Bangårdsbilder Oxelösund under siemenstiden (Arkiv/forskning/litteratur)

av Rasmus Axelsson, Monday, June 27, 2011, 21:44 (4980 dagar sedan)

Jag har foton som visar placeringen av alla huvudsignalerna i Oxelösund i utfartsänden för "siemenstiden", men jag har för mig att jag har sett bilder från bangården strax utanför stationshuset nånstans på nätet från samma tid.

Jag är intresserad att veta hur signalen Oxd 0002 såg ut, den ska enligt linjeboken ha legat mitt för ställverkshuset, vid km 000.000 för att vara exakt... vet någon dessutom var dvärgsignal D1a stod är jag också glad att få veta det!

Ställverksbeskrivning 1968 för Oxelösund

av Eric Henriksson, Tuesday, June 28, 2011, 00:15 (4980 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Här kanske du hittar något
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0001.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0002.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0003.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0004.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0005.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0006.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0007.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0008.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0009.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0010.jpg[/IMG]
tillhörande text
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0011.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0012.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0013.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0014.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0015.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0016.jpg[/IMG]
mera text
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skissD.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skissD0001.jpg[/IMG]
och så finns detta med
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skissE.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skissE0001.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skissF.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skissF0001.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skissF0002.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skissF0003.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skissF0004.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skissF0005.jpg[/IMG]
/Eric

Ställverksbeskrivningar och ritningar

av Ulf Pålsson, Tuesday, June 28, 2011, 08:55 (4980 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Oj, det var mäktigt! Om du har mer av den varan från andra platser, får du mer än gärna publicera det också!
/up

Ställverksbeskrivningar och ritningar

av Eric Henriksson, Tuesday, June 28, 2011, 15:26 (4979 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Oj, det var mäktigt! Om du har mer av den varan från andra platser, får du mer än gärna publicera det också!

Det finns mera av den varan, men bara på TGOJ:s platser. har dock inte tid över de närmaste dagarna att leta i mitt något för röriga utrymme efter de pärmar som rör TGOJ signalsystem, Oxelösund dök upp som en slump i och med jag skannar bangårdskartor från olika år och håller jut nu på med Oxelösund(s) alla bangårder och spår, men ge mig lite tid så ska det nog komma mer
/eric

Ställverksbeskrivning Vedevåg 1960

av Eric Henriksson, Wednesday, June 29, 2011, 10:30 (4979 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image][image]
[image]
/eric

Ställverksbeskrivning Köping 1960

av Eric Henriksson, Wednesday, June 29, 2011, 10:38 (4979 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Koping.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Koping0001.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Koping0002.jpg[/IMG]
/eric

Ställverksbeskrivning Gusselby 1960

av Eric Henriksson, Wednesday, June 29, 2011, 10:39 (4979 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
[image]
[image]
/eric

Ställverksbeskrivning Vanneboda 1962

av Eric Henriksson, Wednesday, June 29, 2011, 10:46 (4978 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Ställverksbeskrivning Vanneboda 1962

av Anders_W, Wednesday, June 29, 2011, 12:06 (4978 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Mumma!

Man tackar och bockar.

Ställverksbeskrivning Grängesberg C 1962

av Eric Henriksson, Wednesday, June 29, 2011, 23:57 (4978 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Ggc_1962_4.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Ggc_1962_40001.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Ggc_1962_40002.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Ggc_1962_40003.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Ggc_1962_stlv_tavla.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Ggc_1962_TGOJ_bgd-skiss.jpg[/IMG]
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Ggc_1962_1_ctc_stlv.jpg[/IMG]
/eric

Underbart, men...

av Rasmus Axelsson, Tuesday, June 28, 2011, 12:49 (4979 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Här kanske du hittar något

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0004.jpg[/IMG]

Stort tack för detta! Heöt underbart. Jag hittar 0003 längst till höger här...

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0006.jpg[/IMG]

...men 0002 borde synas nånstans här, men den hittar jag inte. Är jag blind eller kan den ha tillkommit senare?

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/oxd-1968stlv-skiss0008.jpg[/IMG]

Denna bild väcker en fråga hos mig: är det färgåtergivningen som är fel på något sätt, eller hade signalerna följande färger på linserna sett uppifrån: rött, grönt, grönt? Trevligt att de har markerat de gula vinklarna!

Underbart, men...

av Anders_W, Tuesday, June 28, 2011, 13:53 (4979 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Om en lykta är ifylld eller tom visar egentligen inte den verkliga lyktans färg, utan huruvida den i normalfallet är släckt eller tänd.

TJOJ-signaler hade ordningsföljden (uppifrån och ned): rött2 - grön1 - rött1 - grön2 - vit - grön3. (Inte alla skenen behövde finnas, precis som en BV-signal kan ha allt mellan 2 och 5 sken.)

Om signalen även skulle frekventeras av SJ-tåg, kunde den ha ytterligare en lykta nedanför: gul (sidotågvägslykta innan den avskaffades på 70(?)-talet). Så var det åtminstone på infartssignaler.

En del TGOJ-signaler hade också en fjärde grön lykta, för att kunna visa "kör 40 vänta 40". Jag har inte själv sett någon sådan, men misstänker att grön4 sattes högst upp, ovanför rött2, så att man fick lämpliga inbördes avstånd mellan de gröna skenen.

Att signalerna på ritningen är ritade som de är, beror på att rött2 i normalfallet var släckt; den tändes bara vid behov. Gröna lyktor var förstås också släckta i normalfallet, eftersom det normala för en stationssignal är att visa stopp.

så här kanske...

av Eric Henriksson, Tuesday, June 28, 2011, 15:21 (4979 dagar sedan) @ Anders_W

.., hitta dock ingen bild från Oxelösund men här kommer någon signa...

[image]
Infarten till stationen norrifrån

[image]
Jag tror ovan är en slags försignal eller dylikt, hur som helst så är stationen söder om denna signal, observera också den lilla dressinen och brunnen som hörde till banvaktsstugan som låg här intill

hoppas det blir rätt
/eric

så här kanske...

av Anders_W, Tuesday, June 28, 2011, 15:50 (4979 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Snyggt!

Det var ju ett tyskt signalsystem, som försvenskades så litet som möjligt.

Grön+Gul ändrades till Grön+Grön (kör 40)

Blinkande gul ändrades till blinkande grön (vänta stopp)

Blinkande grön ändrades till blinkande vit (vänta kör)


På bilderna är det lodräta huvudet huvudsignalen, medan det diagonala är försignalen.

Gula märktavlor mot blå på TGOJ?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, June 28, 2011, 19:47 (4979 dagar sedan) @ Eric Henriksson

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/em_rb0024Hjn.jpg[/IMG]
Infarten till stationen norrifrån

Jag får alltid rysningar när jag ser bilder på TGOJ-signaler... det var alltid en fröjd att köra ut från Kopparberg norrut före ombyggnaden.

Med tanke på filnamnet antar jag att det är infarten till Harsjön.

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/em_rb0025bv28.jpg[/IMG]
Jag tror ovan är en slags försignal eller dylikt, hur som helst så är stationen söder om denna signal, observera också den lilla dressinen och brunnen som hörde till banvaktsstugan som låg här intill

Troligen är det ett "förblock" d.v.s. den sista (mellan)blocksignalen innan en infartssignal (troligen den i Harsjön ovan) som bestod av den lodräta blocksignalen och den snedställda försignalen till infartsignalen ovan. Kan du förstora märktavlorna går det att avgöra exakt var det är...

När ersattes de blåa märktavlorna med gula dito vid TGOJ?

Gula märktavlor mot blå på TGOJ?

av Eric Henriksson, Tuesday, June 28, 2011, 21:01 (4979 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/em_rb0024Hjn.jpg[/IMG]
Infarten till stationen norrifrån


Jag får alltid rysningar när jag ser bilder på TGOJ-signaler... det var alltid en fröjd att köra ut från Kopparberg norrut före ombyggnaden.

Med tanke på filnamnet antar jag att det är infarten till Harsjön.

Visst är det infarten till Harsjön norrifrån, du ser bostadshuset 8 och även vattentornet.

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/em_rb0025bv28.jpg[/IMG]
Jag tror ovan är en slags försignal eller dylikt, hur som helst så är stationen söder om denna signal, observera också den lilla dressinen och brunnen som hörde till banvaktsstugan som låg här intill


Troligen är det ett "förblock" d.v.s. den sista (mellan)blocksignalen innan en infartssignal (troligen den i Harsjön ovan) som bestod av den lodräta blocksignalen och den snedställda försignalen till infartsignalen ovan. Kan du förstora märktavlorna går det att avgöra exakt var det är...

Bilden är tagen vid km 79 och på signalen står det "0791". Eftersom bilden är tagen med siktet söderut så måste alltså detta vara en signal för Hälleforsnäs station

Gula märktavlor mot blå på TGOJ?

av Urban J, Wednesday, June 29, 2011, 14:05 (4978 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Hej!

Mycket riktigt en Förblocksignal (Fblsi)
Nästa signal var/är Infartssignalen (Isi) till Hälleforsnäs (Hnä)

Blocksignalerna hade 2-ljus (dvs enbart den övre tavlan).
Fast rött sken = Stopp
Fast grönt sken = Kör
Blinkande grönt sken = Kör varsamt
i ursprunglig betydelse.

Gula i st f blå på TGOJ från 1987

av Ulf Pålsson, Wednesday, June 29, 2011, 00:41 (4979 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/em_rb0024Hjn.jpg[/IMG]
Infarten till stationen norrifrån


Med tanke på filnamnet antar jag att det är infarten till Harsjön.

Ja, det är i alla fall en infartssignal. Den övre delen ("huvudsignaldelen", inofficiell benämning) på en infartssignal har tre ljusöppningar, grön-röd-grön, och den nedre ("försignaldelen", likaså inofficiell benämning) hade grön där uppe och vit där nere till vänster. Försignaldelen visade blinkande sken också tillsammans med 'två gröna' från huvudsignaldelen, alltså 'två gröna och grön blink' eller 'två gröna och vit blink'. På de stationer där 'tre gröna' skulle visas, användes den gröna ljusöppningen i försignaldelen för det nedersta gröna skenet i 'tre gröna'.

Signalen på bilden visar uppenbarligen "kör och vänta kör" ('grön och vit blink').

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/em_rb0025bv28.jpg[/IMG]
Jag tror ovan är en slags försignal eller dylikt, hur som helst så är stationen söder om denna signal, - - -


Troligen är det ett "förblock" d.v.s. den sista (mellan)blocksignalen innan en infartssignal (troligen den i Harsjön ovan) som bestod av den lodräta blocksignalen och den snedställda försignalen till infartsignalen ovan. - - -

Ja, det är en mellanblocksignal som står närmast före en infartssignal. Fram till 1973 kallades denna typ 'förblocksignal'. Huvudsignaldelen har en grön (överst) och en röd ljusöppning, försignaldelen har en grön där uppe, och där nere en grön till vänster och en vit till höger. Den gröna där nere till vänster var (orange)gul fram till 1975. "Kör och vänta 40" visades med 'grön. grön blink och gul' till 1975, därefter med 'grön och två gröna blinkar', liksom på SJ, bara med det nedersta skenet lite annorlunda placerat.

Även den här signalen visar för tillfället "kör och vänta kör" ('grön och vit blink').

Det ska nämnas att vissa stationer hade huvudsignaler som avvek från standarden, bl.a. förekom stationer med yttre infartssignal som hade utseende som en förblocksignal. I sådana fall var den närmast föregående mellanblocksignalen en vanlig tvåskenare, alltså utan särskild försignaldel. Fast Harsjön hade inga specialare...

När ersattes de blåa märktavlorna med gula dito vid TGOJ?

Det var 1987, på huvudsignalerna. Fram till 1987 hade infartssignaler och utfartssignaler blå rektangulära märktavlor, medan märktavlorna på blocksignaler var blå och ovala, och det förekom inga stationssignaturer på märkskyltarna, bara ett fyrsiffrigt nummer vars tre första siffror överensstämde med banans kilmotermätning.

I Oxelösund fanns blå rektangulära märktavlor kvar på (växlings)dvärgsignaler till 2002.
/up

Nks!

av Rasmus Axelsson, Tuesday, June 28, 2011, 19:51 (4979 dagar sedan) @ Anders_W

Tack för förklaringen!

En del TGOJ-signaler hade också en fjärde grön lykta, för att kunna visa "kör 40 vänta 40". Jag har inte själv sett någon sådan, men misstänker att grön4 sattes högst upp, ovanför rött2, så att man fick lämpliga inbördes avstånd mellan de gröna skenen.

Jag har för mig att jag sett en mellansignal (tidigare inre infartsignal) på Nyköping södra visa just "kör 40, vänta kör 40"... det var en natt under praktiken i Oxelösund under lokförarutbildningen när vi kört och mött ett tåg i Kolmården, som vi skulle ner till Oxelösund och detta fagra uppenbarade sig.