Vattentornet i Bastuträsk (Järnväg allmänt)

av mirandir, Saturday, August 20, 2011, 11:19 (4981 dagar sedan)

Hej, efter att ha ställt ett par "dumma" frågor runt den gamla järnvägsstationen i Bastuträsk så tänkte jag att jag kanske skulle visa upp projektets föregångare: En modell av vattentornet i Bastuträsk byggd i Lego som jag nyligen färdigställt. Modellen finns för närvarande utställd i butiken HB Adventure i Skellefteå.

[image]

Jo, jag vet att både färger och proportioner är lite felaktiga. Färgerna är fel då ett par essentiella bitar inte finns tillgängliga i de rätta färgerna. Den är dessutom lite för bred jämfört med höjden. Men det är helt och hållet av praktiska skäl. Närmare bestämt för att rymma interiören...

[image]

[image]

[image]

[image]

... som ser ut såhär ovanifrån. Ni som besitter en hel del kunskaper ser säkert en och annan felaktighet kan jag tänka.

[image]

T.ex är jag inte alls säker på hur tändkulemotorn och generatorn var monterade. Så här har jag löst det inne i modellen. Men det är helt baserat på gissningar då det enda som återstår idag är detta.

Och för den som inte finner legomodeller så särskillt spännande så finns det ett par bilder från de tillfällen då jag varit inne i tornet här.

Vattentornet i Bastuträsk

av Peter Sandström, Saturday, August 20, 2011, 12:13 (4981 dagar sedan) @ mirandir

Oj vilket bygge:-D

av Bengt Andréasson, Saturday, August 20, 2011, 12:55 (4981 dagar sedan) @ Peter Sandström

Föredömligt!

Det är sånt här, utställt i ett affärsfönster eller liknande, som kan få pojkar och förhoppningsvis flickor intresserade av "tåg". Vi kan inte föryngra oss teknikhistorieintresserade bara genom att de äldsta dör. Vi måste locka återväxten!

Jag minns fortfarande de modeller jag tryckte näsan mot skyltfönster och montrar på femtiotalet för att titta på - innan ens Lego fanns - och försöka förstå hur de fungerade och varför... Troligen är de modellerna en viktig anledning till att jag läser på detta forum numera.

Återigen: Föredömligt!

/Bengt :-)

av Magnus Tq, Bromma, Saturday, August 20, 2011, 12:53 (4981 dagar sedan) @ mirandir

Som en sann gammal lego byggare blir man ju imponerad:)
Men jag undrar vad det kostar det där, måste ju gått på minst ett par tusen? Eller har du fått tag i nån rolig rabatt?

av mirandir, Saturday, August 20, 2011, 21:03 (4981 dagar sedan) @ Magnus Tq

Jag vet faktiskt inte hur mycket det har kostat då bitarna är inhandlade efter behov under de tre år som bygget har tagit. Men jag uppskattar att det är bitar för c:a 6-7000 kronor.

De flesta bitarna är inhandlade på Bricklink.com som är en andrahandsmarknad för lego med säljare från världens alla hörn där man kan hitta det mesta som Lego någonsin fått för sig att tillverka. Mycket är dyrt förstås men man kan även hitta en hel del till bra mycket bättre priser än om man skulle köpa det direkt från Lego.

av Tony Billström, Saturday, August 20, 2011, 13:09 (4981 dagar sedan) @ mirandir

Man blir mycket sugen på att börja bygga med lego igen ;-)

av Micke Carlsson., Saturday, August 20, 2011, 16:37 (4981 dagar sedan) @ mirandir

Enastående!

SJVM borde vara intresserade av att ställa ut ditt torn, kan man tycka!

Byggmaterialet har ju sina givna gränser genom mått och färger, så det är inget att klaga på. Tvärtom är ju prestationen desto mer imponerande av att med dessa rätt så grova villkor lyckas så bra med bygget!

Förslag till Henrik R/SJVM: Lego har ett freewareprogram som heter Lego Builder, ett slags Lego-CAD där man kan bygga virtuellt med Lego. Byggandet genererar en stycklista där man sedan kan beställa alla bitarna till sitt bygge om man vill.

Snacka med Lego om sponsring/samverkan, fråga om att låna in detta vattentorn för visning och håll en tävling där man ska använda Lego Builderprogrammet för att skapa något i Lego med järnvägsanknytning. Låt museibesökarna eller en jury rösta fram bästa ritningen, vinnaren får Legobitarna till sitt bygge i pris. SJVM kan ju bygga ett ex åt sig också av vinnarmodellen och kanske göra tävlingen till en tradition... Lego lär väl knappast ha ont av att hitta ett evenemang som bl a passar åldern 12-18 och inte SJVM heller?

Om det kommer väldigt många fina byggritningar kunde ju stycklista och illustrationer ges ut som en liten enkel katalog eller datafil för att uppmuntra till den här typen av Legobyggande med järnvägsanknytning. Konstruktören vars ritning på detta sätt mångfaldigas kan ju premieras med något ur Lego ordinarie sortiment utanför själva tävlingen. Två tävlingsklasser kanske kan vara motiverat, Vuxen resp Barn/ungdom. Och kanske en gräns på antalet tillåtna bitar så inte Lego går i konkurs. Fast driftplats Stockholm i Lego skulle ju onekligen vara sevärt...

av polina, Saturday, August 20, 2011, 21:14 (4981 dagar sedan) @ mirandir

Jösses! Läckert, men dyrt.... Fler projekt på gång?

av mirandir, Saturday, August 20, 2011, 21:25 (4981 dagar sedan) @ polina

Javisst! Har redan påbörjat bygget av Bastuträsk gamla järnvägsstation som ursprungligen var av Hällnäsmodell men som senare byggdes ut vid två tillfällen. Först till att likna stationen i Älvsbyn i samband med Skeleftebanans dragning (c:a 1911) men sedan till att se ut som på bilden nedan (c:a 1917)

[image]

Och det är denna senare utbyggnad som står modell för min modell. Lyckades få tag på ett par skissartade ritningar på de bägge utbyggnationerna hos Riksarkivet.

av polina, Saturday, August 20, 2011, 21:31 (4981 dagar sedan) @ mirandir

OK! Detta ser vi fram emot! Lär väl ta nå´t år, kanske - men se´n vill vi se resultatet, tack på förhand.

av mirandir, Saturday, August 20, 2011, 21:40 (4981 dagar sedan) @ polina

Hehe, med tanke på att vattentornet tog tre år och att stationsmodellen kommer blir 6 gånger så stor så är det rätt dåliga odds på att den kommer bli klar till nästa år... ;-)

av polina, Saturday, August 20, 2011, 21:43 (4981 dagar sedan) @ mirandir

OK - får väl vänta tills Du är klar... (Men några underhandsbilder kanske??)
Tycker det är urläckert - och litet kaxigt!!

av mirandir, Saturday, August 20, 2011, 21:15 (4981 dagar sedan) @ mirandir

Kan kanske vara värt att tillägga att bygget tog drygt tre år från ide till färdig modell. Den är 48 centimeter hög, väger 7,1 kilo och består av c:a 10 000 legobitar.

[x]
[*]