Smalspåriga personvagnar: EÖJ (Järnväg allmänt)
Eksjö-Österbymo Järnväg planerades redan under 1800-talet, först som smalspårsjärnväg och senare som normalspårig, men aktieteckningen gick inte så bra som man hoppats för något av förslagen. Efter att fått ihop tillräckligt aktiekapital påbörjas bygget till slut under vintern 1913 och banan öppnas för trafik i december 1915. EÖJ är därmed en av de sist färdigställda smalspårsbanorna.
Även om banan de första åren går ganska bra blir den ekonomiska situationen kraftigt försämrad efter första världskriget med en ökande konkurrens från biltrafiken. De största aktieägarna, bland annat Eksjö stad och NOJ, tvingas i omgångar skjuta till mer pengar för att trafiken ska kunna fortsätta bedrivas.
Trots ett trafikuppsving under andra världskriget är ekonomin till slut så dålig att banan förstatligas i oktober 1946. SJ försöker rationalisera trafiken med lokomotordragna tåg, men redan år 1954 läggs persontrafiken ned. Godstrafiken lever därefter vidare fram till 1968, då banan läggs ned helt.
Personvagnar
Inför öppnandet av banan beställs både personvagnar och godsvagnar från Hässleholms Mekaniska Verkstad. Personvagnarna är tre stora tvåaxliga vagnar av modernt snitt med teakklädsel, BC 1 och 2 respektive C 3. De är av samma typ som VSBJs tvåaxliga vagnar levererade från samma verkstad två år tidigare.
Invigningståget på EÖJ den 17/12 1915 lämnar Eksjö respektive ankommer Österbymo.
Godstrafiken är det viktigaste på EÖJ och det klena resandeunderlaget gör att rena persontåg är mycket ovanliga, allt som oftast räcker det dessutom med en ensam personvagn i tågen. Den begränsade trafiken och de ekonomiska problemen som börjar redan efter första världskriget gör att man år 1934 säljer tredjeklassvagnen, C 3, till Klintehamn-Roma Järnväg på Gotland.
Man kan tro det är ett litet blandat tåg på EÖJ omkring 1940, men de öppna vagnarna är förmodligen två ”tendrar” med ved till loket.
På forumet har Kjell Aghult skrivit i en tidigare tråd att BC-vagnarna år 1933 klassas ned till rena tredjeklassvagnar. Enligt vagnkorten sker det inga ombyggnader av vagnarna detta år, så vi kan anta att det inte gjordes några förändringar av inredningen i samband med litteraförändringen.
Sommarvagnar
Vi har inte hittat något som tyder på att EÖJ hade några sommarvagnar.
Resgodsvagnar
Banan köper inför invigningen två resgodsvagnar, F 101-102. De är av en ovanligt stor typ, inte minst för en så pass liten bana. De är även lite speciella i och med att de inte har någon öppen plattform, vilket annars är ju är det normala för F-vagnar. I och med detta är det tyvärr svårt att skilja dem från banans bromsade G-vagn, G 103, vilken utvändigt troligen var likadan.
Troligen är detta båda resgodsvagnarna tillsammans med en av personvagnarna i Österbymo år 1923.