Vattentornet i Bastuträsk (Järnväg allmänt)
Hej, efter att ha ställt ett par "dumma" frågor runt den gamla järnvägsstationen i Bastuträsk så tänkte jag att jag kanske skulle visa upp projektets föregångare: En modell av vattentornet i Bastuträsk byggd i Lego som jag nyligen färdigställt. Modellen finns för närvarande utställd i butiken HB Adventure i Skellefteå.
Jo, jag vet att både färger och proportioner är lite felaktiga. Färgerna är fel då ett par essentiella bitar inte finns tillgängliga i de rätta färgerna. Den är dessutom lite för bred jämfört med höjden. Men det är helt och hållet av praktiska skäl. Närmare bestämt för att rymma interiören...
... som ser ut såhär ovanifrån. Ni som besitter en hel del kunskaper ser säkert en och annan felaktighet kan jag tänka.
T.ex är jag inte alls säker på hur tändkulemotorn och generatorn var monterade. Så här har jag löst det inne i modellen. Men det är helt baserat på gissningar då det enda som återstår idag är detta.
Och för den som inte finner legomodeller så särskillt spännande så finns det ett par bilder från de tillfällen då jag varit inne i tornet här.