De största och längsta stigningarna var Harsjöbacken, från Belgviken upp till Harsjön,
Snarabacken eller Rekarnebacken, från Rekarne upp till Snara banvaktsstuga
före Folkesta samt Kallernäsbacken, mellan Storå och Gusselby.
Det var Harsjöbacken som var huvudanledningen till att turbinloken anskaffades
för att kunna ta större tåg från Et till Oxd.
Rekarnebacken krävde pålok från Rekarne och upp för fulla tåg med ånglok, med
ellok så fick dessa tåg aldrig stanna vid Rekarne station utan fick stanna vid
infarten om så erfordrades för att kunna få fart.
Kallernäsbacken erfordrade pålok om tåg med ånglok stannat i Storå, med ellok
klarade man sin självt oavsett stopp i Storå.
Den största lutningen nedåt var från banvaktsstugan "Hörksälv" mellan Silverhöjden
och Ställberg ned till Ställdalen, denna lutning var en begränsande faktor för
tågvikterna från Ggm.
Dagens problem med att kunna framföra malmtåg Ggm Oxd ligger inte i banans
stigningar, mm, utan problemet är att fd Banverket har tagit bort 8 st
stationer med 3 st tågvägar dvs stationer där både möte och förbigång kunde ske,
samt 8 st vanliga mötesstationer, varför man får mycket långa gångsträckor innan
möte / förbigång kan ske.
Enda sträcka med tätare tågtrafik än då malmen gick till Oxd är sträckan Et - Ab,
men där är nu dubbelspår Vg - Ab och Fka - Et, annars är det mindre trafik och ungefär lika på sträckan Gg - Fv.
Så fd Banverket anser jag självt har skapat den situation fd TGOJ bana har när
det gäller framtida kapacitet genom att ta bort platser för möten och samtidig
förbigång samt enbart möten, detta för att spara på underhållspengar.
Under TGOJ-tiden då kunde man framföra tåg allt efter behov, kapacitet och vilja fanns,
det var nästan aldrig frågan om att neka, utan inställningen var att det ordnar vi,
kundfokus i första hand, det var den s.k.TGOJ andan! Den är nu på väg att försvinna tyvärr.
Jag tycker synd om de förare i Et mfl platser som var med under TGOJ-tiden och
fått uppleva denna positiva anda och gemenskap.
Det är tråkigt att det är pengar som skall styra möjligheterna att utveckla våra
naturresurser på detta sätt. Varför kan man inte vårda det kommunikationsnät
som en gång skapades för vårt näringsliv, istället för att hela tiden nedrusta,
eller som det heter "effektivisera" med ofta kända konsekvenser.
Har jag stuckit ut "näsan" för mycket ?! Har jag helt fel?!