TGOJ Ma 402 i SJ tjänst 1978, Kalmarsand grusgrop (Fordon: lok)

av Roger Lundberg, Friday, January 27, 2012, 21:11 (4719 dagar sedan)

Det hände att vi fick något TGOJ lok till våra jobb i Västerås.

Denna gång blev det en Ma som fick hämta grus i Kalmarsand denna julimorgon.

Lastmaskinen var av fabrikatet Michigan eller Caterpillar, samt försedd med en mullrande V8 diesel utan ljuddämpare...:-P :-P :-P

[image]

TGOJ Ma 402 i SJ tjänst 1978, Kalmarsand grusgrop

av Fredrik Lundström, Friday, January 27, 2012, 21:26 (4719 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Det hände att vi fick något TGOJ lok till våra jobb i Västerås.

Denna gång blev det en Ma som fick hämta grus i Kalmarsand denna julimorgon.

Lastmaskinen var av fabrikatet Michigan eller Caterpillar, samt försedd med en mullrande V8 diesel utan ljuddämpare...:-P :-P :-P

[image]

Hade TGOJ egen lok- och vagnledning någonstans, eller körde man gemensamt med SJ?

/FL, som av och till fått byta fordon och ställa in tåg efter att herr Lundberg ringt och meddelat att den eller den X40:n inte ville multa eftersom nåt multrelä ballat ur eller nåt annat suspekt fel! :-)

TGOJ Ma 402 i SJ tjänst 1978, Kalmarsand grusgrop

av Roger Lundberg, Friday, January 27, 2012, 21:32 (4719 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Hade TGOJ egen lok- och vagnledning någonstans, eller körde man gemensamt med SJ?

/FL, som av och till fått byta fordon och ställa in tåg efter att herr Lundberg ringt och meddelat att den eller den X40:n inte ville multa eftersom nåt multrelä ballat ur eller nåt annat suspekt fel! :-)

Fniss fniss:-P

Ja TGOJ hade egen ledning av såväl lok, vagn såsom personal!! denna satt i Eskilstuna till 2011 års utgång, då visserligen förklädda till TGOJ Trafik AB, men i alla fall..

Däremot så hade man samverkansavtal redan tidigt på 1950-talet beträffande rullande mtrl.

Apropå X40 så har jag så jäla svårt att hitta några nostalgiska vibbar runt dem... men det kommer kanske.:-|

Kan vi inte låta en Ma få vara med då SISTA X40 lämnar detta land??:-D

TGOJ Ma 402 i SJ tjänst 1978, Kalmarsand grusgrop

av Fredrik Lundström, Friday, January 27, 2012, 21:44 (4719 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Hade TGOJ egen lok- och vagnledning någonstans, eller körde man gemensamt med SJ?

/FL, som av och till fått byta fordon och ställa in tåg efter att herr Lundberg ringt och meddelat att den eller den X40:n inte ville multa eftersom nåt multrelä ballat ur eller nåt annat suspekt fel! :-)


Fniss fniss:-P

Ja TGOJ hade egen ledning av såväl lok, vagn såsom personal!! denna satt i Eskilstuna till 2011 års utgång, då visserligen förklädda till TGOJ Trafik AB, men i alla fall..

Däremot så hade man samverkansavtal redan tidigt på 1950-talet beträffande rullande mtrl.

Apropå X40 så har jag så jäla svårt att hitta några nostalgiska vibbar runt dem... men det kommer kanske.:-|

Kan vi inte låta en Ma få vara med då SISTA X40 lämnar detta land??:-D

X40 är ju svårt att bli nostalgist över, medhåll!

Men det blir lite roligt när man börjar titta på de trafistörningsmeddelanden som gick ut under mitten på 2000-talet, dvs under X40's mer än problemfyllda barndom. Ett exempel lyder såhär:

"Stor tvåvåningslägenhet uthyres mot billig betalning i Strängnäs. Stället är alldeles nytt och stillastående med ljus inredning. Goda (ersättnings)bussförbindelser finns i närheten":-D

Detta skrivet av en något frustrerad skiftesledare MH efter att 3312 för femtielftegången stannat och slutligen drog sin sista suck vid plf Sgs, med ett totalstopp på halsen och ett en ilsken tågledare i luren! :-) Vill minnas att trasan fick hämtas med hjälpmotorvagn.

Andra saker vi minns är när den första X40:n skulle premiärvisas i Et. Den gick ju naturligtvis inte att köra, så fordonsledningen fick beställa en Rc med övergångskoppel, dra dit den på natten, sen fick den stå med lyset på inombords hela dagen på spår 1 och se fin ut och sen kom RC-loket och hämtade den på kvällen tillbaka till Våv..:-D

Men jag håller med. Ma drar både X40 och X2 till skrot.. :-)

//FL

TGOJ Ma 402 i SJ tjänst 1978, Kalmarsand grusgrop

av Herbert Paalberg, Friday, January 27, 2012, 22:07 (4719 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Sedan är jag helt övertygad om att den sista Emman knuffas över yttersta växeln
av en gisten B-maskin med otät ånglåda och halvrisiga överhettarelement, ett par kolbaskar och en rejäl brasa så fixar svartrockarna denna slängskjuts!:-D :-D
Palle i Vika

TGOJ Ma 402 i SJ tjänst 1978, Kalmarsand grusgrop

av Öster/NOR, Friday, January 27, 2012, 22:37 (4719 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Men det blir lite roligt när man börjar titta på de trafistörningsmeddelanden som gick ut under mitten på 2000-talet, dvs under X40's mer än problemfyllda barndom. Ett exempel lyder såhär:

Kan inte låta bli bara, hur omusealt det än är ;o))
Nu förstår jag era problem, om ni bara flatturerar hela tiden ;o))

Fö tror jag Palle har rätt..sist ut blir nog en B-hoj.

Fö2- störtsköna bilder Roger

TGOJ Ma 402 i SJ tjänst 1978, Kalmarsand grusgrop

av S-O Johansson, Monday, January 30, 2012, 19:10 (4716 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Hade TGOJ egen lok- och vagnledning någonstans, eller körde man gemensamt med SJ?

/FL, som av och till fått byta fordon och ställa in tåg efter att herr Lundberg ringt och meddelat att den eller den X40:n inte ville multa eftersom nåt multrelä ballat ur eller nåt annat suspekt fel! :-)


Fniss fniss:-P

Ja TGOJ hade egen ledning av såväl lok, vagn såsom personal!! denna satt i Eskilstuna till 2011 års utgång, då visserligen förklädda till TGOJ Trafik AB, men i alla fall..

Däremot så hade man samverkansavtal redan tidigt på 1950-talet beträffande rullande mtrl.

Apropå X40 så har jag så jäla svårt att hitta några nostalgiska vibbar runt dem... men det kommer kanske.:-|

Kan vi inte låta en Ma få vara med då SISTA X40 lämnar detta land??:-D

Ett omlopp med TGOJ Ma användes i SJ-tåg runt Norrköping på slutet av 70-talet och början av 80-talet. Det kom från Hallsberg vid kl.3-4 på natten och gick därefter 2 vändor Norrköping - Oxelösund, fm o em, innan det åter gick till Hallsberg vid 20-tiden på kvällen. Båda gångerna via Katrineholm. De tågen hade vagngrupper som växlades om i Hallsberg. Lokbyte, har jag för mig, skedde i Hallsberg med ett tåg som som gick Eskilstuna - Hallsberg. Eventuellt i Oxelösund.
TGOJ Ma-lok förekom ibland i SJ Ma-omlopp. Hyrdes! antagligen in vid lokbrist på SJ.

TGOJ Ma 402 i SJ tjänst 1978, Kalmarsand grusgrop

av HJP, Friday, January 27, 2012, 23:01 (4719 dagar sedan) @ Roger Lundberg

****
Mycket läcker bild :-P
Snyggaste fägen på en TGOJ-Ma, tycker jag.

HJP

TGOJ Ma 402 i SJ tjänst 1978, Kalmarsand grusgrop

av Nicke nyfiken, Monday, January 30, 2012, 19:35 (4716 dagar sedan) @ HJP

Emmorna är fina damer:-D tur att Roger med kollegor sköter om dem.
Åkte nattåg från Cst till Östersund via Sundsvall 1982, vad drog,jo givetvis en TGOJ-emma till Sundsvall, tåget gick så mjukt och fint, föraren klädd i Ångekeps och en rikktig snugga i käften, förmodligen blivande pensionär.
Minns att just F och Ma drog väldigt fint utan ryckar i tåget.

Finns den något skööönare att färdas med än LOK och VAGN, motorvagnstågen skakar fram och vibrerar.

Mvh Nicke nyfiken som alltid somnar i vagnen:-D :-D