Utfärd Stockholm-Rimbo 1973 (Fotografier/bildfrågor)

av Conny Sernfalk, Saturday, July 17, 2010, 13:56 (5277 dagar sedan)

1973 (enl mina anteckningar) genomförde SRJmf utfärd Stockholm-Rimbo. Någon som har exakt datering?

Mellan Mörby - Djursholms ösby
[image]

Närheten av Byle
[image]

Mellan Vallentuna-Ormsta
[image]

Lindholmen
[image]

[image]

Mellan Lindholmen-Rimbo (Någon som kan identifiera platsen?)
[image]

Söder om Rimbo där landsvägen löper jämsides med järnvägen
[image]

Infarten till Rimbo
[image]

Rimbo
[image]

Utfärd Stockholm-Rimbo 1973

av Granis, Saturday, July 17, 2010, 14:04 (5277 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Snyggt! 1973 var ju också sista året NÖJ 16/ SJ N6p 3163/ "ML 5" gick trafik innan det ställdes av. Vi får väl se när loket kommer i gång igen, och då i ULJ´s trafik för första gången.

Nämnda år gjordes ju en TV-inspelning på "RB" där bl a NÖJ 16 medverkade med tåg ("Kvarteret Oron"?). Kanske gjordes nån utfärd i samband med detta? Hur som helst finns det säkert nån som kan ge svar.

/ L G

Det var på Kristihimmelfärdsdagen 31 maj

av Johan Vinberg, Bromsten, Saturday, July 17, 2010, 18:24 (5277 dagar sedan) @ Granis

....tror jag, eller så var det söndagen 27 maj några dagar före.
Minnet sviktarr....:-P

På återrsean pillade någon passagerare in en fimp i fönsterspringan mllean inner och yttervägg. Det var ju rökkupéer fortfarande vid denna tid (fast SL tagit över).
Tbfh:n och tillika föreningens ordförande Gunnar Melin - assisterad av konduktören Ingemar Unnerstad - försökte skruva loss fönsterrammen innifån kupén för att komma åt fimpen medan lokföraren Peter Clemenz utifrån - vid ett uppehåll i Kårsta eller Lindholmen förskte få in vatten utifrån via den täcklist som satt ba vagensn långsida och täckte skarven mellan vagnsplåtarna.

Det var tider det! :-)

Hilsen
Johan

Vem var lokförare?

av Stig Lundin, Sunday, July 18, 2010, 00:45 (5277 dagar sedan) @ Johan Vinberg

.... medan lokföraren Peter Clemenz utifrån - vid ett uppehåll i Kårsta eller Lindholmen förskte få in vatten utifrån ...

Var det inte Åke Jannesson som var lokförare på denna färd? Så minns jag det.

Föreningen Rädda Roslagsbanans utfärd

av John Thoweman, Sunday, July 18, 2010, 16:45 (5276 dagar sedan) @ Johan Vinberg

....tror jag, eller så var det söndagen 27 maj några dagar före.
Minnet sviktarr....:-P

Kan det varit föreningen Rädda Roslagsbanans utfärd den 27 maj 1973? Enligt SRJmf:s medlemsorgan Roslagsexpressen nr 3-1973, gjordes en utfärd med en tågsammansättning som stämmer bra med Connys bilder. Johans datum tidigare datum verkar ju i så fall också stämma bra.

Utflykten ingick tydligen i den kampanj som föreningen Rädda Roslagsbanan bedrev - redan då - för att bevara Roslagsbanan som en järnväg för lokaltrafik.

Lokförare & Föreningen Rädda Roslagsbanans utfärd

av Johan Vinberg, Bromsten, Sunday, July 18, 2010, 23:45 (5276 dagar sedan) @ John Thoweman

Utflykten ingick tydligen i den kampanj som föreningen Rädda Roslagsbanan bedrev - redan då - för att bevara Roslagsbanan som en järnväg för lokaltrafik.

Stämmer - nu minns jag bättre. Det stod folk med banderoller utmed järvägen på vissa utvalda stationer och det var et orkestertutande (av lokala blåsorkestrar) både i Djursholms Ösby, Roslagsnäsbuy och kanske också i Vallentuna.
På tåget gick tre skäggiga spelmän med fioler (man skulle ju ha skägg och storsjorta på den tiden) och gned fram polskor, gpnglåtar och annat med anknytning till byggden vi åkte igenom.

----

Rörande förare så var Jannesson inte med. Eftersom Roslagsbanan blivit SL så hade han "lämnat skutan". Det var Peter som körde med RB-föraren "Smutten" som lots. Eldaren har jag inget minne av vem det var, kanske Conny eller någon annan minns? NGO eller Kol-Olle kanske?

Hilsen
Johan

Jannesson körde....

av Johan Vinberg, Bromsten, Sunday, July 18, 2010, 23:57 (5276 dagar sedan) @ Johan Vinberg

...tåget till Rimbo 1971 eller 1972 som gjordes i samarbete med någon hembygdsförening i Djursholm.

ÅRet därpå (1974) - när Gp:n kördes från Östra (STockholm) till Östra (Uppsala) pingshelgen i maj körde också Peter, med samme Smutten som lots, fram till Rimbo. Tommy Bäckström (just han ja TNF-Tommy) var eldare.
I Rimbo klev Tommy & Smutten av, Peter blev eldare och SJ-föraren Styre Ryding körde sedan från Rimbo till Uppsala.

Hilsen
Johan

Jannesson körde....

av Stig Lundin, Monday, July 19, 2010, 00:09 (5276 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Vid den resa då det tog eld i vagnsidan var Jannesson med. Men det var kanske inte vid denna resa, utan vid något annat tillfälle. Det jag minns är att Jannesson var med när det tagit eld i vagnen.

Jannesson körde....

av Johan Vinberg, Bromsten, Monday, July 19, 2010, 00:16 (5276 dagar sedan) @ Stig Lundin

Mjaa det är nog samma resa vi tänker ppå...men någon eld blev det aldrig. Bara ett fasligt pyrande och en massa vit rök.

I så fall klev Jannesson nog på loket först i Rimbo. Dit vi kom säker 2-3 timmar försenade.
Tåget blev än mer försenat ju längre dagen gick och kanske arbetdislagstiftningen även gällde för RBs folk, dvs Smutten byttes ut och ersattes av Åke som råkade vara med?!?!

Hilsen
Johan

1971 års resa - lokmän

av Conny Sernfalk, Monday, July 19, 2010, 00:50 (5276 dagar sedan) @ Johan Vinberg

...tåget till Rimbo 1971 eller 1972 som gjordes i samarbete med någon hembygdsförening i Djursholm.

Du kanske tänker på tåget 1971-06-06 Stockholm Ö-Rimbo-Stockholm Ö som flera SRJmf arrangerade tillsammans med hembygdsföreningarna i Danderyd och Täby. Det var ett mäktigt tåg och hitills största (6 boggievagnar) som "Osten" drog. I Vallentuna sattes en stor skylt på sotskåpsluckan där det stod DTRJ (Djursholm-Täby-Rimbo Järnväg). Detta var ett verk av hembygdsföreningarna.
Förare var Sture Ryding och eldare Bertil Grundin. Peter Clemenz var med men på flera bilder jag har har han ej lokförarmunderingen på utan trafikuniform. Kanske han eldade /körde på hemvägen.
Se även foto under denna text.

Janesson hade vad jag minns inte kommit med än som lokförare. Jag tror (ej helt säker) att Janesson tillsammans med sonen Benny för första gången dök upp ett par månader senare när "Osten" kördes upp till Faringe från Stockholm Ö. Jag tror det var då som Benny stod i kolfickan och filmade en längre sträcka mellan Rimbo-Faringe.

Som sagt, denna resa var en utvikning från den vi diskuterat från 1973.

ÅRet därpå (1974) - när Gp:n kördes från Östra (STockholm) till Östra (Uppsala) pingshelgen i maj körde också Peter, med samme Smutten som lots, fram till Rimbo. Tommy Bäckström (just han ja TNF-Tommy) var eldare.
I Rimbo klev Tommy & Smutten av, Peter blev eldare och SJ-föraren Styre Ryding körde sedan från Rimbo till Uppsala.

Tommy o Peter Clemenz kände varandra och Peter introducerade Tommy som lokman i SRJmf under 1971. det var nog ungefär samtidigt som Janesson kom med.

1971-06-06 strax norr om Djursholms ösby
[image]

av Rolf Segelström @, Lindholmen, Saturday, July 17, 2010, 19:55 (5277 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Trevliga bilder! Jag var inte med på denna färd.
Önskar att jag får se ett ånglok igen i Lindholmen. Jag bor ju i stationshuset.
//Roffe

av Cello, Saturday, July 17, 2010, 23:22 (5277 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag var med på denna resa och minns incidenten med fimpen tydligt.
Man tog vatten i en pyts från injektorn och hällde ner i springan och fortsatte, men då började det ryka igen då fartvinden tillförde nytt syre.
Det slutade med att man fick bryta bort innerväggens masonite i vagnen som väl lämnades åter till SL i detta skick.

av Lasse H, Saturday, July 17, 2010, 23:28 (5277 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Underbaaaaart meeeeera bilder från Rimbo stn om du har.
Lasse H :-)

av Jepp, Monday, July 19, 2010, 15:37 (5275 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Mellan Lindholmen-Rimbo (Någon som kan identifiera platsen?)
[image]

Söder om Rimbo där landsvägen löper jämsides med järnvägen
[image]

Läckra bilder!
Den nedre av dessa två bilder tycker jag ser ut som norr om Solsta mellan Lindholmen och Frösunda. Mellan Rö och Rimbo går järnvägen och landsvägen närmare varandra där det är skog bredvid järnvägen. Dessutom var det dylika skarvjärn (som går över tre sliprar) mellan Lindholmen och Frösunda men iallafall inte mellan Frösunda och Kårsta...
Är då den övre bilden tagen mellan Lindholmen och Solsta? Liknar övergången vid Mörby (nej inte det Mörby...) norr om Lindholmen, men det måste varit svårt att hinna plåta både där och vid Solsta.....
/Jepp