Inne i en vågkur? (Järnväg allmänt)
Ja, hur ser det ut inuti en sån egentligen? Kan man hitta bilder på hur det ser ut nånstans månne?
Och när vägdes vagnar? Det hände väl inte alltid efter lastning antar jag?
H
av Håkan Grundstedt , Tuesday, January 19, 2010, 13:19 (5568 dagar sedan)
Ja, hur ser det ut inuti en sån egentligen? Kan man hitta bilder på hur det ser ut nånstans månne?
Och när vägdes vagnar? Det hände väl inte alltid efter lastning antar jag?
H
av Christer Fredriksson , Tuesday, January 19, 2010, 13:26 (5568 dagar sedan) @ Håkan Grundstedt
Alla avsända vagnar vägdes, antingen på avsändningsstationen eller närmaste
station med vagnvåg eller på omkopplingsstationen till annat tåg.
Vanligtvis Stathmos/Lindells visarvåg med rund visartavla på stativ, skrivbord
och en pinnstol samt oftast en tjänstetelefon. En vågbok som antingen fanns på
plats eller medtogs av växlingspersonalen. Kamin förekom ibland, men mera sällan.
av Lars-Erik Larsson, som inte kan logga in, Tuesday, January 19, 2010, 13:46 (5568 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
plats eller medtogs av växlingspersonalen. Kamin förekom ibland, men mera sällan.
Fanns det inte oftast också en stor spak som man kunde låsa vågen/vågplattan med?
Lars-Erik L
av Harald, Tuesday, January 19, 2010, 13:52 (5568 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson, som inte kan logga in
Fanns det inte oftast också en stor spak som man kunde låsa vågen/vågplattan med?Lars-Erik L
Bör ha varit alltid. En signalskärm på kurens tak (rund grön tavla med vit kant) var kopplad till spaken och visade om vågen var låst (tavlan parallell med spåret) eller ej låst (tavlan tvärs spårets riktning). När vågen var upplåst fick ingen rörelse ske.
av Morshyttan, Tuesday, January 19, 2010, 14:29 (5568 dagar sedan) @ Harald
Fanns det inte oftast också en stor spak som man kunde låsa vågen/vågplattan med?Lars-Erik L
Bör ha varit alltid. En signalskärm på kurens tak (rund grön tavla med vit kant) var kopplad till spaken och visade om vågen var låst (tavlan parallell med spåret) eller ej låst (tavlan tvärs spårets riktning). När vågen var upplåst fick ingen rörelse ske.
Här är ett exempel på hur signalsskärmen kan se ut, men tyvärr är det inte mycket kvar innuti efter våg mm.
Men kamin fanns och finns, fast detta våghus fungerade i mycket som portvaktslokal för brukets entrè:-)
(tidigare visad)
Men det sitter en stor spak fast det gick inte då att ta några foton inne i huset:-P
Jag besparade er detta tidigare i tråden då frågan var hur det såg ut innuti, vilket ju inte fanns nått svar på. :-) ;-) :-D
av Christer Fredriksson , Tuesday, January 19, 2010, 16:11 (5568 dagar sedan) @ Morshyttan
Förreglingsspak eller ej?!?
För det mesta så låstes vågen för för fri överfart och signalskivan/ljussignalen
slog om till klart antingen med ett handtag/knapp eller lås av något slag beroende på
om vågen hade el-motor eller ej.
Klart för vägning erhölls då vagbryggan hade uppnått högsta läge och låsts,
antingen mekaniskt eller elektriskt.
Vissa el-mototförsedda vagnvågar låstes i sina ändlägen automatiskt då ändlägena
uppnåddes.
av Per Ljungberg., Tuesday, January 19, 2010, 17:33 (5567 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
På de mekaniska vågar jag sett går rälsen obruten över vågen. När man skulle väga vreds "balkar" in mot rälsen så att hjulflänsarna bar vagnens vikt. Detta betydde i så fall att vågen först måste ställas för vägning innan vagnen kördes upp på vågen. Stämmer detta?
PLj
av Urban Åkesson, Tuesday, January 19, 2010, 18:23 (5567 dagar sedan) @ Per Ljungberg.
Utan att egentligen veta något om detta så drar jag mig till minnes att det fanns/finns en vågkur (?) i Vetlanda, den runda skivan på taket av denna var grön med vit kant d.v.s varsamhet enligt i alla fall 1967 års säo. Så jag skulle tro att man med största försiktighet körde på vagnen i vägningsläge.
av S-O Strand, Tuesday, January 19, 2010, 18:43 (5567 dagar sedan) @ Urban Åkesson
Utan att egentligen veta något om detta så drar jag mig till minnes att det fanns/finns en vågkur (?) i Vetlanda, den runda skivan på taket av denna var grön med vit kant d.v.s varsamhet enligt i alla fall 1967 års säo. Så jag skulle tro att man med största försiktighet körde på vagnen i vägningsläge.
"Vågsignaltavla" finns med även i JTF, men benämnes då enligt JTF nomenklatur som "Vågsignal". Signalen finns i bilaga 3H under rubriken "Äldre signaleringsformer för användning vid tågs avgång och växling."
Signalbetydelsen är "sakta".
St
av John Thoweman, Tuesday, January 19, 2010, 19:59 (5567 dagar sedan) @ Per Ljungberg.
På de mekaniska vågar jag sett går rälsen obruten över vågen. När man skulle väga vreds "balkar" in mot rälsen så att hjulflänsarna bar vagnens vikt. Detta betydde i så fall att vågen först måste ställas för vägning innan vagnen kördes upp på vågen. Stämmer detta?
PLj
Bifogar utsnitt ur ritning från Banläran av år 1915.
av Christer Fredrikson , Tuesday, January 19, 2010, 21:33 (5567 dagar sedan) @ John Thoweman
Denna ritning som John visat är väl den vanligast förekommande konstruktionen
av vågar i modern tid, dvs med höj och sänkbart vågbord på vilket vagnarnas
hjulflänsar gick upp på vid vägning och med fasta räler.
Vid Grängesbergs Malmbangård vägdes alltid malmvagnarna under gång, dvs medan
man sakta drog fram hela det lastade tågsettet med malmvagnar över den upphöjda
vågbryggan enligt följande:
1. vågbryggan höjdes med elmotor till vägningsläge.
2. tågsettet drages sakta över vanvågen.
3. 1 man skriver vagnsnummer i en vågbok.
4. 1 man läser först av vagnens egenvikt.
4.a. läser sedan av den bruttovikt visaren visar(som slår häftigt åt båda hållen under vagnens gång över vågbordet)
4.b. räknar i huvudet ut hur mycket malm som har lastats på vagnen.
4.c. säger högt antalet lastade ton malm på vagnen.
5. vagnen går av vågbryggan samtidigt som nästa vagn är på väg upp på den.
6. efter sista vagn så sänktes vågbryggan till friläge.
Det är alltså inte många sekunder man har för att göra detta för varje vagn i
settet, 3,75 m ax-avst och 5 m vågbrygas längd samt 52 vagnar! Skickliga vägare!
Detta fungerade mycket bra. Dessutom vägdes varje vagns malmlast i Oxelösund,
och när man efter alla år på detta sätt 1980 beslutade om att slopa vägningen
i Ggm så var alla berörda parter nöjda med detta.
av M.Svenson, Tuesday, January 19, 2010, 20:28 (5567 dagar sedan) @ Per Ljungberg.
Hej!
Jo, Per det är riktigt att man ställde om för vägning först, ivartfall vågen på Sär i Göteborg fungerar så. Detta har jag varit med om många gånger när man körde Sär 13 en Z 65:a som växlade bl.a inne SKF och som avslutade dagen med att väga hela "vågspåret" som brukade var ca 400-500 meter vagnar som man drog över vågen i sakta sakta fart så att var vagn är på vågen lagomt länge för avläsning utan att man behövde stoppa för varje vagn, detta kunde ändå ta 30-40 minuter. MVH Martin.
av Jakob E, Tuesday, January 19, 2010, 15:52 (5568 dagar sedan) @ Håkan Grundstedt
I Åsboberg på f.d. NBJ (några km norr om Gyttorp upp mot Bredsjö) står följande alster.
Kikar man in i den sammanstörtade kuren så ser man rejäla doningar
Jag har för mig att veven som syns är det som låser vågen och via ett länkage vrider signalskärmen. Gruvan i Åsboberg lades ner 1959 men jag tror att utlastning de sista åren gick via Striberg som sedan 1954 fått ett nytt anrikningsverk.
I Striberg några km norr om Åsboberg står en likadan kur.
Gruvan i Striberg lades ner 1967 men det tog några år innan malmlagret tömts. Jag vet inte om vågen användes till slutet.
av Tobbe Johansson, Tuesday, January 19, 2010, 16:21 (5568 dagar sedan) @ Jakob E
Det fanns en vagnvåg i Deje på NKlj vid rampanläggningen där man vägde in vagnarna vid rampningen för att bl.a. kolla om de lastade vagnarna inte hade snedlastats inför transporten mot Hagfors på de s.k. transportörerna (Q37p) om jag inte missminner mig. Har någon filmsekvens på detta vid rampning den sista trafikveckan då jag medföljde tåget Hagfors-Deje T.o.R.
Tobbe.
av FFL, Tuesday, January 19, 2010, 16:21 (5568 dagar sedan) @ Jakob E
Här i Norrköping finns det en fult fungerande våg, den underhålls dock numera inte men är fullt användbar och används fortfarande ibland
tyvärr har jag inga bilder
Men vågen ser ut som en vanlig balansvåg fast i större modell, fast den har även en rund mät tavla där man kan läsa ut vikten
av Morshyttan, Tuesday, January 19, 2010, 19:17 (5567 dagar sedan) @ Håkan Grundstedt
H
med ett väkt intresse själv kolla jag runt lite i brochyrer mm.
prexis när den skulle scannas så fanns den tydligen på nätet :-)
http://www.nora.se/Byggnadsinventering/Veteranjvg/PDF/Utredning_2005/Byggnadsminnesutre... varvid man kollar på sid. 29
hoppas att det blir lika intressant som jag fann det, den är f.ö nära identiskt med de rester som står att se i vårat uppe i horndal :-) ;-) :-D
av Jonas Sjöberg, Wednesday, January 20, 2010, 22:46 (5566 dagar sedan) @ Morshyttan
Ett par bilder på vågkuren i Södertälje jag tog år 2007