Vet någon när dessa fordons målning ändrades? En uppgift om detta skulle underlätta tidsbestämning av bilden. Och är det möjligen någon som känner igen platsen?
Den 20 mars fick byråcheferna Maskinbyrån resp persontrafikbyrån en skrivelse från Drifttjänstbyrån.
där står om att överinspektören önskade att Xoa4-vagnarna försågs med takrännor. Detta för att det smutsiga, oljebemängda vattnet rann utefter hela de gula, ömtåliga väggarna.
Det skrivs om "ej den nuvarande målningen av Xoa4-vagnarna borde slopas".
Den 27 oktober 1941 skrev Kgl. Järnvägsstryrelsen till samtliga verkstadsföreståndare.
Ang. utvändig målning av SJ motorvagnar (ej rälsbussar).
Den utvändiga målningen av SJ motorvagnar är för närvarande synnerligen hetrogen. Flera motorvagnar äro målade i två färger, en mörkare nedtill och en ljusare upptill, andra äro målade i en enda färg. Beträffande de tvåfärgade äro somliga, t.ex. SJ enfasmotorvagnar litt Xoa4 med tillhörande släpvagnar (inkl Co6 3319 min anm), crémegula upptill och mörkgröna nedtill, andra, t.ex. den dieselelektriska Xod4 nr 5 samt de från VBHJ övertagna Maybachvagnarna crémegula upptill och mörkblå nedtill. De enfärgade motorvagnarna, t.ex. "Kalmarvagnarna" nr 305 och 306 samt "Gävlevagnarna" nr 308 och 309, äro oftast målade i SJ vanliga bruna standardfärg.
för att åstadkomma önskvärd enhetlighet i motorvagnarnas yttre målning resp. tillhandahållande av behövlig färg bestämmes härmed, att samtliga motorvagnar inkl. tillhörande släpvagnsmateriel, således icke rälsbussar med släpvagnar, vid nästkommande målning skola målas i SJ rödbruna standardfärg för personvagnar (nr 1).
Xa4 hette vagnarna något år för att sedan bli Xoa4. Jag hittar inte årtalat nu.
Jag tror 1938-41 i Malmö. Snarast 1938-39.
/tell