Alvesta (Järnväg allmänt)

av Oldsmobile, Wednesday, August 04, 2010, 10:18 (5336 dagar sedan)

Vi passerade en station som jag inte hann
uppfatta namnet på.
[image]

Ankomst Alvesta kl. 15.50

[image]

En ensam Mv på stationen
[image]

Ja, nu blir det en paus och eftertanke....
Olds

Hjortsberga

av Rasmus Axelsson, Wednesday, August 04, 2010, 11:35 (5336 dagar sedan) @ Oldsmobile

Vi passerade en station som jag inte hann uppfatta namnet på.

[image]

Det står väl Hjortsberga på skylten? Är inte det stationen strax innan Alvesta från Värnamo sett, där det idag är någon handelsträdgård?

Alvesta

av HJP, Wednesday, August 04, 2010, 13:59 (5336 dagar sedan) @ Oldsmobile

Ankomst Alvesta kl. 15.50

[image]

Ja, nu blir det en paus och eftertanke....
Olds

Mycket intressant med Alvesta, och den inbyggda gångbron. Den blev K-märkt, men revs, trots det, för att plattformarna skulle byggas om.

HJP

Alvesta

av Oldsmobile, Wednesday, August 04, 2010, 15:33 (5336 dagar sedan) @ HJP

Jo, så gör man - Volvo S70 personalen (är lika
med mellanstadietjänstemän inom olika för-
valtningar) Min benämning. En liten vink under
stolen till beslutande politiker och så vart de
klarrrt... Bevisa motsatsen om ni kan.
Olds.

Alvesta

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, August 04, 2010, 16:07 (5336 dagar sedan) @ HJP

Mycket intressant med Alvesta, och den inbyggda gångbron. Den blev K-märkt, men revs, trots det, för att plattformarna skulle byggas om.

HJP

Det är möjligt att gångbron var k-märkt men personligen tycker jag inte att den var någon arkitektonisk skönhet. Dessutom skymde den det vackra stationshuset. När gångbron togs bort, kom stationshuset mycket mer till sin rätt.

Alvesta

av HJP, Thursday, August 05, 2010, 00:47 (5335 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

HJP

Det är möjligt att gångbron var k-märkt men personligen tycker jag inte att den var någon arkitektonisk skönhet. Dessutom skymde den det vackra stationshuset. När gångbron togs bort, kom stationshuset mycket mer till sin rätt.

Möjligen har du rätt, men det är inte alltid skönheten som avgör om något K-märks. Det kan vara andra intressanta saker, som t.ex. att en sådan inbyggt gångbro är tämligen sällsynt. Den dock lär ha dokumenterats väl, innan den revs.
Håller med dig om att det vackra stationshuset, i sig, kommer bättre till sin rätt nu.

HJP

Alvesta

av Mattias Thorslund, Thursday, August 05, 2010, 12:52 (5335 dagar sedan) @ HJP

Möjligen har du rätt, men det är inte alltid skönheten som avgör om något K-märks. Det kan vara andra intressanta saker, som t.ex. att en sådan inbyggt gångbro är tämligen sällsynt. Den dock lär ha dokumenterats väl, innan den revs.

Men visst var det skoj att klampa i trägolvet så det dånade och ekade! Åtminstone för en sexåring!

Håller med dig om att det vackra stationshuset, i sig, kommer bättre till sin rätt nu.

Sant.