C4 och fick sitt nuvarande utseeende så sent som 1958.

Huskvarnaväxling med T23

av Carl-Erik Olsson @, Monday, January 18, 2010, 02:39 (5466 dagar sedan) @ Uno P

Flämt! Vad fräckt! Vilken fd BF4 är detta PLj? Vilka dylika vagnar fanns i Jö, och hur tursattes dessa "en vanlig dag"?

Mvh Henrik R


I juli 1973 verkade samma vagn fortfarande hänga med.

T23 119 på Jönköpings godsbangård


[image]
Det är inte riktigt samma vagn. Vagnen efter T23:an är inte CF4 utan istället fd BF2b 1800. Den finns numera hos Föreningen Veteranjärnvägen i Klippan. Vagnen var ursprungligen en C4 och fick sitt nuvarande utseeende så sent som 1958.

[image]

[image]

Däremot så går det med en CF4/BF4 på de första bilderna, alltså en vagntyp som byggdes på det sättet och inte var resultat av ombyggnader. Jämför antalet fönster med BF2b.
Hade f ö inte FVJ:s CF4 1655 också förflutet från Småland som "växlarvagn" eller vad det nu borde kallas? Har för mig att den, när den anlände till dåvarande HVJ i Billesholm i mitten av 70-talet, hade en strålkastare i form av en "buffertlykta" av typen AGA Standard monterad under plattformstaket i F-änden ist f den vanliga taklyktan med glaskupa. Denna vagn är ju sedan några år utlånad till SJVM och många av detta forums besökare har säkert lagt märke till den där. Uno har säkert en bild på den också i väntan på att det ska bli fler bilder på FVJ-hemsidan?
Fast jag tycker inte BF4-n på bilderna här verkar vara 1655, vars högt placerade slangar för hjälpledningsbroms borde synas i så fall. Hur många vagnar av de här båda typerna kan ha använts till denna typ av tjänst på sin ålders höst?
/undrade bromsaren på 1800

Huskvarnaväxling med T23

av Uno P @, Monday, January 18, 2010, 08:51 (5466 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Däremot så går det med en CF4/BF4 på de första bilderna, alltså en vagntyp som byggdes på det sättet och inte var resultat av ombyggnader. Jämför antalet fönster med BF2b.
Hade f ö inte FVJ:s CF4 1655 också förflutet från Småland som "växlarvagn" eller vad det nu borde kallas? Har för mig att den, när den anlände till dåvarande HVJ i Billesholm i mitten av 70-talet, hade en strålkastare i form av en "buffertlykta" av typen AGA Standard monterad under plattformstaket i F-änden ist f den vanliga taklyktan med glaskupa. Denna vagn är ju sedan några år utlånad till SJVM och många av detta forums besökare har säkert lagt märke till den där. Uno har säkert en bild på den också i väntan på att det ska bli fler bilder på FVJ-hemsidan?
Fast jag tycker inte BF4-n på bilderna här verkar vara 1655, vars högt placerade slangar för hjälpledningsbroms borde synas i så fall. Hur många vagnar av de här båda typerna kan ha använts till denna typ av tjänst på sin ålders höst?
/undrade bromsaren på 1800

CF4 1706 som finns hos mfÖSJ i Kristianstad har också ett förflutet som växlarvagn i Kristianstad. Det är förmodligen den som syns på de övriga bilderna. CF4 1655 var placerad i Värnamo.

Huskvarnaväxling med T23 116 670419

av Lasse M, Monday, January 18, 2010, 03:39 (5466 dagar sedan) @ Fredrik S

[image]

Där dök det ju upp en bild ovanifrån på en BF4, hade en tråd här innan där jag efterfrågade just en sådan bild. Du har möjligen inte fler bilder av BF4 där taket och placeringen av takutrustningen syns?