Ljungbyhed m fl (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, Sunday, May 08, 2011, 21:39 (4953 dagar sedan)

Under Flygvapnets uppbyggnad hade en bränsleförsörjning med tåg skapats. På
1970-talet började SJ närmare granska de ekonomiska gränssnitten mot andra myndigheter, bl a Försvaret. Det s k flygbränsleavtalet ansågs underprissatt. Själve gd Lars Peterson lär ha gett OK till att säga upp det, efter flera förhandlingsförsök. Det var ju hans jobb att avveckla förlustaffärer.

Flottiljerna hade varsin "tankspårsstation". F 1 (Västerås) hade Tortuna, F 4 (Östersund) hade Ope etc. I denna lista saknas F 2 Hägersnäs (Storstockholm), F 8 Barkarby (D:o), F 9 Säve (Storgöteborg), F 13 Bråvalla (Norrköping), F 17 Kallinge (Ronneby), F 18 Tullinge (Storstockholm) och F 21 Kallax (Luleå). De flesta låg nära nog en stor oljehamn för direkt biltransport. Men huru med Kallinge?

Jag var inte flygsoldat själv, bara vanlig "arméknutte".

Ljungbyhed m fl

av Zorro, Sunday, May 08, 2011, 22:35 (4953 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Under Flygvapnets uppbyggnad hade en bränsleförsörjning med tåg skapats. På
1970-talet började SJ närmare granska de ekonomiska gränssnitten mot andra myndigheter, bl a Försvaret. Det s k flygbränsleavtalet ansågs underprissatt. Själve gd Lars Peterson lär ha gett OK till att säga upp det, efter flera förhandlingsförsök. Det var ju hans jobb att avveckla förlustaffärer.

Flottiljerna hade varsin "tankspårsstation". F 1 (Västerås) hade Tortuna, F 4 (Östersund) hade Ope etc. I denna lista saknas F 2 Hägersnäs (Storstockholm), F 8 Barkarby (D:o), F 9 Säve (Storgöteborg), F 13 Bråvalla (Norrköping), F 17 Kallinge (Ronneby), F 18 Tullinge (Storstockholm) och F 21 Kallax (Luleå). De flesta låg nära nog en stor oljehamn för direkt biltransport. Men huru med Kallinge?

För F12 Kalmar var det väl lastplatsen Törneby?


Jag var inte flygsoldat själv, bara vanlig "arméknutte".

Jag med.

Ljungbyhed m fl

av z750asn, Sunday, May 08, 2011, 23:20 (4953 dagar sedan) @ Zorro

För F12 Kalmar var det väl lastplatsen Törneby?


Jag var inte flygsoldat själv, bara vanlig "arméknutte".


Jag med.

Jodå det fanns ett stickspår vid Törneby där man kunde se att det stod 3-4 tankvagnar uppställda fram till F12´s nedläggning 1980.

Var inte heller flygsoldat utan tillhörde flottans glada gossar.

mvh
Anders S, Kalmar

Ljungbyhed m fl

av Christoffer Frostensson, Monday, May 09, 2011, 00:16 (4953 dagar sedan) @ z750asn

För F12 Kalmar var det väl lastplatsen Törneby?


Jag var inte flygsoldat själv, bara vanlig "arméknutte".


Jag med.


Jodå det fanns ett stickspår vid Törneby där man kunde se att det stod 3-4 tankvagnar uppställda fram till F12´s nedläggning 1980.

Var inte heller flygsoldat utan tillhörde flottans glada gossar.

mvh
Anders S, Kalmar

Detta stickspår vid Törneby låg väl kvar rätt länge (dock ej anslutet m växel)? Kanske rentav ligger kvar rester av det fortfarande?

Mvh
Christoffer F, en gång i tiden Ålems-bo

Ljungbyhed m fl

av Gustaf H. Wadsten @, Norköpings stad, Monday, May 09, 2011, 04:56 (4953 dagar sedan) @ Kjell Aghult

F2 I Hägernäs fick sitt bränsle per bil via E18 som passerar förbi flygflottiljen
som numera är bebyggd med lyxiga bostadsrätter vid vattnet.
Någon bränsletransport per järnväg var det aldrig då Roslagsbanan var smalspårig och krävde omlastning. Kan nog tänka mig att tidigare bränsletransporter skedde med båt då F2 var en sjöflygflottilj.

Mvh Nicke nyfiken.

Ljungbyhed m fl

av Granis, Monday, May 09, 2011, 07:57 (4953 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

F16 i Uppsala tog flygbränsle via det kilometerlånga sidospåret från Gamla Uppsala till Röbo (fd) tegelbruk, beläget på andra sidan riksvägen, sedemera E4 nu väg 600, från flottiljen räknat. Lokalgodståget mellan Uppsala och Gävle hade då med sig tankvagnar vilka växlades dit där de utväxlades mot tomma vagnar vilka kopplades in i tåget som under tiden stått uppställt på Gamla Uppsala station. Detta pågick fram till åtminstone tidigt 60-tal, och bör därmed ha varit sista trafikuppgiften för detta spår [size=small](tegelbruket hade lagts ned redan på 30/ 40-talet, eller i varje fall slutat med järnvägstransporter, uppgifter finns i Fredings "Industrilok i Uppland" ). [/size]Under andra världskriget lär det t o m gått persontåg, s k "permittenttåg", på banan!

/ L G

Ljungbyhed m fl

av Stig Lundin, Monday, May 09, 2011, 08:29 (4953 dagar sedan) @ Granis

F16 i Uppsala tog flygbränsle via det kilometerlånga sidospåret från Gamla Uppsala till Röbo (fd) tegelbruk, beläget på andra sidan riksvägen, sedemera E4 nu väg 600, från flottiljen räknat. Lokalgodståget mellan Uppsala och Gävle hade då med sig tankvagnar vilka växlades dit där de utväxlades mot tomma vagnar vilka kopplades in i tåget som under tiden stått uppställt på Gamla Uppsala station. Detta pågick fram till åtminstone tidigt 60-tal, och bör därmed ha varit sista trafikuppgiften för detta spår [size=small](tegelbruket hade lagts ned redan på 30/ 40-talet, eller i varje fall slutat med järnvägstransporter, uppgifter finns i Fredings "Industrilok i Uppland" ). [/size]Under andra världskriget lär det t o m gått persontåg, s k "permittenttåg", på banan!

/ L G

Röbo tegelbruk lades inte ner på 30/40-talet. Det eldhärjades svårt i början av 1950-talet och byggdes därefter upp som en byggnad i gult tegel.

Några tankvagnar för flyget har jag aldrig sett vid Röbo. Järnvägstransporterna till F16 gick via Uppsala Norra. De var inte särskilt omfattande, då det mesta gick med bil från Gävle. Två av tankbilschaufförerna, Karlberg och Kallin, körde buss vid bussbolaget i Uppsala på söndagar och då brukade jag prata med dem ibland. Det var på 1960-talet.

Ljungbyhed m fl

av M Mårtensson, Monday, May 09, 2011, 08:46 (4953 dagar sedan) @ Stig Lundin

F 14 i Halmstad hade Söndrums stn. Kan tillägga att man i och med införandet av A32 Lansen, som slukade mycket bränsle, byggde en bränsleledning från Söndrums stn till F 14. Tidigare kördes bränslet med tankbil.

Ljungbyhed m fl

av Kjell Aghult @, Monday, May 09, 2011, 08:58 (4953 dagar sedan) @ M Mårtensson

F 14 i Halmstad hade Söndrums stn. Kan tillägga att man i och med införandet av A32 Lansen, som slukade mycket bränsle, byggde en bränsleledning från Söndrums stn till F 14. Tidigare kördes bränslet med tankbil.

Hade F 14 två lossningsstationer? Enligt "Svensk Järnvägs- och Stationsförteckning" av 1969 tycks man i stället ha lossat i Gullbrandstorp. Denna var då bara upplåten för "oljetransporter till F 14".

Ljungbyhed m fl, utkast till lista

av Kjell Aghult @, Monday, May 09, 2011, 09:52 (4953 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Såvitt känt i skrivande stund hade följande flottiljer tågtransport av bränslet:
F 1 = Tortuna stn, F 3 = Malmslätt, F 4 = Ope, F 5 = Ljungbyhed, F 6 = Karlsborg, F 7 = Grästorp, F 10 = Skälderviken, F 11 = Minninge (TGOJ),
F 12 = Törneby, F 14 = Gullbrandstorp (ev. Söndrum), F 15 = Sandarne (MaSJ) och F 16 = Uppsala N.

F 2, F 8, F 9, F 13, F 18 och F 21 tycks ha bilbetjänats. F 19 var en tillfällig flottilj, i Finland under vinterkriget. F 20 var Flygkadettskolan
(Numera Luftstridsskolan). Den samverkade med F 16.

F 17 är ännu okänt.

Ljungbyhed m fl, utkast till lista

av Christer Nyqvist, Monday, May 09, 2011, 10:18 (4953 dagar sedan) @ Kjell Aghult

F 7 = Grästorp

Såtenäs fick sitt bränsle per båt via Tvättstugans hamn. Rörledningen till cisternerna låg på banvallen från den gamla tegelbruksbanan. Numera går transporterna med lastbil eftersom bassarna är gratis arbetskraft åt kronan.
Mellan Grästorp och Håkantorp låg Baljered, en växel in till ett beredskapslager där. Länge (fortfarande?) stod det några tankvagnar på det isolerade spåret.

Edit: Jag skrev först Rangeltorp på beredskapslagret, fel det var en hållplats mellan Vara och Vedum.

Baljered och märkning tankvagnar

av A.Svenson, Blg, Monday, May 09, 2011, 17:00 (4953 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Jag vill minnas att det i åttiotalets början fanns lämningar efter ytterliggare en lastplats som var "mer nedlagd" än Baljered. I närheten av Salstad eller Flakeberg eller möjligen Ulvstorp men det är ju ganska nära Baljered, den var mindre men hade trästolpar för upphängning av maskeringsnät och i gräset skymtade en tankramp och lite spår.

Tankvagnarna i i Baljered (och några andra FV tankvagnar jag sett, men inte alla) hade ett blått midjeband som jag funderat mycket över. Ett blått band i kronans märkning betyder "reducerad laddning" (jämför kammarammunition) om vagnarna bara användes för lastningsövningar så borde ju enligt den nomenklaturen varit ett ljusgrönt band (blind eller transportblind) på dem. Vid järnvägen har ett blått band på fordon mej veterligt aldrig haft någon symbolbetydelse. Rätta mej någon!

Christer! Nu lite OT i samhällskunskapens anda. Några bassar som gratis arbetskraft finns inte sedan många år tillbaka. Den helt riktiga debatten kring detta resulterade i att många sådana sysslor fick läggas ut på entreprenad. På vissa förband gick det så långt att endast det egna logementet städades av de vpl och gemensamma utrymmen som duchrum och toaletter städades utav till exempel Samhall. I dag är de presumativa tankbilsförarna i FV yrkessoldater, ehuru lågavlönade vid tjänst inom riket (ca 16000-18000 kr/mån) så i vart fall inte grå arbetskraft.

Anders S

Baljered och märkning tankvagnar

av Christer Nyqvist, Monday, May 09, 2011, 21:32 (4953 dagar sedan) @ A.Svenson

Tack för lektionen Anders! Jag kommer ihåg att det var ett förfärligt rabalder i lokalpressen vid omläggningen från båt. Det är väl bra att arbetskraften nu är vit om än lågavlönad. Å så är väl risken att sändas utomlands som kanonmat inte så stor.

Baljered

av Peter Berggren @, Wednesday, May 11, 2011, 10:28 (4951 dagar sedan) @ A.Svenson

[img]http://www.teknikarv.se/temp/s19922833-19920929-1280.jpg[/img]

Jag vill minnas att det i åttiotalets början fanns lämningar efter ytterliggare en lastplats som var "mer nedlagd" än Baljered. I närheten av Salstad eller Flakeberg eller möjligen Ulvstorp men det är ju ganska nära Baljered, den var mindre men hade trästolpar för upphängning av maskeringsnät och i gräset skymtade en tankramp och lite spår.

Där borde jag också leta lite bland mina bilder, jag har ju jobbat på i stort sett varje cm på den banan. Jag minns vi ställde arbetsbarackerna på ett ställe som hade en lastkaj, och rester av spår som jag inte fick nån logik i då.

Här ovan är i alla fall lite underhållsarbete av Baljered. Möjligen har den varit publicerad tidigare.

Ljungbyhed m fl, utkast till lista

av QZGBT5, Monday, May 09, 2011, 10:26 (4953 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Såvitt känt i skrivande stund hade följande flottiljer tågtransport av bränslet:
F 1 = Tortuna stn, F 3 = Malmslätt, F 4 = Ope, F 5 = Ljungbyhed, F 6 = Karlsborg, F 7 = Grästorp, F 10 = Skälderviken, F 11 = Minninge (TGOJ),
F 12 = Törneby, F 14 = Gullbrandstorp (ev. Söndrum), F 15 = Sandarne (MaSJ) och F 16 = Uppsala N.

F 2, F 8, F 9, F 13, F 18 och F 21 tycks ha bilbetjänats. F 19 var en tillfällig flottilj, i Finland under vinterkriget. F 20 var Flygkadettskolan
(Numera Luftstridsskolan). Den samverkade med F 16.

F 17 är ännu okänt.

Dessutom fanns det ett antal (militära) flygfält som aldrig (permanent) hyst någon flygflottilj. Ett sådant är Kjula utanför Eskilstuna. Det fanns/finns någon form av bränsleanläggning i Kjula (vid gamla E3/E20). Likaså har jag sett ett stickspår/sidospår vid gamla järnvägen Åkers Styckebruk - Eskilstuna.

Finns det någon i forumet som kan berätta mer om detta och kanske också om andra liknande anläggningar?

/Bengt

Ljungbyhed m fl - krigsflygbaser - OT

av Kurtan @, Monday, May 09, 2011, 15:41 (4953 dagar sedan) @ QZGBT5

Det fanns/finns någon form av bränsleanläggning i Kjula (vid gamla E3/E20).

Delvis OT, men...:

Krigsflygbaser fanns i mängder, speciellt i Mellansverige - på senare år oftast i anslutning till en motorväg eller motortrafikled (med tillräckligt bred och plan /och LÅNG/ körbana för att medge start och landning med inte alltför stora jetplan.) Kjula är/var säkert en sådan.

Ett annat lite ovanligare exempel var motortrafikleden i stark stigning utanför Läggesta! Bränsledepån, nedgrävd, låg vägg i vägg med gamla stationen Läggesta Södra, alltså ÖSLJs ändstn åren 1973-97. Besöktes nästan dagligen av FV tankbilar, som bytte ut bränslet enl. schema, antar jag... Trafikleden intill hade ett antal asfalterade extraytor ca 15 x 25 meter /?/ bredvid körbanan för uppställning av flygplan...!

Såvitt JAG kan minnas, stängdes dock aldrig motortrafiken av här för basövningar - detta kanske gjordes på andra håll??

Jag TROR att jag såg nån tankvagn nån enstaka gång på stickspåret vid Läggesta SJ stn (ca 100-150m från bränsledepån), men jag är inte säker...

Ljungbyhed m fl - krigsflygbaser - OT

av BJ, Monday, May 09, 2011, 17:53 (4953 dagar sedan) @ Kurtan


Såvitt JAG kan minnas, stängdes dock aldrig motortrafiken av här för basövningar - detta kanske gjordes på andra håll??

Jo då. 1973 så hadde F16 två vekor vägbas söder om Sala. (söder om tror jag)
Den biten väg/landningsbana kunde brukas i fredstid då det finns en mindre förbiväg runt banan.
Denna del stängdes bara av under dagtid och en dag blev ett Lansen plan kvar på marken och parkerad med vakter under natten på en parkeringsficka. Mången trafikant bör ha blivit rejält fundersamm när de passerade platsen.

Bränslet transporterades till platsen i "Rulltankar" (tvåaxliga vagnar)
Undrar om dessa rulltankar faktiskt var en typ av "system" tank som kunde lastas på olika bärare eller hållare.

Gick de möjligen att bruka på vagntypen Lb, Lbs tidigare Oubhl ?

BJ

Ljungbyhed m fl - krigsflygbaser - OT

av Ola Almquist, Wednesday, May 11, 2011, 17:43 (4951 dagar sedan) @ BJ

Bränslet transporterades till platsen i "Rulltankar" (tvåaxliga vagnar)
Undrar om dessa rulltankar faktiskt var en typ av "system" tank som kunde lastas på olika bärare eller hållare.

Gick de möjligen att bruka på vagntypen Lb, Lbs tidigare Oubhl ?

BJ

[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=53378]Här[/link] skrevs lite om dylika.

M.v.h.
Ola

Ljungbyhed m fl - krigsflygbaser - OT

av Morshyttan, Wednesday, May 11, 2011, 18:03 (4951 dagar sedan) @ BJ

om någon vänlig själ har vägarna förbi och tar en bild, så står det en sådan vagn vid färjan till Adelsö:-) (i stockholm)

(ekerösidan, till vänster vid någon slags träplank och fortfarande grönmålad)
från flydda tider kändes vagnen igen, men jag har ännu inte funnit bilderna jag tog i mobilkameran:-(

Hjulen på tanken är ca150mm i diameter och spårvidden mycket nära tre fot, om och ej exakt mätt;-)

men som sagt den som är i krokarna....

Ljungbyhed m fl - krigsflygbaser - OT här!

av Morshyttan, Wednesday, May 11, 2011, 21:44 (4950 dagar sedan) @ Morshyttan

om någon vänlig själ har vägarna förbi och tar en bild, så står det en sådan vagn vid färjan till Adelsö:-) (i stockholm)

glöm det för här är bilderna på den gamla flygvapen-tanken


[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/Bild057.jpg[/img]

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/Bild056.jpg[/img]

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/Bild055.jpg
[/img]
[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/Bild054.jpg[/img]

jag tror inte att detta system är i drift men dessa kunde rullas över på olika bärare ex jvg-vagnar-

det bidde inte bättre på en halvsunkig mobil, men alltid något:-) ;-) :-D

Kjula och Barva

av QZGBT5, Monday, May 09, 2011, 18:12 (4953 dagar sedan) @ Kurtan

Det fanns/finns någon form av bränsleanläggning i Kjula (vid gamla E3/E20).


Delvis OT, men...:

Krigsflygbaser fanns i mängder, speciellt i Mellansverige - på senare år oftast i anslutning till en motorväg eller motortrafikled (med tillräckligt bred och plan /och LÅNG/ körbana för att medge start och landning med inte alltför stora jetplan.) Kjula är/var säkert en sådan.

Kjula är inte en sådan bas. Det är ett "riktigt" flyg[b]fält[/b]. Numera syns det från E20 (motorvägen) på vänster sida om man åker från strängnäshållet mot Eskilstuna.

Däremot finns /fanns det en landsvägsbas vid Barva strax hitom Kjula på gamla E3/E20. Den iordningställdes ett fåtal år innan motorvägen öppnades.

/Bengt

Kjula och Barva

av Kurtan @, Monday, May 09, 2011, 21:03 (4953 dagar sedan) @ QZGBT5

Tack, alla. Visst förekom det halvsmå/halvstora tankar, flyttbara och gråbrungrönmålade...? Lagom att lyfta/spela upp på en lastbil. Eller en O-vagn?!

Kjula och Barva

av Kent A, Mariefred, Tuesday, May 10, 2011, 08:39 (4952 dagar sedan) @ QZGBT5

Ja och nej... Kjula (eller Eskilstuna Flygplats) är (till skillnad från den s.k Kjularakan) en riktig sådan, flygplats alltså. Däremot fanns det fram till för några år sedan en bränsledepå vid taxibanans ena ände, enligt uppgift med såval ovan- som underjordiska anläggningar (delar av dem syns faktiskt på flygfoton från 2005, men är borta vid nästa flygning 2009 och enligt pålitliga källor skall de underjordiska anläggningarna nu vara rivna och området sanerat. Däremot har det enligt samstämmiga uppgifter aldrig funnits spår till området ifråga, kanske kommer om projektet "Kjula logistikpark" blir av.

Ljungbyhed m fl, utkast till lista

av ormstacat, Monday, May 09, 2011, 18:08 (4953 dagar sedan) @ QZGBT5

Under slutet av 50-talet besökte jag ofta F18. Grusgropen öster om Tullinge gamla station hade sidospår, och där stod ofta O-vagnar med flygvapnets tankar, som förmodligen kördes med bil till F18.

1965 tog jag bild på ett växlingssätt med sådana vagnar på gamla spåret Karlshamn V - hamnen (oljefabriken). Vet inte varifrån de kom eller vart de skulle, men det ligger väl nära till hands att gissa på Kallinge.

Ljungbyhed m fl, utkast till lista

av Peter Berggren @, Wednesday, May 11, 2011, 10:32 (4951 dagar sedan) @ QZGBT5

Finns det någon i forumet som kan berätta mer om detta och kanske också om andra liknande anläggningar?

/Bengt

Det finns en otroligt läsvärd bok som heter "Svenska flygbaser", den tar upp det mesta som man kan vilja veta om flygbaser. En del raksträckor som finns kvar på moderna vägar är dock inte förtecknade, så viss form av granskningsarbete torde vara gjort i förväg.

Ljungbyhed m fl, utkast till lista

av Johan Vinberg, Bromsten, Monday, May 09, 2011, 13:14 (4953 dagar sedan) @ Kjell Aghult

F 2,

I hägernäs,var en ren pontonflygplansflottilj som ursprungligen tillhört marinen (innan Flygvapnet blev ett eget vapenslag). Bränsle bör ha kommit sjövägen! (och knappast från Roslagsbanan :-P )

F 21 tycks ha bilbetjänats.

Ja definitivt, närmsta spåranslutning är södra hamnen i Luleå och därifrån är det fortfarande en bit till Kallax.

F 19 var en tillfällig flottilj, i Finland under vinterkriget. F 20 var Flygkadettskolan
(Numera Luftstridsskolan). Den samverkade med F 16.

OT F22 låg i Kongo och var nmanet på den flygbas som stationerade de "flygande tunnor" som lånades ut till FN i början av 1960-talet.


F 17 är ännu okänt.

Inte omöjligt med järnvägsanslutning i Kallinge - kanske via stickspåret som gick från stationen nordöst till Kockums Järnverk.
Men i så fall kanske ett sådant spår byggdes först efter breddningen av BKB (från 1067 till 1435)??

Hilsen
Johan

Ljungbyhed m fl, utkast till lista

av Jesper, Tuesday, May 10, 2011, 22:10 (4951 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Såvitt känt i skrivande stund hade följande flottiljer tågtransport av bränslet:
F 1 = Tortuna stn, F 3 = Malmslätt, F 4 = Ope, F 5 = Ljungbyhed, F 6 = Karlsborg, F 7 = Grästorp, F 10 = Skälderviken, F 11 = Minninge (TGOJ),
F 12 = Törneby, F 14 = Gullbrandstorp (ev. Söndrum), F 15 = Sandarne (MaSJ) och F 16 = Uppsala N.

F 2, F 8, F 9, F 13, F 18 och F 21 tycks ha bilbetjänats. F 19 var en tillfällig flottilj, i Finland under vinterkriget. F 20 var Flygkadettskolan
(Numera Luftstridsskolan). Den samverkade med F 16.

F 17 är ännu okänt.

Mycket av det här var ju före min tid och som man aldrig upplevt men om vi ser under senare år (decennier?) så gick bränslet till F4 från Sundsvall via Lugnviks industriområde där man hade depå med cisterner. Kan nog ha varit de sista transporterna med FMVs egna vagnar.

I Norrbotten så gick ju FMVs vagnar rätt så länge (in på 90-talet) i trafik till Boden södra där man lastade om till bil och det kan säkert finnas ett och annat hålrum i backen i den omgivningen. Möjligen kan bränsle till exempelvis Vidsel ha gått via Bds om det nu inte var bränsle till kompanierna i Boden men man brukade väl inte transportera marktruppernas bränsle på andra ställen så varför skulle man göra det här.
/Jesper

Ljungbyhed m fl, utkast till lista

av Granis, Wednesday, May 11, 2011, 09:22 (4951 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Såvitt känt i skrivande stund hade följande flottiljer tågtransport av bränslet:
F 1 = Tortuna stn, F 3 = Malmslätt, F 4 = Ope, F 5 = Ljungbyhed, F 6 = Karlsborg, F 7 = Grästorp, F 10 = Skälderviken, F 11 = Minninge (TGOJ),
F 12 = Törneby, F 14 = Gullbrandstorp (ev. Söndrum), F 15 = Sandarne (MaSJ) och F 16 = Uppsala N.

Så vi bortser alltså från uppgiften om att man skulle transporterat flygbränsle till F16 via spåret till Röbo?

/ L G

Ljungbyhed m fl, utkast till lista

av Kjell Aghult @, Wednesday, May 11, 2011, 17:06 (4951 dagar sedan) @ Granis

Så vi bortser alltså från uppgiften om att man skulle transporterat flygbränsle till F16 via spåret till Röbo?


Inte alls. Men en samstämd uppgift från de två uppsalaborna vore tacksam. Kan möjligen lossningsplatsen ha flyttats? Samma fråga uppstår också om Ope/Lugnvik.

Röbo

av Granis, Monday, May 09, 2011, 09:49 (4953 dagar sedan) @ Stig Lundin

Röbo tegelbruk lades inte ner på 30/40-talet. Det eldhärjades svårt i början av 1950-talet och byggdes därefter upp som en byggnad i gult tegel.

Stämmer säkert. Kanske man slutade med järnvägstransporter efter återuppbyggandet? Om inte förr då..

Några tankvagnar för flyget har jag aldrig sett vid Röbo. Järnvägstransporterna till F16 gick via Uppsala Norra. De var inte särskilt omfattande, då det mesta gick med bil från Gävle.

Min källa i denna fråga är O Danneskog. Fr o m 1960 började pappa Sture att åka Tbfh även på SJ´s normalspåriga linjer från Uppsala, bl a på nämnda lokalgodståg. Sonen fick då ibland följa med även på dessa, och det förekom då -frekvens ska jag undvika att uttala mig om nu- att man växlade tankvagnar på detta sätt till Röbo. Enligt uppgift till honom då innehållande flygbränsle åt flottiljen. Eftersom resgodsvagnen där Gossen fick hålla till blev kvar i Gamla Uppsala tillsammans med resten av tåget kunde han därifrån se hur Hg-loket och fyra tankvagnar på knaggliga spår och med kontaktledning på trästolpar utan återmatning ("det såg ut som en spårväg" ) körde till Röbo där man bytte ut dessa vagnar mot motsvarande antal tomma tankvagnar som sedan fick följa med tåget norrut. Detta måste ha varit under åren 1960-61 då unge Danneskog sedan blev så gammal att han inte tyckte det var lika roligt att "åka med pappa" längre. Men intresset återkom sedan, framförallt för smalare Roslagsbanespår.

/ L G :-)

Röbo

av Kjell Aghult @, Monday, May 09, 2011, 10:07 (4953 dagar sedan) @ Granis

Röbo tegelbruk lades inte ner på 30/40-talet. Det eldhärjades svårt i början av 1950-talet och byggdes därefter upp som en byggnad i gult tegel.


Stämmer säkert. Kanske man slutade med järnvägstransporter efter återuppbyggandet? Om inte förr då..

Spåret finns med på ritningen till den lokala ställverkstavlan (1966). Hade det varit trafiklöst, hade det nog rivits.

F13

av Gunnar Lilienberg, Monday, May 09, 2011, 13:32 (4953 dagar sedan) @ Kjell Aghult

F13 i Norrköping hade en pipeline från ett stickspår vid Fiskeby station. När jag gjorde lumpen där 78-79, transporterades allt bränsle med tankbil från Norrköpings hamn.

F15

av Jakob E, Monday, May 09, 2011, 19:20 (4953 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

MaSJ-spåret till F15 låg kvar 2007, 10 år efter flottiljens upphörande.

[img]http://www.pbase.com/jakobe/image/89073773.jpg[/img]
<br>
[img]http://www.pbase.com/jakobe/image/89073770.jpg[/img]

Jag vet inte om det ligger kvar fortfarande. När jag var där året innan så stod lustigt nog en tankvagn kvar. Den var borta 2007.

[img]http://www.pbase.com/jakobe/image/71099352.jpg[/img]

Man undrar hur länge den stått där och var den tog vägen... När kan sista jvg-transporten med flygbränsle ha gått dit kantro ?

F15

av tubrik, Monday, May 09, 2011, 19:50 (4953 dagar sedan) @ Jakob E

Bör vara i slutet av 1997 då F 15 upphörde som flygfottilj som sista bränsletåget gick med tomvagnar antingen åt F16 eller F4s förtjänst.

Ljungbyhed m fl

av Calle Wickberg, Lidköping, Thursday, May 12, 2011, 01:01 (4950 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Under Flygvapnets uppbyggnad hade en bränsleförsörjning med tåg skapats. På
1970-talet började SJ närmare granska de ekonomiska gränssnitten mot andra myndigheter, bl a Försvaret. Det s k flygbränsleavtalet ansågs underprissatt. Själve gd Lars Peterson lär ha gett OK till att säga upp det, efter flera förhandlingsförsök. Det var ju hans jobb att avveckla förlustaffärer.

Flottiljerna hade varsin "tankspårsstation". F 1 (Västerås) hade Tortuna, F 4 (Östersund) hade Ope etc. I denna lista saknas F 2 Hägersnäs (Storstockholm), F 8 Barkarby (D:o), F 9 Säve (Storgöteborg), F 13 Bråvalla (Norrköping), F 17 Kallinge (Ronneby), F 18 Tullinge (Storstockholm) och F 21 Kallax (Luleå). De flesta låg nära nog en stor oljehamn för direkt biltransport. Men huru med Kallinge?

Jag var inte flygsoldat själv, bara vanlig "arméknutte".

F7 Såtenäs hade Lovene, om jag inte fattat fel. Rätt? Detta torde också vara anledningen till att Lve var kvar som station såpass länge som till 1987.

Ljungbyhed m fl

av Kjell Aghult @, Thursday, May 12, 2011, 07:09 (4950 dagar sedan) @ Calle Wickberg

F7 Såtenäs hade Lovene, om jag inte fattat fel. Rätt? Detta torde också vara anledningen till att Lve var kvar som station såpass länge som till 1987.

Jag har noterat rörledningar etc i Grästorp vid en resa. Men de kan givetvis ha funnits för annat ändamål. Någon sådan notering om Lovene har jag inte.

L. var station enligt Säo till 1987, men det saknar sammanhang med den
kommersiella trafiken. L. blev obemannad redan 1969-06-01.

F7 ligger nära Vänern. I vart fall sedermera sjötransport stämmer bra. Bränslet till F6 övergick till båt till Lidköping och därifrån bil. Försiggick båttransporten till F7 även före 1977?

Lovene

av Calle Wickberg, Lidköping, Sunday, May 15, 2011, 15:20 (4947 dagar sedan) @ Kjell Aghult

F7 Såtenäs hade Lovene, om jag inte fattat fel. Rätt? Detta torde också vara anledningen till att Lve var kvar som station såpass länge som till 1987.


Jag har noterat rörledningar etc i Grästorp vid en resa. Men de kan givetvis ha funnits för annat ändamål. Någon sådan notering om Lovene har jag inte.

L. var station enligt Säo till 1987, men det saknar sammanhang med den
kommersiella trafiken. L. blev obemannad redan 1969-06-01.

F7 ligger nära Vänern. I vart fall sedermera sjötransport stämmer bra. Bränslet till F6 övergick till båt till Lidköping och därifrån bil. Försiggick båttransporten till F7 även före 1977?

Enligt di äldre förarna lär det ha funnits tankar för bränsle i Lovene. Någon har också nämnt något om "militärtåg" till Lovene inför någon övning. Det torde ha varit på 80-talet.

Förresten, är det nån som har bild på stationshuset i Lve från 70/80-tal?