KBJ X 40 / XC 50 - Färgsättning? (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Någon som vet hur KBJ's motorvagn X 40 / XC 50 var målad? Var det teakpanel eller den blev målad "SJ"-brun, Havannabrun (kan det vara den som även heter något med Mortum?) eller någon annan färg när vagnen byggdes om till motorvagn?
Havannabrun och Caput mortum är inte samma kulör. Havannabrun är den färg teakklädda vagnar brukar ha på metalldelar såsom barriärer.
Jag tror korgen var rödbrun.
Plåtskyltarna med bansignatur, nummer m.m på vagnssidorna ser ut att ha vit (eller annan ljus färg, gul?) text, men vilken färg kan det tänkas vara på dessa skyltar. Dom ser ut att hålla samma nyans som korgsidan och det är detta som får mig att gissa på att motorvagnen inte hade oljad teakpanel utan var målad. Men det är bara rent amatörmässiga gissningar.
Jag tror att märkningen var gul med tanke på typsnittet.
Vindklyvarna i trä på sidorna av kylarna på taket, vilken färg kan dessa tänkas ha haft? På den övre bilden ser dom ut att vara en aning mörkare än korgsidorna men det kan ju vara ljus och skuggor som luras för på den nedre bilden ser dom ut att vara ljusare än korgen. Eller kan dom vara målade i samma färg som taket.Vad tror ni?Lanterninsidorna? Samma färg som korgen, eller samma färg som taket?
Brukade ha korgens färg men här ser de mörkare ut.
Buffertbalkar, "banröjare", vagnsunderrede, stege och motorskyddsplåtar gissar jag är svarta?Bromsväxelkåpan och övre delen av den andra kåpan på fronten i samma färg som korgen?
/tell