...tåget till Rimbo 1971 eller 1972 som gjordes i samarbete med någon hembygdsförening i Djursholm.
Du kanske tänker på tåget 1971-06-06 Stockholm Ö-Rimbo-Stockholm Ö som flera SRJmf arrangerade tillsammans med hembygdsföreningarna i Danderyd och Täby. Det var ett mäktigt tåg och hitills största (6 boggievagnar) som "Osten" drog. I Vallentuna sattes en stor skylt på sotskåpsluckan där det stod DTRJ (Djursholm-Täby-Rimbo Järnväg). Detta var ett verk av hembygdsföreningarna.
Förare var Sture Ryding och eldare Bertil Grundin. Peter Clemenz var med men på flera bilder jag har har han ej lokförarmunderingen på utan trafikuniform. Kanske han eldade /körde på hemvägen.
Se även foto under denna text.
Janesson hade vad jag minns inte kommit med än som lokförare. Jag tror (ej helt säker) att Janesson tillsammans med sonen Benny för första gången dök upp ett par månader senare när "Osten" kördes upp till Faringe från Stockholm Ö. Jag tror det var då som Benny stod i kolfickan och filmade en längre sträcka mellan Rimbo-Faringe.
Som sagt, denna resa var en utvikning från den vi diskuterat från 1973.
ÅRet därpå (1974) - när Gp:n kördes från Östra (STockholm) till Östra (Uppsala) pingshelgen i maj körde också Peter, med samme Smutten som lots, fram till Rimbo. Tommy Bäckström (just han ja TNF-Tommy) var eldare.
I Rimbo klev Tommy & Smutten av, Peter blev eldare och SJ-föraren Styre Ryding körde sedan från Rimbo till Uppsala.
Tommy o Peter Clemenz kände varandra och Peter introducerade Tommy som lokman i SRJmf under 1971. det var nog ungefär samtidigt som Janesson kom med.
1971-06-06 strax norr om Djursholms ösby