Smalspåriga personvagnar: DONJ (Järnväg allmänt)
Som första bana ut har vi valt att presentera person- och resgodsvagnarna för DONJ. Det är en bana där vi tror oss ha ganska god koll på historiken för vagnarna så den kan vara ett bra exempel på hur vi har valt att presentera materialet i detta läge. Givetvis finns det mer att samla in om vagnarna (och allt presenterar vi inte heller här), men det materialet kanske ska kopplas in i någon form av fordonsdatabas istället.
Majoriteten av DONJs tidiga vagnar är tillverkade i Jädraås, dels i järnvägens egen regi, dels under Jädraås Mekaniska Verkstads regi.
Bland de äldsta Väg&Vatten-rapporterna (1885) omnämns järnvägen helt enkelt som ”Wintjern-Jädraås Jernväg”, för att år 1894 byta namn till Dala-Ockelbo Järnväg.
Vid utbyggnaden mot Norrsundet tvingades man av koncessionsskäl dela upp banan i sex enskilda bandelar. Under ett par år från 1897 och framåt var därför åtminstone delar av materielen märkt med dessa bandelars signaturer. Vi har valt att i detta läge inte vidareutveckla detta i listan nedan.
Av koncessionsskäl fortsätter man även långt efter sammanslagningen av banorna att särredovisa Dala-Ockelbo Järnvägs (DOJ) och Ockelbo-Norrsundet Järnvägs (ONJ) fordon. DONJ dyker upp som signatur efter år 1899.
En annan sak att lägga märke till är att DONJ använde littera F för samtliga godsfinkor, trots att mängden resgods var synnerligen liten under hela banans livslängd. Dock får så småningom samtliga fd sommarvagnar littera G, troligen efter andra världskriget då de därefter enbart används för massatransporter från Norrsundet.
Sommarvagnarna CN 149-152 samt ångfinkorna DFå 80-83 är eventuellt byggda på äldre godsvagnsramar, sk ”ribbvagnar”. Dessa användes för vedtransporter, troligen främst mellan Pallanite och Jädraås. Ribbvagnarna försvinner samtidigt med anskaffningen av de vagnarna ovan.
Tre personvagnskorgar ställdes i mitten på 1950-talet upp som bönehus i Norrala, men brändes ned i slutet av 1970-talet eller möjligen i början av 1980-talet. Två vagnar såldes 1957 som skrot, liksom de andra till Lindor Strand i Söderhamn. Om det är någon av dessa eller de tre tidigare som figurerat i ett tidningsurklipp Tc Unné visade upp i samband med nedläggningen är oklart. I vår strävan att spåra eventuella korgar återstår det att följa dessa två vagnars öde. Samtliga bevarade DONJ-vagnar finns för övrigt hos JTJ i Jädraås.
Källor till uppgifterna är huvudsakligen DONJs eget arkiv, vilket återfinns på Landsarkivet i Söderhamn. Några uppgifter är även hämtade på Riksarkivet i Väg & Vattenbyggnadsstyrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna.
Förklaring till tabellen:
De grå fälten markerar att fordonen har bytt nummer, är inköpta eller har sålts vidare till andra banor. I slutändan kommer de därmed utgöra en länk till tidigare historia hos andra banor respektive vidare öden. Dessa vagnar kommer därför att återfinnas i andra banors listor framöver.
Som vi skrev tidigare: Är det någon som har något att komplettera med, oavsett form: dela gärna med er!
Nästa bana vi tänkte presentera är BLJ.
/Johan och Stefan