Skånska vägskydd: Hällstorp (Billeberga - Teckomatorp) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, November 10, 2010, 20:51 (5160 dagar sedan)

Dessa bilder togs i november 1957

[image]

Jag har ingen uppgift på när ljus- och ljudsignalanläggningen togs i bruk, men 1952 fanns i varje fall ingen vägskyddsanläggning vid Hällstorp. Och alla anordningar på bilderna ser ut att vara av helt modernt utförande

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Hällstorp (Billeberga - Teckomatorp)

av Harald, Wednesday, November 10, 2010, 21:25 (5160 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

I juni 2009 visade du bilder från Hällstorp som enligt påskrift är tagna i juni 1956, och där finns inga signaler.

Skånska vägskydd: Hällstorp (Billeberga - Teckomatorp)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, November 10, 2010, 22:26 (5160 dagar sedan) @ Harald

I juni 2009 visade du bilder från Hällstorp som enligt påskrift är tagna i juni 1956, och där finns inga signaler.

Tur att det finns någon som håller ordning på bilderna;-) Och uppenbarligen stämde min förmodan att de trevliga sommarbilderna från 1956 tagits i samband med förarbeten för installation av vägskyddsanläggning

Och precis som i Rågård är hjälpkraftledningen förskjuten ut över spåret - kanske pga någon byggnad nära linjen

Skånska vägskydd: Hällstorp (Billeberga - Teckomatorp)

av Claes J, Thursday, November 11, 2010, 00:17 (5160 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hällstorpsövergången stängdes i samband med att fjärrblockering infördes mellan Helsingborg och Teckomatorp 1986 (saknar exaktare datum).

Stängningen föregicks av debatt i flera år. SJ ville stänga alla vägövergångar mellan Billeberga och Teckomatorp, utom en (9 av 10). De boende vid Hällstorpsövergången påpekade att just deras övergång hade signaler, till skillnad från de andra som var obevakade (utom övergången i Värmö). Protesterna hjälpte inte. En ny väg anlades från Billeberga på sydsidan av spåret och övergången stängdes (tillsammans med de andra på SJs lista). Övergången var lokalt mest känd som nejlikeodlingens övergång, eftersom den förband Håkanssons nejlikeodlingar med omvärlden.

Och precis som i Rågård är hjälpkraftledningen förskjuten ut över spåret - kanske pga någon byggnad nära linjen

Det fanns ett antal växthus och ekonomibyggnader alldeles intill spåret på en sträcka av ca 200 m från övergången västerut. Det mesta av det är borta nu.