Skånska vägskydd: Gyllebo (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, February 17, 2011, 20:18 (5062 dagar sedan)

Vid Gyllebosjö på sträckan Brösarp - Ystad fanns fram till 1957 fällbommar som sköttes av lokal vägvakt. Gyllebo station låg nästan två kilometer söder om Gyllebosjö, och detta var för långt avstånd för att stationspersonalen skulle kunna manövrera Gyllebosjös bommar på mekanisk väg. Däremot bevakade de en egen plankorsning med fällbommar:

[image]

Dessa bilder togs enligt uppgift i november 1957. Det finns en imponerande mängd blanktrådslinjer för telekommunikation omkring korsningen.

[image]

Det är väl en betelevator som står vid sidospåret?

Signaleringen mot banan skedde med fristående vridlykta kombinerad med bomsignalskärm.

Stationen blev, om jag tolkar Järnvägsdata rätt, håll- och lastplats 1961 och bytte 1978 namn till Östra Vemmerlöv

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Gyllebo

av Anders Olsson, Thursday, February 17, 2011, 21:19 (5062 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är en betelevator. Namnet Östra Vemmerlöv användes av Skånska Järnvägar eftersom det är namnet på byn och tidigare socknen. Namnet Gyllebo på den ursprungliga stationen kommer från ett närbeläget slott.

Skånska vägskydd: Gyllebo

av Per Rasmusson, Thursday, February 17, 2011, 21:55 (5061 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På senare tid hade även denna anläggningen en vevapparat placerad vid bommarna. Den fanns ungefär där vridlyktan syns på nedre bilden. Lägg förresten märke till den "avklippta" skyddsväxeln framför vagnarna på sidospåret. Vagnarna är lastade med sockerbetor. Den lilla tegelbyggnaden var ett våghus som tillhörde sockerbruket. Skånska Järnvägar ändrade namnet Gyllebo till Östra Vemmerlöv när rälsbusstrafiken påbörjades. Avsikten var att minska risken för förväxling med Gyllebosjö. Vi bedömde att vår trafik skulle inte kunna ge upphov till någon namnförväxling med Skytts Vemmerlöv.

Skånska vägskydd: Gyllebo

av Anders Olsson, Friday, February 18, 2011, 13:07 (5061 dagar sedan) @ Per Rasmusson

Som jag skrev i en annan tråd var sockerbetstrafiken på bandelen Gärsnäs-St Oolof obetydlig på privatbanetiden. Tydligen ökade denna trafik, kanske generellt för östra Skåne - lastplatsen Navladal tillkom ju ganska sent 1951 och nedlades 1959.
Jag trodde att sockerbetstrafiken avvecklades under 1950-talets första del, men uppenbarligen gick det en hel del transporter fortfarande 1957. Dessa gick väl då till Gärsnäs saftstation. Denna nedlades 1965 om jag minns rätt och hade dessförinnan fått moderna betongramper för mottagning av "landsvägsbetor".

Skånska vägskydd: Gyllebo

av Mattias Månsson, Thursday, February 17, 2011, 23:40 (5061 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vid Gyllebosjö på sträckan Brösarp - Ystad fanns fram till 1957 fällbommar som sköttes av lokal vägvakt. Gyllebo station låg nästan två kilometer söder om Gyllebosjö, och detta var för långt avstånd för att stationspersonalen skulle kunna manövrera Gyllebosjös bommar på mekanisk väg. Däremot bevakade de en egen plankorsning med fällbommar:

[image]

Dessa bilder togs enligt uppgift i november 1957. Det finns en imponerande mängd blanktrådslinjer för telekommunikation omkring korsningen.

[image]

Det är väl en betelevator som står vid sidospåret?

Signaleringen mot banan skedde med fristående vridlykta kombinerad med bomsignalskärm.

Stationen blev, om jag tolkar Järnvägsdata rätt, håll- och lastplats 1961 och bytte 1978 namn till Östra Vemmerlöv

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Några bilder från den aktuella plankorsningen, som numera kallas Möllegatan, finns på den här länken: http://www.skanskajarnvagar.se/bilder/bana/babilder_2004/babilder2004del6.html från när plankorsningen lades om sommaren 2004 och växeln in till mötesspåret togs bort för att slippa ha 2 spår genom vägen.

Skånska vägskydd: Gyllebo

av Kjell Aghult @, Friday, February 18, 2011, 09:41 (5061 dagar sedan) @ Mattias Månsson

1) Stationen hade till ca 1955 T-semafor och trafikerades morgon och kväll obevakad för några rälsbusståg på dispens från Säo (Enbemannad). Ca 1955 uppsattes tvåskens huvudljussignaler med s k centrallås för växlarna (Ej motordriv). Stationen blev nu obevakad även Soh, som förut med vägvakt obevakad tid.

2) G. nämns inte som trafikplats i "vutbaneinstruktionen" av 1976-03-01. Glömska eller har sidospåret rivits och återuppbyggts?

3) Platsen avbemannades 1967-11-01. Förarna fick nu fälla bommarna dagligen mot förut Soh (Jfr tråden om Vitaby).

4) Efter övergången till vutbana ersattes bommarna av hastighetsnedsättning till 10 km/h (Även här tråden om Vitaby).

Skånska vägskydd: Gyllebo

av Mattias Månsson, Friday, February 18, 2011, 10:21 (5061 dagar sedan) @ Kjell Aghult

1) Stationen hade till ca 1955 T-semafor och trafikerades morgon och kväll obevakad för några rälsbusståg på dispens från Säo (Enbemannad). Ca 1955 uppsattes tvåskens huvudljussignaler med s k centrallås för växlarna (Ej motordriv). Stationen blev nu obevakad även Soh, som förut med vägvakt obevakad tid.

2) G. nämns inte som trafikplats i "vutbaneinstruktionen" av 1976-03-01. Glömska eller har sidospåret rivits och återuppbyggts?

3) Platsen avbemannades 1967-11-01. Förarna fick nu fälla bommarna dagligen mot förut Soh (Jfr tråden om Vitaby).

4) Efter övergången till vutbana ersattes bommarna av hastighetsnedsättning till 10 km/h (Även här tråden om Vitaby).

Växlarna har funnits kvar hela tiden. Under en period fanns det 3 växlar i huvudspåret men den mellersta växelförbindelsen mellan sidospår och huvudspår har rivits vid en för mig okänd tidpunkt. Växeln i söder revs alltså 2004 medan växeln i norr fortfarande finns kvar. Huvuddelen av sidospåret revs för ett par år sedan av Gotlandståget. Sista trafikeringen av sidospåret skedde om jag minns rätt år 2003 då vi ett par nätter lastade upp en slamsugningslastbil på en järnvägsvagn där för rensning av dräneringsledningar på sträckan Tomelilla-Simrishamn. Detta var före elektrifieringen var färdigställd av den sträckan.