När kördes det sista flygbränsle tåget till Karlsborg?
F6 lades ned 1994, så det är väl atminstone ett sista möjliga datum. Verkar osannolikt att flygbränslet någonsin transporterats på lastbil.
Vilken typ av vagnar användes? vagnar med lösa tankar på?
Som redan konstaterats hade FMV många olika typer av tankvagnar under årens lopp, speglande den allmänna utvecklingen av tankvagnar. Mina minnen från Tibro, ungefär 1968 - 1980, innehåller Q12 av typen med tank på Ou underrede, samt 2-axliga Chr Olsson i några olika storlekar.
Vilken loktyp användes till tågen? vad användes till växlingen på det oelektrifierade spåret till Flotiljen?
Loktyprn var som redan nämnts Hd/Hg/Hg2, någon gång en Du. Växlingen torde ha skötts av den lokomotor som var stationerad i Karlsborg, Z43, på min tid, även T21 förekom senare har jag förstått.
Var flygbränsle det enda godset till Karlsborg på slutet?
Kördes bränslet i heltåg eller i blandade godståg?
Under perioden ovan kördes tankvagnarna i ordinarie godståg till Karlsborg på förmiddagen, och tomvagnar tillbaka med blandade tåget på eftermiddagen. Mitt minne är att tankvagnar förekom ganska ofta, men andras kommentarer om ett par gånger i veckan är väl sannolika. Vad jag förstått kom bränslet från ett bergrum i närheten av Munkedal. 4 - 6 vagnar i ett tåg för ovanstående vagnstyper.
Det vore mycket intressant om någon hade några bilder på flygbränsle tåg...
Hg 754 i B8747 Tibro April 1973.
[img]http://i300.photobucket.com/albums/nn17/plidskog/Hg754inB87471.jpg[/img]