Fox Walker loken på Nora-Karlskoga (Fordon: lok)
Nora-Karlskoga Järnväg lok 1-3 anges vara tillverkade av Fox Walker. NKJ 1 CARLSKOGA med påsatt tillverkareskylt FW 154/1873 är ju museumslok i Nora (fd Karlskoga) och upprustad till jubileumet 1956. Lok 2 SVARTELFVEN och NKJ 3 CARL IX är ju sidotankslok och anges tillverkade av samma firma 1872. Känner någon tillverkningsnummer ?
I en avskrift av en ej komplett FW tillverkarlista (upprättad 28/9 1958), som finns på NRM i York, anges dock 154 ha namnet CARL IX och skickad till J Millard & Esq, Gothenburg den 18 februari 1873. Där finns även ett notat om en tankmaskin med 14" cylindrar som beställts av Jackson & Bage of London och som levererades 27 maj 1872 med "oläsligt" namn (enligt avskriften). Jackson & Bage var ju de ursprungliga entreprenörerna för banbyggnaden, vilka 1872(?) ersattes av John Millar.
I Krantz bok "Järnets Järnväg" anges sid 108 att de sex första loken hette BOFORS, STRIBERGET, CARLSDAL, CARLSKOGA, NORA och SVARTELFEN. Inget CARL IX alltså. Namnen är ju inte i bokstavsordning, så kanske man kan tro att han fått namnen från ett äldre dokument. Annars skall ju det första loket med namnet NORA vara den sadeltank som 1879 överlämnades till SJ som W 289 (sedan kom ju en Kristinehmanbyggd NORA). Att NKJ 3 haft namnet CARL IX skulle kunna styrkas av att det fick namnet KALLE som Varberg-Ätrans byggnadslok.
När nuvarande lok 1 CARLSKOGA återköptes till jubileumet 1956 fanns ju knappast namnskylten kvar (?). Är den nytillverkad eller bevarad sedan äldre tider. Tillverkarskylten kan väl dock ha hängt med loket hela livstiden(?)
Synpunkter ?
Ulf Diehl