Smalspåriga personvagnar: EÖJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Saturday, September 22, 2018, 15:58 (2014 dagar sedan)

Eksjö-Österbymo Järnväg planerades redan under 1800-talet, först som smalspårsjärnväg och senare som normalspårig, men aktieteckningen gick inte så bra som man hoppats för något av förslagen. Efter att fått ihop tillräckligt aktiekapital påbörjas bygget till slut under vintern 1913 och banan öppnas för trafik i december 1915. EÖJ är därmed en av de sist färdigställda smalspårsbanorna.

Även om banan de första åren går ganska bra blir den ekonomiska situationen kraftigt försämrad efter första världskriget med en ökande konkurrens från biltrafiken. De största aktieägarna, bland annat Eksjö stad och NOJ, tvingas i omgångar skjuta till mer pengar för att trafiken ska kunna fortsätta bedrivas.

Trots ett trafikuppsving under andra världskriget är ekonomin till slut så dålig att banan förstatligas i oktober 1946. SJ försöker rationalisera trafiken med lokomotordragna tåg, men redan år 1954 läggs persontrafiken ned. Godstrafiken lever därefter vidare fram till 1968, då banan läggs ned helt.

Personvagnar
Inför öppnandet av banan beställs både personvagnar och godsvagnar från Hässleholms Mekaniska Verkstad. Personvagnarna är tre stora tvåaxliga vagnar av modernt snitt med teakklädsel, BC 1 och 2 respektive C 3. De är av samma typ som VSBJs tvåaxliga vagnar levererade från samma verkstad två år tidigare.

[image]
[image]
Invigningståget på EÖJ den 17/12 1915 lämnar Eksjö respektive ankommer Österbymo.

Godstrafiken är det viktigaste på EÖJ och det klena resandeunderlaget gör att rena persontåg är mycket ovanliga, allt som oftast räcker det dessutom med en ensam personvagn i tågen. Den begränsade trafiken och de ekonomiska problemen som börjar redan efter första världskriget gör att man år 1934 säljer tredjeklassvagnen, C 3, till Klintehamn-Roma Järnväg på Gotland.

[image]
Man kan tro det är ett litet blandat tåg på EÖJ omkring 1940, men de öppna vagnarna är förmodligen två ”tendrar” med ved till loket.

På forumet har Kjell Aghult skrivit i en tidigare tråd att BC-vagnarna år 1933 klassas ned till rena tredjeklassvagnar. Enligt vagnkorten sker det inga ombyggnader av vagnarna detta år, så vi kan anta att det inte gjordes några förändringar av inredningen i samband med litteraförändringen.

Sommarvagnar
Vi har inte hittat något som tyder på att EÖJ hade några sommarvagnar.

Resgodsvagnar
Banan köper inför invigningen två resgodsvagnar, F 101-102. De är av en ovanligt stor typ, inte minst för en så pass liten bana. De är även lite speciella i och med att de inte har någon öppen plattform, vilket annars är ju är det normala för F-vagnar. I och med detta är det tyvärr svårt att skilja dem från banans bromsade G-vagn, G 103, vilken utvändigt troligen var likadan.

[image]
Troligen är detta båda resgodsvagnarna tillsammans med en av personvagnarna i Österbymo år 1923.

Smalspåriga personvagnar: EÖJ

av Johan O, Saturday, September 22, 2018, 15:58 (2014 dagar sedan) @ Johan O

SJ-tiden
[image]
Ett litet persontåg lämnar Eksjö någon gång efter förstatligandet. Som synes är trafiken inte den mest omfattande.

Åtminstone Cp 333 (fd BC 1), eventuellt även Cp 334 (fd BC 2), blir ganska kraftigt ombyggd av SJ i samband med montage av ny värmepanna, bland annat görs fönsterindelningen om. Troligen sker det hos KVAB år 1953 för Cp 333, men vi är inte säkra. Är det någon här på forumet som vet?

Är det någon som har sett bilder på Cp 334 och vet om även den byggdes om? Flyttades vagnen bort från EÖJ före persontrafikens nedläggning?

Fd BC 1 bör f.ö. vara en av de sista smalspårsvagnarna hos SJ som får nylackad teakpanel vid en revision om man bortser från RB-vagnarna. Den skrotas i ett sannolikt mycket gott skick år 1964. Systervagnen hade då gått samma öde till mötes två år tidigare. Den tredje vagnen, fd C 3, skrotas i Visby på hösten 1960.

Strax efter förstatligandet byggs resgodsvagnarna om hos KVAB varvid bland annat dörrarna i konduktörskupén tas bort. Åtminstone den ena vagnen får även ventilerna ersatta med ett mindre fönster i godsdelen. De fortsätter att rulla som resgodsvagnar i ytterligare några år, men i mitten av 50-talet blir båda vagnarna ombyggda till rena G-finkor. De slopas och skrotas år 1965.

[image]
Den ena F-vagnen efter ombyggnaden hos KVAB. Notera fönstret som delvis skyms av lyktstolpen. Notera även att personvagnen här har fått ny fönsterindelning med ett brett väggfält över värmepannan. Jämför med bilderna i föregående inlägg.

Har någon här på forumet sett eller tagit bild på någon av vagnarna som G-vagnar?

Bevarade vagnar
Som det framgår av texten är samtliga personvagnar och resgodsvagnar från EÖJ skrotade.

Fordonslista
[image]

Källor till uppgifterna härstammar till stor del från Riksarkivet, framförallt i EÖJs vagnskort. Några uppgifter är även tagna från Landsarkivet i Vadstena, där dokument rörande revisioner på KVAB finns bevarade.

En liten förklaring till tabellen:

De grå fälten markerar att fordonen har bytt nummer, är inköpta eller har sålts vidare till andra banor.

Kolumnen med SJ-id är något förenklad, endast första SJ-littera är angivet. Det kommer en mer komplett lista över SJ-vagnarnas öden senare.

Härnäst tänkte vi hoppa ännu längre söderut och besöka Ljungbyholm för att ta en titt på en annan förhållandevis sent byggd bana, nämligen den 18 km långa sidobanan till Påryd. Nästa gång: LCJ.

/Johan & Stefan

Bilder huvudsakligen från samlingsportalen.

Smalspåriga personvagnar: EÖJ - KlRJ

av Niklas O, Monday, September 24, 2018, 19:21 (2012 dagar sedan) @ Johan O

"Den begränsade trafiken och de ekonomiska problemen som börjar redan efter första världskriget gör att man år 1934 säljer tredjeklassvagnen, C 3, till Klintehamn-Roma Järnväg på Gotland."

Finns denna på bild någonstans eller vet du om den finns i H0 1/87 modell? Skulle vilja ha en KlRJ personvagns från innan förstatligandet.

Niklas (o:

Smalspåriga personvagnar: EÖJ - KlRJ

av Ola Ahlström, Monday, September 24, 2018, 21:09 (2012 dagar sedan) @ Niklas O

Finns denna på bild någonstans eller vet du om den finns i H0 1/87 modell? Skulle vilja ha en KlRJ personvagns från innan förstatligandet.

Modellmässigt finns denna;

[image]

Modell från Vagnverkstaden;
http://www.vagnverkstaden.eu/

Ola Ahlström
Malmö

Smalspåriga personvagnar: EÖJ - KlRJ

av Niklas O, Monday, September 24, 2018, 21:53 (2012 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Är det MÖJ C 1018?

Smalspåriga personvagnar: EÖJ - KlRJ

av Ola Ahlström, Monday, September 24, 2018, 22:16 (2012 dagar sedan) @ Niklas O

Är det MÖJ C 1018?

Modellen jag bygger är MÖJ C 1018 men som jag avser färdigställa som SJ-vagn. Byggsatsen, liksom de flesta på marknaden, kräver viss konvertering/komplettering för att få till den individ man önskar och som ofta gäller det att ha klart för sig att modellbyggsatser är behäftade med kompromisser.

Ola Ahlström
Malmö

Smalspåriga personvagnar: EÖJ - KlRJ

av Niklas O, Monday, September 24, 2018, 23:26 (2012 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Inget konstigt för mig, har hållit på i många år i branschen. Men har inte kunskaper om smalspår och definitivt inte om personvagnar. Utan det jag kan är vad jag har läst i det som finns skrivet och vad som står i spårstumpen sedan 10 år tillbaka.

Tack för du sa vilken modell, hoppas det finns någon kvar. Även fast den kanske inte är helt rätt, är den kanske på "rätt spår"