3 axliga betvagnat på Gotland? (Fordon: vagnar)

av Niklas O, Sunday, May 19, 2019, 07:03 (1798 dagar sedan)

Funderar på om det fanns 3 axliga betvagnar på ön. Av de bilder jag sett i böcker, på nätet och i spårstumpen kan jag inte minas ha sett det. Men i boken statens järnvägar på Gotland nämns det, att 3 axliga hyrdes in till flygplatsbygget. Då gick de i grustågen från Stånga om jag kommer ihåg rätt. Då är frågan fanns det tidigare 3 axliga öppna vagnar för betor på ön, eller var det bara 2 axliga.

Niklas

3 axliga betvagnat på Gotland?

av Kjell Friberg, Sunday, May 19, 2019, 10:05 (1798 dagar sedan) @ Niklas O

GJ hade ett antal treaxliga kalkvagnar tillverkade av Fole vilka fick takluckorna borttagna och därefter användes som betvagnar och var treaxliga ända till slutet. Jag har tyvärr inte tillgång till min detaljerade lista just nu.

3 axliga betvagnat på Gotland?

av Granis, Sunday, May 19, 2019, 10:50 (1798 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Sedan fanns det såväl två som treaxliga cisternvagnar för sockermassa (typ). Den som är bevarad på GHJ (se bild) tillhör dock den förstnämnda varianten. Underredena till dessa kom från äldre vagnar, men hade oförändrat axelantal efter ombyggnaden. Således fanns var de treaxliga sådana redan från början. Kanske kalkvagnar då (har inte heller tillgång till "referensbiblioteket" )?

/ L G
[image]

3 axliga betvagnat på Gotland?

av Ante Svensson II, Thursday, May 23, 2019, 00:37 (1794 dagar sedan) @ Granis

GJ hade ett antal treaxliga Folebyggda I-vagnar med 9 m längd. Till detta kom en tvåaxlig och en treaxlig kalkvagn litt. R. Båda dessa ombyggdes till I-vagnar genom att luckorna togs bort. De treaxliga vagnarna hade störst bärighet bland I-vagnar på ön tills de moderna 9 m vagnarna i 600-serien började levereras 1927.

Ingen av de treaxliga vagnarna bevarades utan de skrotades kring nedläggningen 1960.

Vad gäller de treaxliga cisternvagnarna så sattes tankarna till dessa på ramverk från f d betvagnar från Ronehamn-Hemse Jvg. Av bärighetsskäl försågs dessa vagnar med mittaxel. De tvåaxliga vagnarna fick nya ramverk tillverkade av SSA i Roma.

Ante