Laholm 1944
av Thomas Tell, Saturday, April 24, 2010, 02:34 (5365 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Det är D 155 som drog Fjgt 5151 som kört i i DFo1 1358 som gick sist i Snt 37. Olyckan hände i Laholm 20 januari 1944 och DFo1:an skrotades.
/tell
Laholm 1944
av Mattias Jansson, Saturday, April 24, 2010, 14:16 (5364 dagar sedan) @ Thomas Tell
Det är D 155 som drog Fjgt 5151 som kört i i DFo1 1358 som gick sist i Snt 37. Olyckan hände i Laholm 20 januari 1944 och DFo1:an skrotades.
/tell
Var det ett av de lok som blev s k stålparenteser?
Laholm 1944, redigerat inlägg och nu med fråga
av Gary, Saturday, April 24, 2010, 14:36 (5364 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Det är D 155 som drog Fjgt 5151 som kört i i DFo1 1358 som gick sist i Snt 37. Olyckan hände i Laholm 20 januari 1944 och DFo1:an skrotades.
/tell
Var det ett av de lok som blev s k stålparenteser?
Nej, inte med stålhytter.
Enligt str 77/420 har loket år 1960 fortfarande träkorg och är Dg.
Enligt str 77/420 har loket 1961 en stålkorg och äe ombyggs till Du.
Har loket varit med om ytterligare en olycka eller är är det fel i str 77/420?
/Gary
Laholm 1944, redigerat inlägg och nu med fråga
av Thomas Tell, Saturday, April 24, 2010, 15:32 (5364 dagar sedan) @ Gary
Det är D 155 som drog Fjgt 5151 som kört i i DFo1 1358 som gick sist i Snt 37. Olyckan hände i Laholm 20 januari 1944 och DFo1:an skrotades.
/tell
Var det ett av de lok som blev s k stålparenteser?
Nej, inte med stålhytter.
Enligt str 77/420 har loket år 1960 fortfarande träkorg och är Dg.
Enligt str 77/420 har loket 1961 en stålkorg och äe ombyggs till Du.Har loket varit med om ytterligare en olycka eller är är det fel i str 77/420?
/Gary
D-loksboken säger att 155 fick stålkorg 1948.
/tell
Laholm 1944, redigerat inlägg och nu med fråga
av Gary, Saturday, April 24, 2010, 16:38 (5364 dagar sedan) @ Thomas Tell
Det är D 155 som drog Fjgt 5151 som kört i i DFo1 1358 som gick sist i Snt 37. Olyckan hände i Laholm 20 januari 1944 och DFo1:an skrotades.
/tell
Var det ett av de lok som blev s k stålparenteser?
Nej, inte med stålhytter.
Enligt str 77/420 har loket år 1960 fortfarande träkorg och är Dg.
Enligt str 77/420 har loket 1961 en stålkorg och äe ombyggs till Du.Har loket varit med om ytterligare en olycka eller är är det fel i str 77/420?
/Gary
D-loksboken säger att 155 fick stålkorg 1948.
/tell
Nja!
I "Boken om D-lokens historia" står det på sidan 85 i tabell "Ombyggnad av D-lok träkorg-stålkorg" att lok 155 fick stålkorg 1960 vilket även står som anm. på sidan 91. Detta stämmer med uppgifterna i str 77/420.
1948fick lok 158 däremot stålkorg.
/Gary
Laholm 1944, redigerat inlägg och nu med fråga
av Thomas Tell, Sunday, April 25, 2010, 02:49 (5364 dagar sedan) @ Gary
Ja, jag måste varit vindögd, men det gick fort.
/tell
Dg 150 med Fjgt 5151
av NOR, Saturday, April 24, 2010, 20:22 (5364 dagar sedan) @ Thomas Tell
Det är D 155 som drog Fjgt 5151 som kört i i DFo1 1358 som gick sist i Snt 37. Olyckan hände i Laholm 20 januari 1944 och DFo1:an skrotades.
/tell
Dg 155 vart inte skadad vid denna olyckshändelse, det var Dg 150 som drabbades.
Saxat ur revisionskorten:
Dg 150.
Loket inkom till Malmö Hvst den 27 januari 1944 och intogs dagen efter i verkstaden.
De utförda arbetena på korgen var:
Ny B-ända och nytt virke och syllning i A-ändan, linoljad och fernissad tre gånger.
Övrigt:
Reparation av skador efter sammanstötning.
Belysningsledningar omlagda och nollplintar uppsatta.
AKL-ventil uppsatt enligt Mbr skr 15/6 1943.
Nya direktbromsventiler med slid uppsatta.
Efter 59 repdagar utgick loket den 6/4 1944
Dg 155.
Loket ombyggt till stålkorg under tiden den 3/8 1959 - 30/3 1960, samtidigt ombyggdes loket till Du med nya motorer och ny kuggväxel.
(Vad hade Dg 155 råkat ut för?)
Dg 158
Loket ombyggt till stålkorg under tiden den 27/7 1948 - 21/12 1948, brandskadad efter en krock vid Falköping den 18/3 1948.
Dg 150 med Fjgt 5151
av Thomas Tell, Sunday, April 25, 2010, 02:51 (5364 dagar sedan) @ NOR
Det är D 155 som drog Fjgt 5151 som kört i i DFo1 1358 som gick sist i Snt 37. Olyckan hände i Laholm 20 januari 1944 och DFo1:an skrotades.
/tell
Dg 155 vart inte skadad vid denna olyckshändelse, det var Dg 150 som drabbades.
Jag har uppgiften sedan tidigare men tittar man på bilden ovan ser man tydligt nollan i 150.
/tell
Vilken olycka är det här?
av THOBE, Saturday, April 24, 2010, 20:34 (5364 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Finns det några noteringar om hur det gick för föraren?
Notabelt är också att maskinrumsfönstret är öppet och jalusiet är stängt
var maskinrumsfönstren öppningsbara på D loken med träkorg?
Förekom det även sernare på loken med stålkorg, det finns en bild från Mölle
på ett Pb som extriört liknar D, som verkar ha ett maskinrumsfönster öppet.
Hälsningar
Thomas
Vilken olycka är det här? - Pb
av HJP, Saturday, April 24, 2010, 20:38 (5364 dagar sedan) @ THOBE
....det finns en bild från Mölle
på ett Pb som extriört liknar D, som verkar ha ett maskinrumsfönster öppet.Hälsningar
Thomas
****
Har du möjlighet att visa den bilden? :-P
Undrar
HJP
Vilken olycka är det här? - Pb
av THOBE, Saturday, April 24, 2010, 20:55 (5364 dagar sedan) @ HJP
Jag har för mig att ha sett den på nätet någonstans men kolla i elloksboken
på sidan 94. Det är inte så där vansinnigt tydligt med det ser ut som om
det mittersta fönstret har "halkat" ner en bit.
Titta annars på sidan 117 där det definitivt sticker ut ett huvud från
maskinrummet på Ds 108.
Hälsningar
Thomas
Vilken olycka är det här?
av S Svensson (tillfällig ), Saturday, April 24, 2010, 21:05 (5364 dagar sedan) @ THOBE
Jag gick igenom olyckor och skadade lok. Från en person i Örebro fick jag en del uppgifter. Jag har också hittat en del själv. Problemet är att jag inte just nu hittar anteckningarna.
1. Dg 150 är ett sk olyckslok och har varit med i flera olyckor. Utöver Laholmeventuellt någon emellan Hässleholm och Hälsingborg också på 40 talet.
2. Risk att jag blandar ihop D155 och D156. Vill minnas att Dg 155 kolliderade med ett ånglok KA någonstans Örebro-Ervalla i samband med dubbelspårsbygget.
Dg 156 och detta torde skadats vid en urspårning,ev kollision, i Väröbacka,på sträckan Varberg-Kungsbacka. Jag har minnen av några utväxlingar över Borås.
Tre av D loken fick stålhytter tidigt. 132,142 och 144 hade detta tidigt. 142 och 144 lär ha kolliderat i Mullsjö. 132 kolliderade i Älvsjö och reparerades med ny elutrustning i Falun. I en källa anges lok litt D -291 som de äldre och 132,292- som nyare.
Eftersom jag inte hittar anteckningarna så vill jag inte komma med detaljer. Det kan bli fel.
Vilken olycka är det här?
av s svensson, Saturday, April 24, 2010, 22:05 (5364 dagar sedan) @ S Svensson (tillfällig )
Tyvärr krånglade inloggningen. En del data gick förlorad.
Vad jag ville skriva var att det var D 116 som var inblandad 1956 i Edsvalla.
D 156 torde vara inblandad 10 juni 1958 i Väröbacka och just nu har jag glömt vad 155 var inblandad i . Ut 3.60 efter rep.
Det var en del olyckor 1957,58 och 59. Har en del minne av dem. T ex Du 122 kom ut 18/3 59 med stålkorg.
På fd BJ vet jag att 736 skadades men har glömt var. Anteckningarna om D lok och reparationer är daterad maj 1972.