UF3 1532, Yd 365 och lite till (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Saturday, August 14, 2010, 01:07 (5004 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Om jag minns rätt så var det så att den saknade koppel i plogänden, det fick nog inte plats.

i B-änden satt det ett "Y6"-koppel utan elektriska kontakter. Detta koppel är också väl orsaken till YBL-ventiler och annat. Bussen skulle kunna bromsas från en Y6:a i händelse av hemsläpning efter haveri.

Nu har jag hittat artikeln (brevet) av Ragnar Odeen från TÅG 6/77. Där står bl.a. om den första plogbussen:

"Som mbr handläggare av plogbussarna kan jag bestyrka att nr 200 var den första i serien, omb -53 (?) tillsammans med den Y-buss som blev lasttralla 156 i Bålsta.

Hösten 1955 togs "tjänstevagn 200 (plogbussen) till hvst Malmö för i huvudsak följande förbättringar:
- dieselmotor inlades (ink beg från SV)
- YCo6-koppel i B-änden
- broms ändrad så att samkörning/koppling till YCo6 blev möjlig (egen förare i plogbussen)
- B-fronten ombyggd (rötskadad)

Ramverk, fjädrar och förmodligen även kraftöverföringen hade förstärkts vid den tidigare ombyggnaden."

Det verkar som om detta brev är en uppföljning på brev som skrivits om TV-inspelningen med plogbussen f.d. Y 367 i TÅG 4 och 5/77. Dessa har jag inte. Och inte rälsbussboken heller just nu. Därför kan jag inte kolla vilken Y som blev vilken plogbuss. Om det nu är tillförlitliga uppgifter. Odeen visste inte vilken som blev vilken. Först ut var i alla fall V D 20 ms Tjv 200. Sedan kom 196 - 199, varav 196 och ytterligare två kom till V D 20 ms/bs (Boden) och 21 ms/bs (Vännäs) samt en till IV D (Gävle).

M.v.h.
Ola


Hela tråden: