Nu kommer stationshuset i Roslags Näsby att rivas (Järnväg allmänt)
En bild jag tog nu i natt på stationshuset.
Just nu töms själva huset men på måndag börjar rivningen
av Micke A, Tuesday, May 14, 2019, 17:10 (1802 dagar sedan)
En bild jag tog nu i natt på stationshuset.
Just nu töms själva huset men på måndag börjar rivningen
av Rolf Segelström, Tuesday, May 14, 2019, 18:59 (1802 dagar sedan) @ Micke A
Synd på sitt sätt. Ett fint gammalt funkishus. Även det äldrestationshuset söder om kommer sannolikt att gå samma öde tillmötes. Men, och detta är nog ett viktigt men. Husen är och var inte unika eller järnvägshistoriskt interessanta. Men känslomässigt kommer jag att sakna dom. /RoffeS
av Tom Hedlund, Monday, May 20, 2019, 19:54 (1795 dagar sedan) @ Rolf Segelström
Synd på sitt sätt. Ett fint gammalt funkishus. Även det äldrestationshuset söder om kommer sannolikt att gå samma öde tillmötes. Men, och detta är nog ett viktigt men. Husen är och var inte unika eller järnvägshistoriskt interessanta. Men känslomässigt kommer jag att sakna dom. /RoffeS
Helt ointressant ur arkitektonisk och historisk synpunkt är (eller var) huset inte. I sin stora bok Stationshus. Järnvägsarkitektur i Sverige (Balkong förlag 2010) skriver Gunilla Linde Bjur (s. 393): "Byggnaden var en del av satsningen på förnyelsen av arkitekturen vid banan. Stationshuset är ett välbevarat och representativt exempel på det svenska så kallade folkhemmets funkisarkitektur." Texten är en bildtext till Krister Engströms foto av stationshuset. Byggnaden ritades av Sven Malm och invigdes 1939. Arkitekten, som också ritade Uppsala östra och troligen flera stationer vid Roslagsbanan, var son till Gösta Malm, ordförande i styrelsen för Stockholm–Rimbo Järnvägsaktiebolag.
av Thomas Tell, Tuesday, May 14, 2019, 21:18 (1801 dagar sedan) @ Micke A
Även det gamla stationshuset som står bredvid rivs.
/tell
av Strömgränsreferensen, Tuesday, May 14, 2019, 21:30 (1801 dagar sedan) @ Micke A
En bild jag tog nu i natt på stationshuset.
Just nu töms själva huset men på måndag börjar rivningen
Har man verkligen frågat "Sundbybergarn" om lov till detta?
(En fd fjärrtågklarerare) som styrde i huset åtminstone runt 1972 - 1974.
av Ulf Pålsson, Tuesday, May 14, 2019, 22:54 (1801 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen
En bild jag tog nu i natt på stationshuset.
Just nu töms själva huset men på måndag börjar rivningen
Har man verkligen frågat "Sundbybergarn" om lov till detta?
(En fd fjärrtågklarerare) som styrde i huset åtminstone runt 1972 - 1974.
Kanske kan man få svar om man har goda vertikala förbindelser. Frågan är bara i vilken riktning...
Och ingen har frågat mig om lov :)! Från september 1975 och circa två år framåt tjänstgjorde jag då öch då som (lokal)tågklarerare i Roslags Näsby och fjärrtågklarerare för sträckorna (Roslags Näsby)-- Åkersberga och (Roslags Näsby)--Lindholmen. Den kombinerade tågexpedtionen och fjärrblockeringscentralen fanns innanför det burspråk som syns nära husets hörna. Redan i november 1977 flyttades "fjärren" från Roslags Näsby till Stockholm Ö, och husets roll som stationeringsort för järnvägspersonal upphörde. Tågx fanns dock kvar där inne för att kunna bemannas med (lokal)tågklarerare, åtminstone fram till 1993 då stationen fick ett nytt ställverk vid en bangårdsombyggnad. Möjligen fanns tågx där ända till 2017 års bangårdsombyggnad och ställverksbyte.
/up
av Per Wirback, Wednesday, May 15, 2019, 21:52 (1800 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
En bild jag tog nu i natt på stationshuset.
Just nu töms själva huset men på måndag börjar rivningen
,
Tågx fanns dock kvar där inne för att kunna bemannas med (lokal)tågklarerare, åtminstone fram till 1993 då stationen fick ett nytt ställverk vid en bangårdsombyggnad. Möjligen fanns tågx där ända till 2017 års bangårdsombyggnad och ställverksbyte.
/up
Tågx flyttades till nya ställverkshuset söder om äldsta stationshuset när Integraställverket togs i drift på 90-talet. Manöverpanelen för detta ställverk var direkt kabelansluten och placerad i en "tågx-skrubb" ca 2x2m i andra änden av reläbyggnaden med egen ingång.
2017 försvann eget tågx helt, men det finns en bildskärm med viss lokalmanövermöjlighet inne i relärummet på nyaste södra teknikhuset bredvid likriktarstationen.
/Per
av 53 Wadsten, Wednesday, May 15, 2019, 10:26 (1801 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen
Han tillåter det icke!!! och vänder sig i sin grav. SJÄLV GRÅTER JAG BLOD!!!:-( :-(
Vilka förutom "Sundbybergarn" minns jag på stationen:
Stig Eifors
Karl-Walter (smörgååsen) Näsmark
Sture Olofsson från Stånga
Olof Olle Andersson
Samt Alex Juhlin på biljettexpeditionen.
av Strömgränsreferensen, Wednesday, May 15, 2019, 13:35 (1801 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Han tillåter det icke!!! och vänder sig i sin grav. SJÄLV GRÅTER JAG BLOD!!!:-( :-(
Vilka förutom "Sundbybergarn" minns jag på stationen:
Stig Eifors
Karl-Walter (smörgååsen) Näsmark
Sture Olofsson från Stånga
Olof Olle Andersson
Samt Alex Juhlin på biljettexpeditionen.
Vet du hur han fick tillnamnet "Smörgååsen".. Fanns väl för övrigt någon vikarie från kontoret på Öst som vikkade som fjtkl (Har glömt namnet)...
var denne inte i tjänst när två motorvagnar av någon lite underlig anledning möttes på linjen mellan Viggbyholm och Hägernäs.
av 53 Wadsten, Wednesday, May 15, 2019, 18:44 (1801 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen
En skröna säger att vederbörande Tkl lagt smörgåspaketet över spårplan och inte sett ankommande tåg, lokföraren fick stanna vid infartssignalen och ringa, varefter Tkl säger på sin norrländska dialekt "Ja satt o åt smörgåås".
Förresten glömde jag 2 man till på station, bägge stationskarlar
Knut-Thorvald Karlsson(Kalle perrong), sedemera kondukktör
Nils Wiberg, som också blev konta.
av Rolf Segelström, Thursday, May 16, 2019, 20:39 (1799 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Jag och Krylbo Jonte åkte förbi där med en Z6a och vagnar som SRJmf skulle ha tull Rimbo. Tjänstgörande tkl var Christer Millgård. Jag minns det så väl efter som han stod i tågx dörren och gjorde korstecknet då vi passerade. Resan gick bra och SRJmf fick sinavagnar. Vi åkte hem med ensam Z6p. Sejms hade en Z6 i Rimbo som dom erbjöd oss. Allan Sjölund, trafikinspektör då, menade arr det var enklare för alltomfattande vi tog RBs z6p. Också ett minne. /Roffe S
av Överkörmästaren, Thursday, May 16, 2019, 20:43 (1799 dagar sedan) @ Rolf Segelström
Sejms hade en Z6 i Rimbo som dom erbjöd oss. Allan Sjölund, trafikinspektör då, menade arr det var enklare för alltomfattande vi tog RBs z6p. Också ett minne. /Roffe S
Nu gissar jag mest vad du menar, har du auto-korrekt-funktionen på? :-)
av Rolf Segelström, Thursday, May 16, 2019, 21:02 (1799 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Ja, tyvärr. Sorry.
av 53 Wadsten, Friday, May 17, 2019, 10:48 (1799 dagar sedan) @ Rolf Segelström
Jag var med på den resan en bit, vi lastade bl.a in den astunga personvågen från väntsalen, vilken oturligt nog blev lågornas rov vid stationsbranden i Faringe 1981.
av Thomas Tell, Tuesday, May 21, 2019, 10:41 (1795 dagar sedan) @ Micke A
En bild jag tog nu i natt på stationshuset.
Just nu töms själva huset men på måndag börjar rivningen
I går, den 20, revs den kioskdelen i bortre änden.
/tell
av 53 Wadsten, Tuesday, May 21, 2019, 10:57 (1795 dagar sedan) @ Thomas Tell
Sundbybergarns bod (fjärren/tågex) finns väl kvar.
av Thomas Tell, Tuesday, May 21, 2019, 15:00 (1795 dagar sedan) @ 53 Wadsten
I dag den 21 är hela huset rivet. Nu får vi se när de river det gamla stationshuset.
/tell
av 53 Wadsten, Tuesday, May 21, 2019, 19:01 (1795 dagar sedan) @ Thomas Tell
Bra att du inte fotade detta.