Göta industrilok 1 (Järnväg allmänt)

av Runne, Tuesday, February 16, 2010, 22:08 (5371 dagar sedan)

jag undrar vart göta 1 har tagit vägen som stod vid göta pappersbruk för typ 20årsen Nu är loket borta sen undrar jag hur det går för dom andra göta maskinerna göta 2 finns hos agj göta3 finns hos industribanan ifrövi.

Göta industrilok 1

av Stefan Skoglund, Wednesday, February 17, 2010, 03:52 (5371 dagar sedan) @ Runne

jag undrar vart göta 1 har tagit vägen som stod vid göta pappersbruk för typ 20årsen Nu är loket borta sen undrar jag hur det går för dom andra göta maskinerna göta 2 finns hos agj göta3 finns hos industribanan ifrövi.

göta 2 är tyvärr nedplockad i atomer :-(

Vi får se vad som händer efter att ROJ 3 är klar, chans är väl att vi börjar med 31:an då.

Göta industrilok 3

av Rogge, Wednesday, February 17, 2010, 13:38 (5371 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Kan meddelas att Göta 3 ÄR nedmonterad pga analys om renovering, vid
FMBBM. Enl känd källa!

Göta industrilok 1

av Björn Thyrelius, Wednesday, February 17, 2010, 22:24 (5370 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Göta 2 hade varit treligt komplement för att visa för barn hur ett litet ånglok fungerar!

Tror du vi får se VGJ 31 TILL FÖRENINGEN 50 ÅRS FEST 2015 enligt hemsidan är det önskemål om ROJ 5 efter ROJ 3.

Mvh Björn

Göta industrilok 1

av Frans Jaeger, Märsta, Friday, February 19, 2010, 10:32 (5369 dagar sedan) @ Björn Thyrelius

Kanske har man tänkt om när det gäller prioritetsordningen bland ångloken vid AGJ? Revisionen av ROJ 3 blev väl mycket, mycket mer omfattande än vad man först trodde. Kanske vill man då fortsätta med VGJ 31 efteråt istället, där väl ganska mycket är gjort, istället för att plocka isär ROJ 5 och upptäcka att att detta lok också kräver mycket mer jobb? Jag som passiv medlem hoppas i alla fall att så är fallet!

Göta industrilok 1

av Stefan Lindberg, Wednesday, February 17, 2010, 16:54 (5371 dagar sedan) @ Runne

Jag hade en körning till Göta bruks gamla industriområde för typ 5 år sedan
och då såg jag att det stod ett litet ånglok på baksidan mot älven.
Tyvärr så tänkte jag inte mer på det då.

Göta industrilok 1

av Rune, Wednesday, February 17, 2010, 22:18 (5370 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

Tack för svaren.Då här loket flyttat det stog fram mella Rv45 och bruket. sår det inne på bruksområdet?

Göta industrilok 1-3

av Anders Sandgren, Thursday, February 18, 2010, 13:38 (5370 dagar sedan) @ Rune

Deet verkar litet rörigt men Göta I-III (O&K 1611/1906, 1946/1906 resp 2808/1908).
listan över bevarade O&K-lok anges det att I är på AGJ, II kvar hos Göta och III i Frövi.
Sanningen är väl den att AGJ från början hade I men senare bytte till II varför det alltså är I som är kvar (åter) på hemmabruket medan de båda andra är hos AGJ resp i Frövi. När och om något återuppstår får väl framtiden utvisa. Men kvar är de i någon form.

Göta industrilok 1-3

av Ola Almquist, Thursday, February 18, 2010, 14:35 (5370 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Deet verkar litet rörigt men Göta I-III (O&K 1611/1906, 1946/1906 resp 2808/1908).
På [link=http://www.chm.bris.ac.uk/org/murray/okpres.htm]listan över bevarade O&K-lok[/link] anges det att I är på AGJ, II kvar hos Göta och III i Frövi.
Sanningen är väl den att AGJ från början hade I men senare bytte till II varför det alltså är I som är kvar (åter) på hemmabruket medan de båda andra är hos AGJ resp i Frövi. När och om något återuppstår får väl framtiden utvisa. Men kvar är de i någon form.

Jag hänvisar till [link=http://www.johnbergman.se/ibf/skyddat/loklistor/ok_a.pdf]Janis Priedits lista[/link] i stället. För några år sedan besöktes Göta varvid vi fick veta att ångloket tagits inomhus för renovering. Sedan har jag inte hört något. Ska se om jag hittar någonting i Spårläget om när besöket gjordes. Har för mig att Göta I hade en O&K-skylt med tillverkningsnumret 1946 (alltså från Göta II, eller en avgjutning).

M.v.h.
Ola

Göta industrilok 1-3

av Per-Åke Lampemo, Thursday, February 18, 2010, 15:20 (5370 dagar sedan) @ Anders Sandgren

listan över bevarade O&K-lok anges det att I är på AGJ, II kvar hos Göta och III i Frövi.

Jag kan rekommendera att läsa boken " 15 år med järnväg som hobby". Här finns lite bilder och viss AGJ-historik kring Göta-loken I och II.

Det stämmer att AGJ hade från början Göta I, men bytte loket mot det bättre Göta II. En revision i mitten på 1970-talet påbörjades men tyvärr så avstannade denna av olika anledningar. Loket Göta II är idag nedplockad i delar.

Tanken med bevarandet vid AGJ av denna loktyp var att visa de små industriloken vid 891-nätet i Sverige.

Mvh Per-Åke Lampemo

Göta III

av henrik, Thursday, February 18, 2010, 16:45 (5370 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Hej

en bild från frövi i höstas ,pannan stod inlåst ,ramen under en press.
planerades vist att bygga om loket till 600mm,då med en helt ny ram...
nån som vet mer?
[IMG]http://i124.photobucket.com/albums/p23/deutzome/100_1037.jpg[/IMG]
mvh henrik

Göta III

av Björn Thyrelius, Thursday, February 18, 2010, 21:36 (5369 dagar sedan) @ henrik

Minns detta lok på skroten högt upp som reklam pelare.Från Arboga gammal geomfarten av E 18 till Västerås på 1970 talet.

Min far har säkert några diabilder i sina lådor från denna tid.

När man sedan flyttade till Alingsås 1974 blev aktiv i AGJ var ännu roligare att se ettan.

Undrar om min syster barn får uppleva att tvåan på AGJ kommer under ånga innan dom är vuxna.

Se bilder på ettan på Stig Lundin hemsida.

Mvh Björn

Göta III

av henrik, Friday, February 19, 2010, 17:53 (5369 dagar sedan) @ Björn Thyrelius

hej

skulle vara roligt att se bilder på lokets tidigare liv,
nejmans reklam finns kvar !
[image]

Göta 1, bilder

av Stig Lundin, Friday, February 19, 2010, 08:27 (5369 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

[img]http://www.stiglundin.se/bilder/kvarnabo/2008/gota1/DSCN0194K.jpg[/img]
Göta 1, hösten 2008. Foto Björn Thyrelius.
[link=http://www.stiglundin.se/bilder/kvarnabo/2008/gota1/index.htm]Fler bilder från samma tillfälle.[/link]

Göta 1, bilder

av Ola Almquist, Friday, February 19, 2010, 08:29 (5369 dagar sedan) @ Stig Lundin

[img]http://www.stiglundin.se/bilder/kvarnabo/2008/gota1/DSCN0194K.jpg[/img]
Göta 1, hösten 2008. Foto Björn Thyrelius.
[link=http://www.stiglundin.se/bilder/kvarnabo/2008/gota1/index.htm]Fler bilder från samma tillfälle.[/link]

Suveränt. Min minnesbild om att loket hade skylten från Göta II bekräftades.
Var står loket nu? Det verkar inte ha snyggats upp sedan mitt besök.

M.v.h.
Ola