Jag hittade denna bild i Örebro Stadsarkiv, det påstås att detta lok är ett av Sveriges äldsta ellok? Stämmer det?
[img]http://www.lindroos.org/Foto/PS-209-D-093.jpg[/img]
Källa: Örebro Stadsarkiv
Fotograf: Lennart Larsson, Hovsta
Nej, det stämmer inte. Om jag fattat saken rätt så är detta loket det som gick mellan torvfabriken i Stockås och Mulhyttemo station vid Svartåbanan. Den hade spårvidden 891 mm och bland vagnarna fanns begagnade personvagnar från trafikbanor som byggts om till flakvagnar för torvfabrikens transporter.
På banan fanns två lok, varav det på bilden är det modernare tillverkat av Bergbolagen i Lindesberg 1943. Det äldre loket tillverkades av Elektriska Aktiebolaget Magnet i Ludvika år 1907 och [i]det[/i] loket kan möjligen vara ett av de äldsta elloken i Sverige. Magnet-loket finns bevarat hos GBBJ i Grängesberg medan Bergbolagenloket är skrotat.
Det första elloket på banan Stockås-Mullhyttemo ser ut som ungefär ut som ett torrdass med strömavtagare, och det är inte det på bilden ovan. Banan ska vara den första elektrifierade i Närke om jag inte har missat något.
Jag hade nog beskrivit Magnet-loket i termer som "liten godsfinka med strömavtagare", men visst - du har rätt! :-P
Jag tror för övrigt inte att bilden alls är tagen vid den banan. För det första anger man platsen som "Hasselfors" i informationen om bild PS-209-D-093 som ligger i Skagershults församling som gett namn åt den stora mossen. För det andra syns en sjö i bakgrunden och det ser ut att vara mer kuperad terräng än vad som är fallet i området mellan Mullhyttan och Skagershultsmossen vid Stockås.
Jag gissar snarare att bilden är tagen inne på den stora sågen i Hasselfors med någon av sjöarna Teen eller Toften i bakgrunden. Jag har dessvärre inte boken om Hasselfors bruk nära till hands, men var spåren inne på sågområdet inte elektrifierade precis som på banan Stockås-Mullhyttemo?
Tja, loket står som levererat till Hasselfors Bruk, men såvitt jag vet så gick Berg-loket bara på den av Hasselfors bruk ägda banan mellan Mullhyttan och Stockås. Och att det är just detta Bergbolagenlok som bilden föreställer råder det ingen tvekan om - det var det enda loket för kontaktledningsdrift som de tillverkade.
I min källa, som är ett häfte sammanställt av fd SJK Småbaneavdelning inför en resa i Närke och Värmland 1977, står inget nämnt om smalspår vid Hasselfors, däremot ett omfattande normalspårsnät. :-|
Jag tror att det är bildens platsangivelse är fel.
/Olov :-)