Smalspåriga personvagnar: Öland (del 2: ÖJ) (Järnväg allmänt)
Hej!
Efter ett litet uppehåll fortsätter vi där vi slutade senast: Den 1 januari 1928 bildas Ölands Järnvägar genom sammanslagning av Borgholm-Böda Järnväg och Södra Ölands Järnväg.
Anledningen till sammanslagningen är den dåliga ekonomin, vilket givetvis även det nya bolaget lider av. För att försöka förbilliga driften på de trafiksvagaste avsnitten insätts motorvagnar, men motorerna krånglar och det är inte förrän tills de första rälsbussar gör sitt intåg på ön som den verkliga besparingen sker.
Den dåliga ekonomin förföljer bolaget och trots en stor ökning av intäkterna under andra världskriget förstatligas ÖJ på grund av den dåliga ekonomin redan år 1947.
Personvagnar hos ÖJ
ÖJ köper inga nya personvagnar, utan hela fordonsflottan utgörs av vagnar från föregångarna BBJ och SÖJ. Den gemensamma nummerserien baseras på SÖJ medan BBJ-fordonen får nya nummer.
Eftersom det var lite ont om bilder i det förra inlägget tar vi igen det här genom att visa några bilder på vagnar i ÖJ-skrud.
Ett långt utfärdståg i Ölands Lindby någon gång under 1920-talet. Efter de båda loken följer vagnar från både BBJ och SÖJ, så troligen är bilden tagen efter 1928.
ÖJ Co 23. Vagnen byggs senare om av SJ med ny korg. Även om det syns dåligt på denna bild så är märkningen lite speciell, i vänstra hörnet är vagnen märkt med litterat, i högra hörnet vagnsnumret.
ÖJ C 15, fd BBJ C 203. Notera även här märkningen!
Bilder på Görlitz-vagnarna är det tyvärr ont om. Troligen föreställer denna bild den bevarade vagnen ÖJ BCo 21.
Ombyggnader under ÖJ-tiden
Samtliga personvagnar var från början plåtklädda, men många blev med tiden försedda med panel på långsidorna. Några vagnar fick dessutom nya fönsterindelningar i samband med detta.
ÖJ C 10 i Borgholm, troligen är bilden tagen i början av 1940-talet. Notera att vagnen till skillnad från Co 23 ovan har littera och nummer samlat i ena hörnet. Att ÖJ lade falsat plåttak på sina godsfinkor är känt sedan tidigare, men uppenbarligen förekom det även på personvagnar!
År 1928 byggs BC 2 om till motorvagn hos KVAB. Man är uppenbarligen nöjd med ombyggnaden, för fem år senare byggs även BC 1 och 4 om till motorvagnar.
ÖJ M17, fd ÖJ BC 4/BBJ BC 204 som motorvagn.
Kort efter sammanslagningen byggs även CD-vagnarna från SÖJ om. Resandeutrymmet slopas och blir resgodsutrymme med sidodörrar. De går därefter i trafik som DF-vagnar och används bland annat som släpvagnar till motorvagnarna.
År 1933 slopas andraklassinredningen i den sista tvåaxliga BC-vagnen, BC 3. Vagnen blir åter ren tredjeklassvagn och får tillbaka sitt gamla nummer, C 12, eftersom man har nummerserier baserade på littera.
Resgodsvagnarna
Redan vid sammanslagningen littereras den ena DF-vagnen från BBJ om till G-vagn. Tillsammans med systervagnen förses de med nya stora G-vagnskorgar under 1930-talet. Trots att ingen av vagnarna har någon postinredning kvar fortsätter den ena vagnen, DF 41, att vara littererad DF. Senare får vagnen ett mindre rum inrett för pakettransport vilket används sporadiskt fram till förstatligandet.
Även de rena resgodsvagnarna blir föremål för ombyggnad. Redan vid sammanslagningen slopas BBJs båda resgodsfinkor och blir rena G-vagnar. År 1933 slopas även de båda ångfinkorna. Den ena vagnen blir ombyggd till kylvagn medan den andra, Få 76, återgår till att vara ren F-vagn och återfår sitt gamla SÖJ-nummer, F 52.
Ett gäng godsfinkor i Färjestaden. Vagnen till vänster är kylvagnen ÖJ H 60, fd Få 75 levererad som SÖJ F 51.
Under 1930-talet bygger man om F 51 och F 53. Konduktörskupén, gaveldörrar och fönster tas bort och vagnarna används som boskapsvagnar och får det lite egendomliga litterat FG. Trots att de inte används som resgodsvagnar efter detta är de fortfarande vid förstatligandet upptagna som F-vagnar.