Linköping N (Bana)

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, April 22, 2008, 08:40 (6161 dagar sedan)

På Wikipedia har följande diskussion börjat, på diskussionssidan för artikeln om Mellersta Östergötlands järnvägar:

[i]Kan någon reda ut skillnaden mellan Linköpings central och Linköping norra? I artikeln är Linköping C en station på banan, i andra källor får jag intryck av att smalspårstågen bara stannat vid en station med namnet Linköping norra, som jag dock inte har fått klart för mig var den legat. En teori är att det är i princip samma stationsplats fast olika namn för smalspårsområdet och normalspårsområdet, men i så fall: varför? Varför inte samma namn för alla banor som i Norsholm och Kimstad? [color=#33f]Skvattram[/color] 20 april 2008 kl. 14.26 (CEST)

Alla persontåg stannade vid Linköping C. SJ tågklarerare vid Linköping C expedierade dessa tåg. Linköping N var MÖJ:s järnvägsstation i Linköping men hade inget resandeutbyte. Däremot låg all godshantering på smalspåret på denna station i Linköping. Efter förstatligandet avvecklade SJ Linköping N. Jag tror inte att denna station fanns kvar som trafikplats 1958. Allt löd istället under Linköping C.[color=#33f]Stigfinnare[/color] 21 april 2008 kl. 12.51 (CEST)

OK. Låg den ungefär där smalspåret västerut vek av från stambanan?[color=#33f]Skvattram[/color] 21 april 2008 kl. 14.58 (CEST)[/i]

Stämmer det som "Stigfinnare" skriver? Kan någon ge besked på "Skvattrams" fråga om placeringen av Linköping N? Var både Linköping C och Linköping N stationer i säo:s bemärkelse? Utväxlades tåganmälan mellan Linköping C och Linköping N? När upphörde Linköping N att existera?

Hela tråden: