[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/em_rb0024Hjn.jpg[/IMG]
Infarten till stationen norrifrån
Med tanke på filnamnet antar jag att det är infarten till Harsjön.
Ja, det är i alla fall en infartssignal. Den övre delen ("huvudsignaldelen", inofficiell benämning) på en infartssignal har tre ljusöppningar, grön-röd-grön, och den nedre ("försignaldelen", likaså inofficiell benämning) hade grön där uppe och vit där nere till vänster. Försignaldelen visade blinkande sken också tillsammans med 'två gröna' från huvudsignaldelen, alltså 'två gröna och grön blink' eller 'två gröna och vit blink'. På de stationer där 'tre gröna' skulle visas, användes den gröna ljusöppningen i försignaldelen för det nedersta gröna skenet i 'tre gröna'.
Signalen på bilden visar uppenbarligen "kör och vänta kör" ('grön och vit blink').
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/em_rb0025bv28.jpg[/IMG]
Jag tror ovan är en slags försignal eller dylikt, hur som helst så är stationen söder om denna signal, - - -
Troligen är det ett "förblock" d.v.s. den sista (mellan)blocksignalen innan en infartssignal (troligen den i Harsjön ovan) som bestod av den lodräta blocksignalen och den snedställda försignalen till infartsignalen ovan. - - -
Ja, det är en mellanblocksignal som står närmast före en infartssignal. Fram till 1973 kallades denna typ 'förblocksignal'. Huvudsignaldelen har en grön (överst) och en röd ljusöppning, försignaldelen har en grön där uppe, och där nere en grön till vänster och en vit till höger. Den gröna där nere till vänster var (orange)gul fram till 1975. "Kör och vänta 40" visades med 'grön. grön blink och gul' till 1975, därefter med 'grön och två gröna blinkar', liksom på SJ, bara med det nedersta skenet lite annorlunda placerat.
Även den här signalen visar för tillfället "kör och vänta kör" ('grön och vit blink').
Det ska nämnas att vissa stationer hade huvudsignaler som avvek från standarden, bl.a. förekom stationer med yttre infartssignal som hade utseende som en förblocksignal. I sådana fall var den närmast föregående mellanblocksignalen en vanlig tvåskenare, alltså utan särskild försignaldel. Fast Harsjön hade inga specialare...
När ersattes de blåa märktavlorna med gula dito vid TGOJ?
Det var 1987, på huvudsignalerna. Fram till 1987 hade infartssignaler och utfartssignaler blå rektangulära märktavlor, medan märktavlorna på blocksignaler var blå och ovala, och det förekom inga stationssignaturer på märkskyltarna, bara ett fyrsiffrigt nummer vars tre första siffror överensstämde med banans kilmotermätning.
I Oxelösund fanns blå rektangulära märktavlor kvar på (växlings)dvärgsignaler till 2002.
/up