Skenande vagnar på FLJ (Fordon: vagnar)
Det är inte bara i Norge som vagnar skenar, det händer även i Sverige.
Tidningen Dalpilen m.fl. berättar 18/10 1904 om när det skedde på FLJ.
Jag hoppas läsarna har en "liten uppfattning" om hur mycket och hur långt FLJ lutar utför mot Ludvika från Grängesberg, samt passerar 3 st stationer; Björnhyttan, Blötberget och Gonäs.
Allt gick "bra" och Ludvika stn hann lägga växlarna rätt igenom mot Håksberg då inga tåg var på gång på BJ.
På Ludvika station stod deras växellok med personal redo och gick omedelbart efter det att vagnarna passerat Ludvika bangård ut efter vagnarna och gick efter dem tills de stannade, då loket gick emot och vagnarna hakades på loket samt gick tillbaka till Ludvika under kontrollerade former varefter vagnarna hämtades med nästa FLJ tåg mot Grängesberg.
Vagnarna hade ställts upp på FLJ huvudspår vid Norra Berget medan tomvagnar sattes in på lastspåret. Den träpinne som lades på rälsen och som skulle hålla vagnarna kvar klarade ej av vagnarnas tyngd, utan de gav sig iväg av sig själva.
Många berättelser om denna händelse har jag hört från personal som var med eller som såg dem passera.
Konstigt att de höll sig kvar på spåret i den hastighet de kom upp i. Det är ju många kurvor som skall passeras samt även växlar, mm.
Efter detta skärpte FLJ säkerhetshanteringen då vagnar lämnades på spår i lutning.