Med BJ-motorvagn till Herrljunga, andra resan (Järnväg allmänt)

av Bengt H, Tuesday, October 25, 2011, 21:36 (4869 dagar sedan)

Den 29 april 1970 var det dags igen. Avstängning och bussersättning Borås C - Fristad och sedan motorvagnståg resterande väg till Herrljunga. Förvisso kunde man gå runt med loket i Fristad, men tågpersonalen kom och åkte med ersättningsbussen och rundgång hade krävt extra personal. Alltså fram med den gamla Xoa3:an igen! Som jag minns det fanns vid detta tillfälle bara 250 kvar och frågan är om detta inte är sista gången Xoa3, eller X3 som den väl då hette, användes i trafik.

Denna dag gjorde kung Bore ett sista (?) desperat försök att återta förlorad terräng dagen innan Valborgsmässoafton. Mängder av blötsnö föll, något som inte gör det enklare att fotografera, men även blötsnö hör ju till järnvägsvardagen.

Först Fristad där tågsättet står uppställt i väntan på bussen som ska komma med resenärer och personal
[image]

Påstigning i Fristad
[image]

[image]

På den tiden rökte man på tågen. För övrigt fanns det en kupé i X3-sättet och där var rökning tillåten om samtliga medresande samtyckte, eller hur det nu var formulerat på skylten
[image]

Påstigning i Herrljunga
[image]

Sista turen gick in till Borås, banan var åter öppen. Bild vid ankomsten till Borås central.
[image]

Slutligen några interiörbilder
[image]

Bakom väggen med fällsitsen fanns kupén. För att passera till nästa salong gick man igenom kupén som alltså inte hade någon dörr mot "gången" utan en vardera mellanväggen.
[image]

[image]


Hela tråden: