Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 3: MÖJ) (Järnväg allmänt)
Hej!
Sista bana i Östergötland att presentera för den här gången är Mellersta Östergötlands Järnväg. MÖJ kom med tiden att bli ett helt litet järnvägsnät, men låt oss börja från början.
Redan på 1880-talet väcktes tanken att ansluta Linköping och en hamn vid Vättern med järnväg, om inte annat för att avsevärt förkorta handelsvägen till Göteborg. Man planerade redan från början att ansluta till FWÖJ i Fågelsta, och därigenom kunna transportera både folk och gods till hamnen i Hästholmen.
Aktieteckningen går trögt och det ska dröja ända till 1897 innan sträckan Linköping – Fågelsta kan öppnas för trafik. Man har tidigt tankar på en förlängning till någon station på NWHJ och 1906-1908 byggs sträckan Linköping-Ringstorp. MÖJ är inne i en expansiv fas, för samtidigt med banan till Ringstorp byggs även sidolinjen Klockrike-Borensberg, som man dessutom elektrifierar.
Ekonomin är god och nätet fortsätter växa. År 1915 står sträckan Fornåsa-Motala färdig. Även denna sträcka är elektrifierad och under bygget av banan blir även huvudlinjen Linköping-Fågelsta det. År 1919 slås bolagen FWÖJ och MÖJ ihop och samtliga fordon införlivas i MÖJ.
Efter att huvudsakligen gått med vinst sedan starten blir ekonomin på 1920-talet snabbt kraftigt försämrad till följd av den ökande konkurrensen från biltrafiken. 1927 är situationen så dålig att bolaget träder i likvidation. Rekonstruktionen misslyckas och slutar med konkurs. Efter några år där NÖJ trafikerar banan åt konkursförvaltaren bildas det gemensamma trafikbolaget TÖJ tillsammans med NÖJ & VB och en andra rekonstruktion av MÖJ blir färdig år 1934.
Som det framgår av föregående avsnitt är ett villkor för statslånen att MÖJ tar över trafiken på VSBJ och 1934 köper MÖJ loss banan och dess fordon. Därmed får linjenätet sin största utbredning med strax över 15 mil järnväg.
Personvagnar köpta av MÖJ
MÖJs nummerserie börjar på nr 1000. Första uppsättningen personvagnar, nr 1000-1005, består av tre boggivagnar och tre tvåaxliga länkaxelvagnar, samtliga tillverkade av VABIS.
MÖJ BCo 1000 eller 1001 under färdigställande hos VABIS
Leveransfoto på BCo 1000. Vagnen pryds med Östergötlands landskapsvapen.
Elmotorvagnen MÖJ 1 med blandat tåg i Borensberg. Personvagnen är C 1003 eller BC 1005.
Persontrafiken är den största inkomstkällan de första femton åren, och vagnsparken utökas i snabb takt. Redan år 1900 köper man tre tvåaxliga vagnar från Kockums, i stort sätt lika de tidigare vagnarna. Uppenbarligen är inte kvaliteten den bästa, för redan år 1902 rapporterar man till VoV att:
"2ne korta passvagnar, tillverkade af Kockums Verkstad, Malmö år 1900, fullständigt omboaserade invändigt, då virket befanns ofullständigt torrt och därigenom hela vagnarna sönderspruckit"
Kockums ritning på MÖJ 1006-1008. Notera att denna vagnsserie har en liten plåt mellan grindar och vagnsgavel, vilket gör plattformarna något större än på andra liknande vagnar. Nr 1006 levereras som ren andraklassvagn.
År 1907 görs nästa stora beställning, den här gången går beställningen till Fole på Gotland. Beställningen omfattar fyra modernare vagnar med högvälvt tak, 3 st C och en ren andraklassvagn. Samma vagnstyp beställs året efter även av NÖJ, se NÖJ AC 26-27.
Från början har vagnarna målade nummer uppe vid takfoten, senare ersätts märkningen med emaljsiffror längst ned på korgen.
Leveransfoto på C 1009. Funktionen på den Fole-typiska ventilationshuven ovanför det sista fönstret är något oklar, den försvinner senare utan att ersättas.
MÖJ fortsätter att prova olika leverantörer och 1912 har turen kommit till närbelägna ASJ, dit man även har spåranslutning. C 1013-1015 är av en något större typ än verkstadens tidigare byggen, och de följs av de snarlika C 1016-1018 två år senare. Vagnarna är litet mindre påkostade än många andra vagnar vid den här tiden och klädds med betsad furupanel istället för den annars vanliga teaken.
Leveransfoton på MÖJ C 1013 och 1018.
Den sista nyleveransen av personvagnar sker 1920 när man liksom NÖJ, VB mfl utnyttjar den svaga tyska valutan och köper två tredjeklass boggivagnar från Görlitz.
Denna bild är sannolikt tagen strax efter leveransen av Co 996-997, tyvärr är bilden som synes inte den bästa.