Ja det har funnits semaforer som styrts av ett elektriskt drev. Exempelvis fanns sådana i Nässjö på 1960-talet. Förmodligen sattes elektriska driv i samband med ombyggnad av ställverken från lindrivning till elektriskt ställverk.
Fram till början eller mitten av 1920-talet var det normalt att använda semaforer i varje fall som infartssignaler. Var det ett elektriskt ställverk eller om det fanns svårigheter att dra en tillförlitlig mekanisk ledning till en signal förekom kraftdriv även vid i övrigt mekaniska anläggningar. Det sistnämnda gällde dock huvudsakligen försignaler.
Ljussignaler som utfartssignaler (mellansignaler) började installeras i liten skala i slutet av 1910-talet. De elektriska ställverken i Nässjö, liksom exempelvis i Eslöv och Uppsala, hade dock nästan bara semaforer, skivförsignaler samt vridbara spårspärrlyktor som manöversignaler.
[img]http://www.ekeving.se/p/u/infsiFH_jvm.jpg[/img]
Bilden kommer från Sveriges Järnvägsmuseum och visar två signaler med elektrisk drivanordning i Uppsala.
En av de sista större ställverksanläggningarna med motordrivna semaforer togs i bruk i Linköping 1927. Där var dock bara infartssignalerna utförda som semaforer. Just infarterna ansågs väl särskilt viktiga, och då ville man inte riskera problem med glödlampor som lätt gick sönder. I Malmö hade man 1925 tagit i bruk ett signalställverk med endast ljussignaler, och där visade det sig att glödlampor från lampfabriken i Nyköping bara höll ca sju timmar eller något liknande. Detta var förstås extremt dåligt, men generellt var ljussignalerna på 1920-talet inte så driftsäkra som de sedan blev.
I Mora fanns ända in på 1950-talet infartssemaforer med kolsyredriv. Tidigare hade man även haft en växel med sådan drivanordning. Styrning, vingkopplingar och övervakning sköttes elektriskt, men strömmen räckte inte till för att även manövrera växeln och signalerna. Detta gällde förgreningen mellan linjerna mot Rättvik och Orsa, pga klaffbron kunde denna del av signalsäkerhetsanläggningen inte utföras mekanisk.
[link=http://www.ekeving.se/si/index.html]Lite mer om signaler[/link]
[link=http://www.ekeving.se/t/BL1916/158-186.pdf]SJ banlära från 1916, avsnittet om elektriska ställverk inkl elektriska signaldrivanordningar[/link]