Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Friday, August 31, 2018, 21:15 (2036 dagar sedan)

En av de tidigaste smalspårsbanorna är Wadstena- Fågelsta Järnväg, invigd redan 1874. Efter några år med dålig ekonomi lyckas man under 1880-talet vända trenden och det börjar uppstå tankar på utbyggnad, mot Ödeshög.

I november 1888 invigs den nya linjen. Ursprungligen drivs järnvägen som två separata bolag, WFJ och WÖJ, men 1895 slås bolagen ihop och järnvägen får signaturen FWÖJ. När, eller till och med om, fordonen märks om är osäkert.

1897 är Mellersta Östergötlands Järnvägs linje Linköping-Fågelsta klar för invigning. Till skillnad från många andra banor är persontrafiken den huvudsakliga inkomstkällan för båda bolagen vid den här tiden, och man börjar tidigt köra samtrafik med genomgående personvagnar Ödeshög-Linköping. I och med att även godstrafiken ökar blir frågan om sammanslagning av de båda banorna allt mer aktuell, och 1919 gör man slag i saken: FWÖJ träder i likvidation och överlåter all egendom till MÖJ.

Detta första inlägg kommer att avhandla tiden fram till MÖJs övertagande.

WFJ
När Wadstena-Fogelsta Jernväg beställer sina första fordon är Kristinehamns mekaniska verkstad i princip den enda leverantören av smalspårsvagnar. Eftersom verkstaden är överhopad med beställningar läggs tillverkningen ut på Norrköpings Mekaniska verkstad som bygger efter Kristinehamns ritningar.

Två vagnar av ”standardtyp” levererades 1874 och en tredje, något längre, året efter. Alla är kombinerade första- och tredjeklassvagnar med tre kupéer där den mellersta är första klass. Åtminstone de två första vagnarna levereras utan sidoplåtar, men sådana sätts rätt snart upp så att alla vagnarna blir plåtklädda. Det är oklart om vagnarna hade några nummer de första åren. Den äldsta fordonsförteckningen vi hittat i VoV-rapporterna är från 1894, men då har vagnarna fått littera och nummer, AC 1-3.

[image]
Det finns bara en knapp handfull bilder där WFJs originalvagnar förekommer. Denna bild som tidigare publicerats här på forumet föreställer WFJ C 3, möjligen som tjänstevagn.

Efter WÖJs trafikstart blir vagnarna snabbt förpassade till reservvagnar, och 1894 klassas AC 2 ned till ren tredjeklass. Några år senare drabbar samma öde även systervagnarna.

Efter att FWÖJ köpt nya vagnar 1909 kan de gamla WFJ-vagnarna slopas helt. År 1910-1912 avlägsnas korgarna och underredena får nya liv som godsvagnar litt KN. Alla tre vagnarna blir senare bangårdsvagnar.

WÖJ/FWÖJ
Inför trafikstarten av den nya banan, som är mer än tre gånger så lång som WFJ, anskaffas nio personvagnar från Ljunggrens. Alla är av normal typ för 1880-talen med tidens typ med ingång från sidorna, men något kortare än motsvarande vagnar hos till exempel NWHJ.

[image]
Ett litet (eller är det ett normalt?) persontåg med F-vagn, en C och en AC i Ödeshög. Bilden är troligen tagen på 1890-talet.

Fyra vagnar levereras som kombinerade första- och tredjeklassvagnar, tre vagnar som rena tredjeklassvagnar och de två sista som kombinerade tredjeklassvagnar och postvagnar.

FWÖJ slopar redan före 1896 första klass och AC-vagnarna får följaktligen littera BC.

Tre eller fyra fönster?
I boken om FWÖJ hävdas att samtliga AC-vagnar ska ha levererats med tre fönster, men den bevarade korgen från nr 11 och bilder av nr 12 visar vagnar med fyra fönster. Vi vill därför påstå att åtminstone AC 11-12 hade fyra fönster per långsida redan vid leveransen.

Enligt samma bok framgår dock att AC 13-14 vid slutbesiktningen inför invigningen ännu inte hunnit levereras. Det verkar därför som att dessa båda eftersläntrare fick tre fönster per långsida, troligen för att göra förstaklassavdelningen något rymligare.

[image]
En bild från Hästholmens Hamn, eventuellt från 1903. I tåget går de båda trefönstersvagnarna AC 13-14, två C-vagnar och en F.

Samtrafiken
1897 bildas MÖJ och efter lite inledande oenighet kring avtal enas FWÖJ och MÖJ om genomgående persontåg och samanvändning av den rullande materielen. FWÖJ blir i samband med det mer eller mindre ”tvingade” att skaffa en ny och modernare personvagn då MÖJ inte släpper de gamla vagnarna på sin bana. Den nya vagnen är en tidstypisk BCo med lanternintak, för övrigt FWÖJs enda boggivagn. Den anskaffas från VABIS samtidigt med MÖJs vagnar och byggs efter samma ritning.

Vagnen tillhör formellt WFJ de första åren, men vi har inte fördjupat oss i hur samförvaltningen sköttes. På en bild tagen strax efter sekelskiftet är vagnen dock märkt med FWÖJ-signatur, och det är troligt att den var det redan vid leveransen.

[image]
Ett blandat tåg i Rogslösa. Boggivagnen är den ovan nämnda BCo 25.

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ)

av Johan O, Friday, August 31, 2018, 21:15 (2036 dagar sedan) @ Johan O

Ombyggnader
För att öka standarden i samtrafiken byggs alla FWÖJs Ljunggrensvagnar om till plattformsvagnar med lanternintak under åren 1902-1913. I samband med detta får även flera av vagnarna ny inredning och nya littera. För att få plats med öppna plattformar förlängs underredena. 1909 går man över till en något större plattformsgrind och C 11 är sista vagn att få korta plattformar. Senare ombyggda vagnar görs 30 cm längre över buffertarna och får 50 cm längre axelavstånd.

C 15 tycks dessutom ha blivit ombyggd två gånger, både 1902 och 1913. Troligen förlängs underrede och axelavstånd den andra gången, för i vagnskortet är längden överstruken och ändrad till det långa utförandet.

[image]
(Fortfarande utifrån vår hypotes) är detta vagn 13 tillsammans med FWÖJ 3 Omberg. Loket ska ha fått ny oval skylt en bit in på 1900-talet. Utifrån det skulle möjligen bilden kunna dateras till före 1909, dessutom verkar vagnen ha de korta plattformarna. En högupplöst bild skulle möjligen kunna ge mer information. Vi hoppas få återkomma i ärendet!

[image]
En bild från Ödeshög daterad till 1905 på Samlingsportalen. Tåget innehåller bara oombyggda vagnar vilket kan tyckas vara ett litet märkligt sammanträffande, vid tiden är tre av de nio vagnarna ombyggda och här går således fem av sex vagnar i originalskick i samma tåg. Är bilden helt enkelt tagen tidigare än år 1905, eller är det ett speciellt tillfälle?

De första vagnarna på WFJ värmdes upp av varm sand. Hanteringen av sanden var omständlig och gav inte heller någon bra och jämn värme. Det är osäkert hur WÖJ-vagnarna var uppvärmda från början, det syns inga skorstenar från eventuella kaminer på de äldre bilderna. Möjligen använde man de första åren ångvärme från loken. 1906 köper banan i alla fall sin första ångfinka. Det är rimligt att anta att BCo 25 levererades med ångvärme och att Ljunggrensvagnarna fick det vid ombyggnaden.

1908 anskaffas två tredjeklassvagnar från relativt nystartade ASJ. Vagnarna är av verkstadens nya standardtyp och med små variationer levereras typen samtidigt till andra banor, bland andra Voxna-Lobonäs, Lidköping-Skara-Stenstorp och Södra Öland.

[image]
Leveransbilden av FWÖJ 20 och 21 från ASJ Linköping år 1908. Notera särskilt texten "Samtrafik" på buffertbalken!

Den sista anskaffningen av vagnar sker 1918 då FWÖJ köper vagnar av Väderstad-Skänninge-Bränninge Järnväg, en bana med mycket dålig ekonomi vid tidpunkten. Troligen var förhandlingsläget gott, för FWÖJ köper två moderna tvåaxliga personvagnar och en nästan ny F-vagn. Som delbetalning för köpet överlåts istället två äldre personvagnar och en gammal F-vagn till VSBJ. Året efter går FWÖJ samman med MÖJ och de nya vagnarna hinner aldrig bli ommärkta med FWÖJ-signatur.

FWÖJ-vagnarna får behålla sina nummer när MÖJ tar över, förutom de tre moderna vagnarna från VSBJ som får nummer i MÖJs egen nummerserie. Vi återkommer till dessa vagnars senare öden i respektive banas genomgång.

Sommarvagnar
Två kända sommarvagnar finns på FWÖJ och de figurerar bland annat på samma bild från Hästholmens hamn. De är båda N-vagnar som apterats med ett sommarrede av mer permanent natur med fasta sidor, genomgång och markisväv för öppningarna. Den ena vagnen N 53 har ingång i långsidans ena ände. Den andra, fortfarande är okänd, hade ingång på mitten. I boken om FWÖJ antar författaren att det skulle röra sig om N 52, men för oss är det oklart vad denna hypotes baseras på.

[image]
En bild från Hästholmen som tydligt visar hur nr 53 såg ut. Intressant att notera är att bilden visar att samtrafiken mellan MÖJ o FWÖJ är igång då vagnen bakom nr 53 är en MÖJ-vagn.

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ)

av Johan O, Friday, August 31, 2018, 21:16 (2036 dagar sedan) @ Johan O

Resgodsvagnar
Resgodsvagnarna hos WFJ och FWÖJ är ett rörigt kapitel där vi tyvärr inte med säkerhet lyckas skilja vagnarna från varandra. Viss information kan vi iallafall komma med:

WFJ har vid invigningen 1874 en resgodsvagn beställd hos Kristinehamn, men liksom personvagnarna tillverkad i Norrköping. Källorna går isär vad det gäller dessa mycket tidiga vagnar, eventuellt är vagnen tillverkad redan 1873.

I VoV-rapporterna från 1885 anges att WFJ har två bagagevagnar. Det råder delade meningar om hur denna andra vagn skulle sett ut. I boken om FWÖJ är vagnen avbildad utan bromshytt, vilket vore väldigt ovanligt för en F-vagn. Vagnen i fråga, nr 18, är i vilket fall beställd hos Kristinehamn, men tillverkad av Strömsdals Mekaniska i Hjo. Källorna går isär även här: i vissa förteckningar anses vagnen vara tillverkad 1874, andra anger 1875.

1897 byggs WFJ 18 om till kylvagn. År 1903 kostar man på WFJ 17 en upprustning varvid vagnen även får nytt FWÖJ-nummer.

WÖJ beställer tillsammans med personvagnarna även två resgodsvagnar från Ljunggrens inför invigningen. Av bilder att döma har WÖJs vagnar stående panel vid leveransen, men åtminstone den ena vagnen får senare liggande panel. Båda vagnarna blir någon gång före 1906 förlängda och försedda med öppen plattform i bromsänden.

Nedan följer några bilder som visar olika finkor hos FWÖJ:
[image]
På denna tidiga bild från Hästholmen syns en F-vagn med plåtdörr.

[image]
Även på denna bild på ett utfärdståg i Omberg ca 1903 visar en finka med plåtdörr. Längst bak i tåget går de tre WFJ-personvagnarna.

[image]
Persontåg i Vadstena med två ombyggda vagnar och en F-finka. Som synes har finkan liggande panel och öppen plattform, det sistnämnda gör den därmed sannolikt till den ena WÖJ-finkan.

[image]
Persontåg i Vadstena på 1910-talet. Tåget i förgrunden består av en F-vagn, BCo 25, C 20 och troligen C 21. Finkan stående panel på gaveln, men liggande i dörren och saknar helt ventiler. I och med att den är försedd med plattform gör det troligen den till den andra WÖJ-finkan.

Som nämnts tidigare köper FWÖJ en ångfinka 1906, tillverkad av Fole. Den följs 1911 av den sista nya resgodsvagnen, en ren F-vagn in från Ljunggrens. En kuriositet är att Folevagnen får nummer 30, medan Ljunggrensfinkan tillverkad fem år senare får nummer 29.

Bevarade vagnar
Flera av WÖJs vagnar har överlevt till nutid. Först och främst finns CD 19 bevarad på järnvägsmuseet i Linköping. Vagnen var tjänstevagn på SJ-tiden och postinredningen är till största delen rekonstruerad med HSJ-vagnen på Postmuseum som förebild.

[image]
FWÖJ CD 19 på järnvägsmuseet i Linköping. Vagnen byggdes om med öppna plattformar 1908.

Underredena från ursprungliga AC 11, 13 & 14 såldes 1936 som flakvagnar till en industribana utanför Mullhyttemo. Vagnarna togs omhand som museifordon under tidigt 70-tal.

Åtminstone två av de tre vagnarnas korgar blev sommarstugor, och av dessa finns både korg och underrede till AC 11 bevarade på AGJ. En renovering påbörjades på 80-talet, men slutfördes inte och vagnen bidar sin tid i Kvarnabohallen.

Resterande två underreden finns hos WFJ, där även en WÖJ-vagnskorg finns. Om vår hypotes stämmer om vilka vagnar som haft tre fönster är detta korgen till AC 14, vilket gör att även denna vagn överlevt i två delar som varit åtskilda sedan 1930-talet. Både korgen och bägge underredena avvaktar renovering.

Det gör att det för ovanlighetens skull faktiskt finns fler underreden bevarade än vagnskorgar!

Rent teoretiskt kan man även räkna med slamkryparen VSBJ BC 212 som aldrig hann bli ommärkt av FWÖJ, frågan är dessutom hur lång tid som egentligen förflöt mellan försäljningen och MÖJs övertagande. Vagnen är i vilket fall bevarad i sitt MÖJ-skick som littera CF.

Fordonslista
[image]
Samtliga vagnar utom de som såldes till VSBJ 1918 övergår i MÖJs ägo 1919, vidare öden kommer därför i ett senare inlägg.

Källor till uppgifterna härstammar till stor del från Riksarkivet, dels i FWÖJs, VSBJs och MÖJs vagnskort, samt som vanligt i Väg & Vattenbyggnadsstyrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna. Några uppgifter är även tagna från Landsarkivet i Vadstena, där delar av TÖJs efterlämnade material finns bevarat.

En liten förklaring till tabellen:
De grå fälten markerar att fordonen har bytt nummer, är inköpta eller har sålts vidare till andra banor.

Nästa del kommer att avhandla VSBJ under åren från invigningen fram till MÖJs övertagande.

/Johan & Stefan

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ)

av Kjell Friberg, Friday, August 31, 2018, 21:48 (2036 dagar sedan) @ Johan O

Jag har bild på VIII D 38 Ts Bgv 424. Vad har den att göra bland FVÖJ personvagnar?
Egentligen inget annat än att den är WÖJ F 32 byggd av Ljunggrens 1888. Det var den som byttes med en modernare vagn och blev VSBJ F 152 år 1918 för att senare återkomma till MÖJ som F 152. Vagnen skrotades 1966 troligen i Norrköping och var då fortfarande märkt MÖJ F 152. Varför har jag inte publicerat bilden? Den finns i den foto-CD jag säljer och när jag påpekat att jag har bild på denna vagn har reaktionerna på många håll blivit att den är totalt ointressant eftersom det bara är en gammal godsvagn!

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ)

av Stefan Olsson, Sunday, September 02, 2018, 18:46 (2034 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Vi tycker utan reservation att alla svar som bidrar till att varje banas vagnpark kan redas ut är högintressant!

Av svaren hittills på våra inlägg konstaterar vi att antalet personer som kan hjälpa oss tyvärr tycks ha blivit rätt få vid det här laget. Därför är det ännu viktigare att alla som kan bidra idag gör det, så ingen uppgift eller foto är för obetydligt i våra ögon om det bidrar till allas kunskap.

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ) Enaxlig finka?

av Leif B, Saturday, September 01, 2018, 12:22 (2035 dagar sedan) @ Johan O


[image]
Persontåg i Vadstena på 1910-talet. Tåget i förgrunden består av en F-vagn, BCo 25, C 20 och troligen C 21. Finkan stående panel på gaveln, men liggande i dörren och saknar helt ventiler. I och med att den är försedd med plattform gör det troligen den till den andra WÖJ-finkan.

När jag förstora bilden kan jag bara se ett hjul på finkan. Men det har väl inte funnits några enaxliga vagnar i Sverige och knappast heller så stora enaxliga vagnar på anat håll heller? Huru härmed?

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ) Enaxlig finka?

av Stefan Olsson, Saturday, September 01, 2018, 14:30 (2035 dagar sedan) @ Leif B

Du anar inte hur fel ute du är:
JTJ har en enaxlig släpvagn till motordressinen från Ågbanan.

Många större banmaskiner av idag har också enaxliga påhängsvagnar som kan ställas av då maskinen ska användas.

Ska vi vara petiga ser jag åtminstone tre hjul på finkan, men jag gissar att det fjärde faktiskt finns bakom godset.

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ) Enaxlig finka?

av johanmmolin, Sunday, September 02, 2018, 18:39 (2034 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Nu tror jag iofs att det är den här bilden Leif undrar över:

[image]

Tittar man dock noga i förstoring så tycker i alla fall jag att man anar hjulekrar delvis skymda av fotstegen till den öppna plattformen. Det är givetvis helt orimligt att denna vagn skulle ha färre än två axlar.

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ) Enaxlig finka?

av Stefan Olsson, Sunday, September 02, 2018, 18:45 (2034 dagar sedan) @ johanmmolin

Nu ser jag också och förstår påpekandet bättre.
Om man tittar noga på bilden ser man en svag skiftning från hjulet och rakt ner mot nederkanten en bit. Kanske har vi här ett exempel på att man inte var rädd för retusch förr i tiden. Kanske har det stått någon i vägen här...
Det finns ett bra exemepl på detta från Skurup tror jag det är, där en telefonstolpe försvunnit.

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ)

av Ola Almquist, Saturday, September 01, 2018, 01:37 (2036 dagar sedan) @ Johan O

[image]
En bild från Ödeshög daterad till 1905 på Samlingsportalen. Tåget innehåller bara oombyggda vagnar vilket kan tyckas vara ett litet märkligt sammanträffande, vid tiden är tre av de nio vagnarna ombyggda och här går således fem av sex vagnar i originalskick i samma tåg. Är bilden helt enkelt tagen tidigare än år 1905, eller är det ett speciellt tillfälle?

Bilden är tagen senast våren 1903. Se nedanstående vykort.
[image]
Länk.

M.v.h.
Ola

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ)

av Ted S, Saturday, September 01, 2018, 12:13 (2035 dagar sedan) @ Johan O

Klipp ---
[image]
En bild från Hästholmen som tydligt visar hur nr 53 såg ut. Intressant att notera är att bilden visar att samtrafiken mellan MÖJ o FWÖJ är igång då vagnen bakom nr 53 är en MÖJ-vagn.

Trevlig tråd det här!
Får man spåra ur och visa s/s Trafik på plats i Hästholmen den 7 juli 2018?
[image]

Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 1: FWÖJ)

av Ola Ahlström, Friday, August 31, 2018, 22:33 (2036 dagar sedan) @ Johan O

Tre eller fyra fönster?
I boken om FWÖJ hävdas att samtliga AC-vagnar ska ha levererats med tre fönster, men den bevarade korgen från nr 11 och bilder av nr 12 visar vagnar med fyra fönster. Vi vill därför påstå att åtminstone AC 11-12 hade fyra fönster per långsida redan vid leveransen.

Delar teorin inte minst med hänvisning till denna tråd
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=128209

Ola Ahlström
Malmö