Några L-lok på Åhaga (Fordon: lok)

av Sven-Olof Johansson @, Linköping, Sunday, September 11, 2011, 01:13 (4933 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Vilka linjer hade L lok tursatta på 50 talet? ÖCJ ska visst haft det men hur sent?


Utan tillgång till Str 77 och tidtabellsböcker vill jag hävda att flertalet L lok ställdes av under de första åren på 1950 talet. Loket på ÖCJ 1956 bör vara ett undantag. Eller?
Flertalet L loks sista tjänstgöring var bl.a på Norra inlandsbanan inkl. sidolinjer. Man kan följa lokens tjänstgöring på Staffan Erikssons utlägg här på forumet: "Anton Erikssons annotationsbok från Storuman", eller från Staffans hemsida från mitten av 1940 talet och framåt.
Sista tjänstgöring Anton hade på L lok var 1952-12-11 mellan Hoting och´Storuman. L loken ersattes därefter av de moderna och nylevererade S1 loken.
På en lista över övertaliga ånglok från hösten 1952 finns många L lok upptagna. Den listan begärdes in av Försvarsbyrån inför "dess förpuppning" att ta över övertaliga ånglok som beredskapslok.
Flertalet L lok fördes över och konserverades runt 1953-1956. Till en början blev loken kvar inom samma Ms. En del udda uppställningsplatser nyttjades p.g.a bristen på inomhusplatser. Exempel på detta var t.ex en magasinsbyggnad inom Lottefors träsliperi som förhyrdes. Ett antal L lok var t.ex uppställda där.
Senare beordrades loken till sydligare Ms och ett stort antal L lok var uppställda som beredskapslok i Älmhults lokstall, Dönhult grusgrop (lokhus) samt Horda grusgrup (lokhus). Sista gången ett L lok var under ånga var 1967 då ett antal L lok kom att provköras.

Tack igen Björn för dina fina bilder!
På en av bilderna syns en man på tendern. Är det månne pågående rostskyddsbehandling. Det gällde ju att komma åt på många skrymslen

Efter att ha sett Björn Malmers bilder på L-lok och följt diskussionen av var de sist hade reguljär tjänst var jag tvungen att leta fram min fars annotationsböcker, som arbetade som konduktör på fd ÖCJ 1946-72, från 1954 för att se vad han hade noterat. Övergången från loktåg till YC0-drift skedde vid tidtabellskiftet 10 juni 1954. Helt smärtfritt gick inte utbytet utan man körde loktåg ett antal gånger över sommaren. Sista noteringen med L-lok är från 7 juli då L 808 drog tåg 950 Kisa -Linköping. Sista noteringen om loktåg är från den 25 juli då L15 1596 drog tågen 945-946 Linköping - Hultsfed och åter. Från och med augusti verkar man ha fått ordning på YC0-leveranserna och någon ånglokskörning dyker inte upp förränn den 11 juni 1955 då L14 1658 får äran att dra tågen 943-944 Linköping-Hultsfred och åter. Varför är okänt. Möjligen infaller 11 juni 1955 i samband med Pingsthelgen. Almanacka saknas.
Någon större försening verkar inte ha uppkommit pga ånglokskörningen.
Det sista halvåret användes L-loken 799, 808 och 969 i Linköping. 799 försvinner ur böckerna i samband med tidtabellskiftet, 969 i februari medan 808 fortsätter att gå i trafik fram till sommaren 1955. Sista noteringen är från 23 juli 1955. Tjänsten 808 förekommer i är som dragare i tågen 7383-7384 som är lokalgodståget Linköping - Åtvidaberg.
Från augusti 1955 dyker lokomotor littera Z6 upp som ny dragkraft i lokalgodståget till Åtvidaberg. Under resten av 50-talet fungerar E2, L14 och Z6 omväxlande som dragkraft i tåget. Varför denna variation är oklart.


Hela tråden: