Katrinefors AB Ånglok "Katrinefors" nr 1 (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, November 16, 2010, 08:38 (5289 dagar sedan)

[image]

Det frågas om ursprunget till loket. Kan ju vara intressant få veta hur Mats F underlag ser ut.

"Mats Freding fügt in seinem Buch "Indusrilok i Västergötland" folgende Anmerkung zu dieser Lok ein:
Die Lok wurde bein Henschel & Sohn in Kassel unter der Fabriknummer H44035/1926 gebaut. Hanomag kaufte diese Lok und stattete sie mit eigenen Lokschildern aus. Henschel gab für diese Lok eine Spurweite von 914mm an ..."

Historiska forum i Drehscheibe

Hannomaglok i Sverige

Katrinefors AB Ånglok "Katrinefors" nr 1

av Dag Bonnedal, Tuesday, November 16, 2010, 10:16 (5289 dagar sedan) @ BD

[image]

Det frågas om ursprunget till loket. Kan ju vara intressant få veta hur Mats F underlag ser ut.

"Mats Freding fügt in seinem Buch "Indusrilok i Västergötland" folgende Anmerkung zu dieser Lok ein:
Die Lok wurde bein Henschel & Sohn in Kassel unter der Fabriknummer H44035/1926 gebaut. Hanomag kaufte diese Lok und stattete sie mit eigenen Lokschildern aus. Henschel gab für diese Lok eine Spurweite von 914mm an ..."


Historiska forum i Drehscheibe

Hannomaglok i Sverige

[image]

Jag vet inte bakgrunden till just Katrineforsloket, men det är helt klart en ren Hanomagdesign. Detta oavsett vem som tillverkat det. Hanomag fick ju problem på 20-talet och upphörde med loktillverkningen 1931. Henschel tog över.
Likheterna med ÖSlJ lok Sexan är mer än slående.
Utformningen av cylindrar, hytt, tankkonsoler etc. följer varandra precis.
Sexan levererades 1923 från Hanomag som det första smalspårsloket till det fria Polens nybildade PKP som D3 421. Och blev förebilden för PKP nästan samtliga större ånglok på dess 600-banor under mellankrigstiden.

Dag B

Katrinefors AB Ånglok "Katrinefors" nr 1

av Kurtan @, Sthlm, Tuesday, November 16, 2010, 13:13 (5289 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Dessutom en lustig märkning på Katrinefors tyska lok: "Katrinefors 1". OBS att man redan hade ett mindre lok, som hette "Katrinefors" sen leveransen.

Hanomags problem

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, November 16, 2010, 17:21 (5289 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Hannomaglok i Sverige


... Hanomag fick ju problem på 20-talet och upphörde med loktillverkningen 1931. Henschel tog över.

Hanomag hade ju problem redan med de två loken MYJ 34 och 35 (Malmö-Ystads jvg) 1907-1908. Dessa berodde vad jag vet mest på de visserligen innovativa, men i drift otillförlitliga, Pielock-överhettarna och kanske en del andra dåtida tekniska finurligheter.
Berodde problemen på 20-talet också på tekniken eller på det allmänt dåliga företagsklimatet i Tyskland efter 1:a världskriget, när det tydligen var speciellt billigt att köpa jvg-mtrl därifrån, vilket utnyttjades av många svenska banor? T ex HNJ köpte ju 4st 3-cyl tenderlok från Hanomag 1922.

/CEO

PS: I den "historiska" Hanomag-listan enl länken ovan anges bl a ett par lok till Limhamn 1917 med spårvidden 900mm. Stämmer detta, eller borde det vara 891mm som ju "Brottets bana" från kalkbrottet därstädes ska ha haft? Eller var det kanske så att man beställde med den i Tyskland delvis kända standardspårvidden 900mm (Kühlungsborn-Bad Doberan) med vetskap om att skillnaden 9mm inte betydde något i praktiken?

Molli och 891/900 mm

av Dag Bonnedal, Tuesday, November 16, 2010, 18:30 (5289 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

/CEO

PS: I den "historiska" Hanomag-listan enl länken ovan anges bl a ett par lok till Limhamn 1917 med spårvidden 900mm. Stämmer detta, eller borde det vara 891mm som ju "Brottets bana" från kalkbrottet därstädes ska ha haft? Eller var det kanske så att man beställde med den i Tyskland delvis kända standardspårvidden 900mm (Kühlungsborn-Bad Doberan) med vetskap om att skillnaden 9mm inte betydde något i praktiken?

Nja, det var så att Molli råkade byggas med den tyska standard industrispårvidden 900 mm. Detta var vid sidan av 600 mm den normala för t.ex. större anläggningsarbeten.

Det var sedan billigast för svensk industri att beställa kataloglok för 900 mm spårvidd och sedan få flänsarna insvarvade 4,5 mm på var sida (om man nu ens brydde sig). Insvarvningen gick antagligen bra eftersom tyskarna åtminstone på 600 mm spårvidd hade väldigt tjocka flänsar. Och jag gissar att tendensen var åt det hållet även för 900 mm spårvidd.

Men man skall också komma ihåg att det här med spårvidder var ett ganska flytande begrepp på många industrispår. Vi har och har haft flera lok på ÖSlJ där man tidigare svarvat ned de tjocka tyska flänsarna till normal tjocklek från utsidan! Och alltså fått 585 mm spårvidd. Och Eds bruk körde i många år med fordon med både 600 och 610 mm spårvidd utan att någonsin bry sig.

Dag B

Molli och 891/900 mm

av Per Wirback, Uppsala, Tuesday, November 16, 2010, 21:32 (5288 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

/CEO

PS: I den "historiska" Hanomag-listan enl länken ovan anges bl a ett par lok till Limhamn 1917 med spårvidden 900mm. Stämmer detta, eller borde det vara 891mm som ju "Brottets bana" från kalkbrottet därstädes ska ha haft? Eller var det kanske så att man beställde med den i Tyskland delvis kända standardspårvidden 900mm (Kühlungsborn-Bad Doberan) med vetskap om att skillnaden 9mm inte betydde något i praktiken?


Nja, det var så att Molli råkade byggas med den tyska standard industrispårvidden 900 mm. Detta var vid sidan av 600 mm den normala för t.ex. större anläggningsarbeten.

Det var sedan billigast för svensk industri att beställa kataloglok för 900 mm spårvidd och sedan få flänsarna insvarvade 4,5 mm på var sida (om man nu ens brydde sig). Insvarvningen gick antagligen bra eftersom tyskarna åtminstone på 600 mm spårvidd hade väldigt tjocka flänsar. Och jag gissar att tendensen var åt det hållet även för 900 mm spårvidd.

Men man skall också komma ihåg att det här med spårvidder var ett ganska flytande begrepp på många industrispår. Vi har och har haft flera lok på ÖSlJ där man tidigare svarvat ned de tjocka tyska flänsarna till normal tjocklek från utsidan! Och alltså fått 585 mm spårvidd. Och Eds bruk körde i många år med fordon med både 600 och 610 mm spårvidd utan att någonsin bry sig.

Dag B


ULJ köpte för ca 15 år sedan en spårriktare från forna DDR med spårvidd 900 mm.
Denna maskin kördes utan problem för egen maskin uppsala - faringe och användes sedan oförändrad under någon månad för testkörningar och utbildning. I samband med bla lagerrenovering av hjulaxlarna så sändes dessa till SL's Hammarbyverkstad för svarving till "standard" 891 profil, något som kunde utföras på befintlga hjulringar. Detta med "standard" 891 hjulprofil är också något som har varierat mycket genom åren, bla så är flänstjockleken avsevärt större i dagens profiler. Spårviddsskillnaden på 9 mm har i praktiken alltså minimal betydelse.

/Per

Cementaloket 891/900 mm ?

av Johan Vinberg, Tuesday, November 16, 2010, 22:54 (5288 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

/CEO

PS: I den "historiska" Hanomag-listan enl länken ovan anges bl a ett par lok till Limhamn 1917 med spårvidden 900mm. Stämmer detta, eller borde det vara 891mm som ju "Brottets bana" från kalkbrottet därstädes ska ha haft? Eller var det kanske så att man beställde med den i Tyskland delvis kända standardspårvidden 900mm (Kühlungsborn-Bad Doberan) med vetskap om att skillnaden 9mm inte betydde något i praktiken?


Vi har och har haft flera lok på ÖSlJ där man tidigare svarvat ned de tjocka tyska flänsarna till normal tjocklek från utsidan! Och alltså fått 585 mm spårvidd. >
Dag B

Kanske någon av Gotlänningarna kan mäta upp hjulspårvidden på sitt Cementalok från ovan nämnda bana. Förvisso inte ett Hanomag-lok men väl från O&K!
Men kanske flänsarna är allt för nedslitna för det, Hilsen
Johan

Cementaloket 891/900 mm - vad som...

av Kurt G Möller, Wednesday, November 17, 2010, 02:04 (5288 dagar sedan) @ Johan Vinberg

...långsiktigt är intressant här, är alltså växelslitaget!

Alla initierade begriper genast att ett antal mm "för mycket" eller "för litet" ökar slitaget på växlarna. Varje gång en axel med "off-standard"-mått passerar en spårväxel så "tar det i" en liten smula - antingen på flänsarnas utsidor eller på deras insidor...

Katrinefors AB Ånglok "Katrinefors" nr 1

av Bertil Bengtsson, Tuesday, November 16, 2010, 22:00 (5288 dagar sedan) @ BD

Ojojoj.
Loket byggdes av Hanomag med det tvnr som framgår av andra inlägg. När Hanomag upphörde med loktillverkningen togs Hanomags "andel" av loktillverkningen i dåvarande Tyskland över av Henschel. I Tyskland hade man då "karteller" så som numera är tabu, Henschel hade si och så många procent av DRB:s beställningar och Hanomag hade si och så många procent. Detsamma gällde vagnar, med Linke-Hofman i Breslau som klart överlägsen "ledare". När det gäller privat- industri- och utlandsorder gällde inte procenten, men Henschel tog över Hanomags ritningar och kundkrets osv. Ett och annat Hanomaglok byggdes kanske också färdigt av Henschel. I Henschels prospekt och reklampublikationer från tiden efter 1931 finns ett antal Hanomaglok med. De egna Henschelloken listas i dessa bl.a. efter deras tillverkningsnummer - men Hanomagloken listas exempelvis "H44035" vilket då bör uttydas ungefär "Hanomaglok, fyraxlat med fyra drivaxlar, '35:e' leveransen av sådana lok från Hanomag". Någon som har annan förklaring?
H44035 är alltså INTE Hanomags tillverkningsnummer. Loket byggdes av Hanomag och H44035 är Henschels "produktkod", om nu någon DÅ fick för sig att det där verkar vara ett bra lok, ett sådant beställer vi från Henschel!
Berra

[x]
[*]