ASJ Falun 2 (Järnväg allmänt)

av Bertil, Monday, January 25, 2010, 22:47 (5414 dagar sedan)

Ungefär samtidigt som smalspårsloken i förra inlägget tillverkades två normalspåriga dieselelektriska boggielok med två Cuminmotorer. Det ena loket var inblandat i en svår rälsbussolycka under provkörning. Vad hände med dessa lok och finns det bilder på dom?

ASJ Falun 2

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, January 25, 2010, 23:30 (5414 dagar sedan) @ Bertil

Ungefär samtidigt som smalspårsloken i förra inlägget tillverkades två normalspåriga dieselelektriska boggielok med två Cuminmotorer. Det ena loket var inblandat i en svår rälsbussolycka under provkörning. Vad hände med dessa lok och finns det bilder på dom?

Kan det handla om dessa arbetslok på tunnelbanan, vilka väl finns kvar i ursprungligen avsedd tjänst?

/CEO

ASJ Falun 2

av Bertil, Monday, January 25, 2010, 23:58 (5414 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Nej så såg dom inte ut. Dom hade standardkoppel och gångbord runt huvarna.

ASJ Falun 2

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Tuesday, January 26, 2010, 00:23 (5414 dagar sedan) @ Bertil

Nej så såg dom inte ut. Dom hade standardkoppel och gångbord runt huvarna.

Mer likt detta då eller släktingen för stålindustrins behov?

ASJ Falun 2

av Bertil, Tuesday, January 26, 2010, 00:54 (5414 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Loken jag mins var kantigare, hade inte några "bulor" vid hytten och en annan boggi.

ASJ Falun 2

av o. sundström, Tuesday, January 26, 2010, 06:39 (5414 dagar sedan) @ Bertil

Det i olyckan - som inträffade mellan Grycksbo och Sågmyra - inblandade loket var ett av tre med det besrivna utseendet: "Kantiga" huvar och svanhalsboggier med spiralfjäder.

Ett av dessa tre lok - det i olyckan inblandade om jag minns rätt - kom till Korsnäs AB, de andra två till Stora Kopparbergs järnverk Domnarvet i Borlänge.
Foto, nummer och data ej tillgängliga här men kan meddelas senare om så önskas.
O. Sundström

ASJ Falun 2

av Bertil, Tuesday, January 26, 2010, 12:31 (5413 dagar sedan) @ o. sundström

Foto och data ser jag fram emot. Tackar på förhand.

ASJ Falun 2

av o. sundström, Wednesday, January 27, 2010, 19:41 (5412 dagar sedan) @ Bertil

Ber Dig sända Din E- och ytpostadress till

mariol.promenadensnabelacomhem.se

Hälsningar
Olle S

ASJ Falun 2

av Ola Almquist, Wednesday, January 27, 2010, 22:11 (5412 dagar sedan) @ o. sundström

Olle! Du får gärna skriva mer om dessa lok här.
2006 diskuterades de på gamla forumet. Det fanns en del oklarheter. Det jag skrev då kan kompletteras med att 2009 fanns loken SSAB 7320, 7330, 7340 och 7350 kvar i Oxelösund. Reservdelsloken i Oxelösund är skrotade. 521 fanns kvar i Luleå 2008.

M.v.h.
Ola

ASJ Falun 2

av o. sundström, Thursday, January 28, 2010, 08:29 (5412 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nja, nå'n kalenderbitare är jag inte och den lista jag nedan återger är författad för många år sedan av en högst opålitlig person (gissa vilken...) så lita inte alltför mycket på den:
ASJ:s dieselelektriska boggilok

786 KM 1958
787 SKB 1958 (Gyo-olyckan)
794 OJ 1960
795 OJ 1960
796 OJ 1960
797 OJ 1960
798 TGOJ 1960
799 SKB 1965
800 SKB 1961
879 SKB 1966

Samtliga utom 786, 787 och 879 hade Cumminsmotorer (2 x 400 hk), de tre förstnämnda Cummins 2 x 300 hk.

Olle S