Hade TGOJ egen lok- och vagnledning någonstans, eller körde man gemensamt med SJ?
/FL, som av och till fått byta fordon och ställa in tåg efter att herr Lundberg ringt och meddelat att den eller den X40:n inte ville multa eftersom nåt multrelä ballat ur eller nåt annat suspekt fel! :-)
Fniss fniss:-P
Ja TGOJ hade egen ledning av såväl lok, vagn såsom personal!! denna satt i Eskilstuna till 2011 års utgång, då visserligen förklädda till TGOJ Trafik AB, men i alla fall..
Däremot så hade man samverkansavtal redan tidigt på 1950-talet beträffande rullande mtrl.
Apropå X40 så har jag så jäla svårt att hitta några nostalgiska vibbar runt dem... men det kommer kanske.:-|
Kan vi inte låta en Ma få vara med då SISTA X40 lämnar detta land??:-D
X40 är ju svårt att bli nostalgist över, medhåll!
Men det blir lite roligt när man börjar titta på de trafistörningsmeddelanden som gick ut under mitten på 2000-talet, dvs under X40's mer än problemfyllda barndom. Ett exempel lyder såhär:
"Stor tvåvåningslägenhet uthyres mot billig betalning i Strängnäs. Stället är alldeles nytt och stillastående med ljus inredning. Goda (ersättnings)bussförbindelser finns i närheten":-D
Detta skrivet av en något frustrerad skiftesledare MH efter att 3312 för femtielftegången stannat och slutligen drog sin sista suck vid plf Sgs, med ett totalstopp på halsen och ett en ilsken tågledare i luren! :-) Vill minnas att trasan fick hämtas med hjälpmotorvagn.
Andra saker vi minns är när den första X40:n skulle premiärvisas i Et. Den gick ju naturligtvis inte att köra, så fordonsledningen fick beställa en Rc med övergångskoppel, dra dit den på natten, sen fick den stå med lyset på inombords hela dagen på spår 1 och se fin ut och sen kom RC-loket och hämtade den på kvällen tillbaka till Våv..:-D
Men jag håller med. Ma drar både X40 och X2 till skrot.. :-)
//FL