Så även med ett kraftigt nedsatt tryck till bara 4 atö så skulle dragkraften bli 2,8 ton och även det räcker ju för att flytta lite vagnar, jämför med ackumulatorlok som var byggda för att jobba även med mycket låga tryck.
DB
Det var ju inte bara frågan om att flytta lite vagnar utan att framföra lastade malmvagnar från Zinkgruvan ner till Åmmeberg, där det kanske mest rörde sig om att kunna bromsa men sedan säkert att kunna dra tomvagnarna i uppförsbacken tillbaka. Hur tunga tåg i resp riktning, alt hur många vagnar, körde man då på den tiden Carlsund var enda dragkraften, dvs fram till 1892 när lok nr 2 levererades som nr 348 från Nohab?
Hur mycket ökade denna kapacitet när man fick det "nya" loket?
Nummer 4 var enligt [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=59812]ett tidigare inlägg från i höstas[/link] [link=http://i37.tinypic.com/142qya0.jpg]lokomotorn [/link]Deutz 27373/1939. (Enligt Industribaneföreningens Deutz-lista skulle denna 25-tonsmaskin vara från 1940, nån som vet vilket år som stämmer?) Denna ser alltså ut som nåt slags ful föregångare till Z64 med dess ca 240hk och kan knappast heller ha framfört några större tågvikter?
Nummer 5 var p s s enligt IBF-lista John Bergman nr 149/1955, en "[link=http://i38.tinypic.com/23sg779.jpg]motoriserad malmvagn[/link]" (finare ord för rälslastbil?). Den hade uppenbarligen gamla sortens koppel och tättsittande buffertar, men kunde den dra något också?
Z65 nr 7 var p s s enl IBF-listorna den moderna lokomotorn av standardtyp, sånär som på dess dåvarande Willison-centralkoppel, KVAB 278/1965, som idag ska finnas kvar hos TÅGAB.
1892 års lok fick alltså nr 2 och lokomotorn från 1939/1940 nr 4. Men vad var då nummer 3?
Och på motsvarande sätt för ordningens skull nr 6?
Fler dragfordn från Åmmebergsbanan?
/kunde inte CEO låta bli att fundera