Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ) (Järnväg allmänt)
En av de tidigaste smalspårsbanorna är Wadstena- Fågelsta Järnväg, invigd redan 1874. Efter några år med dålig ekonomi lyckas man under 1880-talet vända trenden och det börjar uppstå tankar på utbyggnad, mot Ödeshög.
I november 1888 invigs den nya linjen. Ursprungligen drivs järnvägen som två separata bolag, WFJ och WÖJ, men 1895 slås bolagen ihop och järnvägen får signaturen FWÖJ. När, eller till och med om, fordonen märks om är osäkert.
1897 är Mellersta Östergötlands Järnvägs linje Linköping-Fågelsta klar för invigning. Till skillnad från många andra banor är persontrafiken den huvudsakliga inkomstkällan för båda bolagen vid den här tiden, och man börjar tidigt köra samtrafik med genomgående personvagnar Ödeshög-Linköping. I och med att även godstrafiken ökar blir frågan om sammanslagning av de båda banorna allt mer aktuell, och 1919 gör man slag i saken: FWÖJ träder i likvidation och överlåter all egendom till MÖJ.
Detta första inlägg kommer att avhandla tiden fram till MÖJs övertagande.
WFJ
När Wadstena-Fogelsta Jernväg beställer sina första fordon är Kristinehamns mekaniska verkstad i princip den enda leverantören av smalspårsvagnar. Eftersom verkstaden är överhopad med beställningar läggs tillverkningen ut på Norrköpings Mekaniska verkstad som bygger efter Kristinehamns ritningar.
Två vagnar av ”standardtyp” levererades 1874 och en tredje, något längre, året efter. Alla är kombinerade första- och tredjeklassvagnar med tre kupéer där den mellersta är första klass. Åtminstone de två första vagnarna levereras utan sidoplåtar, men sådana sätts rätt snart upp så att alla vagnarna blir plåtklädda. Det är oklart om vagnarna hade några nummer de första åren. Den äldsta fordonsförteckningen vi hittat i VoV-rapporterna är från 1894, men då har vagnarna fått littera och nummer, AC 1-3.
Det finns bara en knapp handfull bilder där WFJs originalvagnar förekommer. Denna bild som tidigare publicerats här på forumet föreställer WFJ C 3, möjligen som tjänstevagn.
Efter WÖJs trafikstart blir vagnarna snabbt förpassade till reservvagnar, och 1894 klassas AC 2 ned till ren tredjeklass. Några år senare drabbar samma öde även systervagnarna.
Efter att FWÖJ köpt nya vagnar 1909 kan de gamla WFJ-vagnarna slopas helt. År 1910-1912 avlägsnas korgarna och underredena får nya liv som godsvagnar litt KN. Alla tre vagnarna blir senare bangårdsvagnar.
WÖJ/FWÖJ
Inför trafikstarten av den nya banan, som är mer än tre gånger så lång som WFJ, anskaffas nio personvagnar från Ljunggrens. Alla är av normal typ för 1880-talen med tidens typ med ingång från sidorna, men något kortare än motsvarande vagnar hos till exempel NWHJ.
Ett litet (eller är det ett normalt?) persontåg med F-vagn, en C och en AC i Ödeshög. Bilden är troligen tagen på 1890-talet.
Fyra vagnar levereras som kombinerade första- och tredjeklassvagnar, tre vagnar som rena tredjeklassvagnar och de två sista som kombinerade tredjeklassvagnar och postvagnar.
FWÖJ slopar redan före 1896 första klass och AC-vagnarna får följaktligen littera BC.
Tre eller fyra fönster?
I boken om FWÖJ hävdas att samtliga AC-vagnar ska ha levererats med tre fönster, men den bevarade korgen från nr 11 och bilder av nr 12 visar vagnar med fyra fönster. Vi vill därför påstå att åtminstone AC 11-12 hade fyra fönster per långsida redan vid leveransen.
Enligt samma bok framgår dock att AC 13-14 vid slutbesiktningen inför invigningen ännu inte hunnit levereras. Det verkar därför som att dessa båda eftersläntrare fick tre fönster per långsida, troligen för att göra förstaklassavdelningen något rymligare.
En bild från Hästholmens Hamn, eventuellt från 1903. I tåget går de båda trefönstersvagnarna AC 13-14, två C-vagnar och en F.
Samtrafiken
1897 bildas MÖJ och efter lite inledande oenighet kring avtal enas FWÖJ och MÖJ om genomgående persontåg och samanvändning av den rullande materielen. FWÖJ blir i samband med det mer eller mindre ”tvingade” att skaffa en ny och modernare personvagn då MÖJ inte släpper de gamla vagnarna på sin bana. Den nya vagnen är en tidstypisk BCo med lanternintak, för övrigt FWÖJs enda boggivagn. Den anskaffas från VABIS samtidigt med MÖJs vagnar och byggs efter samma ritning.
Vagnen tillhör formellt WFJ de första åren, men vi har inte fördjupat oss i hur samförvaltningen sköttes. På en bild tagen strax efter sekelskiftet är vagnen dock märkt med FWÖJ-signatur, och det är troligt att den var det redan vid leveransen.
Ett blandat tåg i Rogslösa. Boggivagnen är den ovan nämnda BCo 25.