Tågolycka på Hallandsåsen 1968. (Järnväg allmänt)

av Poddy, Saturday, July 06, 2019, 05:47 (1755 dagar sedan)

Jag cyklade i går från Båstad till Grevie på före detta banvallen,numera cykelväg. Strax före Grevie sitter en hemmagjord skylt med ett blekt färgfoto. Det visar en tågolycka och en handskriven text berättar att Skandiapilen här kolliderade med ett lokalgodståg 1968. Är det någon som vet mer om denna olycka?

Poddy

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av Kjell Aghult, Saturday, July 06, 2019, 06:51 (1755 dagar sedan) @ Poddy

... Strax före Grevie sitter en hemmagjord skylt med ett blekt färgfoto. Det visar en tågolycka och en handskriven text berättar att Skandiapilen här kolliderade med ett lokalgodståg 1968. Är det någon som vet mer om denna olycka?

"Säkerhetstjänsten 1968" rapporterar 15 tågsammanstötningar under året, oförändrat från 1967. Bra tre redovisas dock närmare: Sparreholm 1 februari, Hednoret 16 februari och Ripats 20 september. Går något om Grevie att hitta i tidningar?

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av Poddy, Saturday, July 06, 2019, 08:52 (1755 dagar sedan) @ Kjell Aghult

På den bleka bilden syntes ändå att det måste ha varit en rejäl smäll och någon vagn som sannolikt klättrat. Kanske har den som skrivit texten misstagit sig på året.

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av Kjell Aghult, Saturday, July 06, 2019, 09:39 (1755 dagar sedan) @ Poddy

På den bleka bilden syntes ändå att det måste ha varit en rejäl smäll och någon vagn som sannolikt klättrat. Kanske har den som skrivit texten misstagit sig på året.

Eller också ingår de bland de tolv, som "bara är statistik". Kriterierna för detaljredovisning vet jag inte.

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av Gunnar Ekeving, Saturday, July 06, 2019, 10:27 (1755 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det var en olycka av något slag vid Grevie i slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet. Kan möjligen ha funnits en bild i tidskriften Tåg eller i årsboken "Nordens järnvägar"?

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av Kjell Aghult, Saturday, July 06, 2019, 10:50 (1755 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det var en olycka av något slag vid Grevie i slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet. Kan möjligen ha funnits en bild i tidskriften Tåg eller i årsboken "Nordens järnvägar"?

"Säkerhetstjänsten 1967" säger följande:
"Den 31 oktober kolliderade expresståg 68 (Sydvästen) och extra lokalgodståg 8341 mellan Grevie och Båstad, varvid fyra personer skadades. Linjen är försedd med fjärrblockering. P g a omfattande banarbeten hade dock fjärrblockeringen tagits UR bruk, varvid tågklarerare tjänstgjorde på de bägge stationerna. Den automatiska linjeblockeringen var däremot I bruk.
När tåg 68 kom till Grevie, hade tåg 8341 ännu inte kommit in dit, varför tågklareraren tog in tåg 68 mot ´stopp´i utfartssignalen. Föraren på tåg 68 hade dock felaktigt ordergivits att den automatiska linjeblockeringen var UR bruk. Denna felaktiga order gav honom tillstånd att efter avgångssignal passera "stopp" i blocksignalen vid stationsgränsen (däremot inte utfartssignalen). Föraren förväxlade emellertid utfarts- och blocksignal samt uppfattade en signal från tågklareraren som avgångssignal, varför tåget fördes förbi stationen".

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av ztenlund, Saturday, July 06, 2019, 17:33 (1755 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det var en olycka av något slag vid Grevie i slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet. Kan möjligen ha funnits en bild i tidskriften Tåg eller i årsboken "Nordens järnvägar"?

"Säkerhetstjänsten 1967" säger följande:
"Den 31 oktober kolliderade expresståg 68 (Sydvästen) och extra lokalgodståg 8341 mellan Grevie och Båstad, varvid fyra personer skadades. Linjen är försedd med fjärrblockering. P g a omfattande banarbeten hade dock fjärrblockeringen tagits UR bruk, varvid tågklarerare tjänstgjorde på de bägge stationerna. Den automatiska linjeblockeringen var däremot I bruk.
När tåg 68 kom till Grevie, hade tåg 8341 ännu inte kommit in dit, varför tågklareraren tog in tåg 68 mot ´stopp´i utfartssignalen. Föraren på tåg 68 hade dock felaktigt ordergivits att den automatiska linjeblockeringen var UR bruk. Denna felaktiga order gav honom tillstånd att efter avgångssignal passera "stopp" i blocksignalen vid stationsgränsen (däremot inte utfartssignalen). Föraren förväxlade emellertid utfarts- och blocksignal samt uppfattade en signal från tågklareraren som avgångssignal, varför tåget fördes förbi stationen".

Förefaller vara fel datum att döma av SvD den 27:e oktober då det skedde en kollision nära Grevie på torsdagen, dvs den 26:e, där Sydvästen var inblandad.

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av Kjell Aghult, Saturday, July 06, 2019, 17:51 (1755 dagar sedan) @ ztenlund

Förefaller vara fel datum att döma av SvD den 27:e oktober då det skedde en kollision nära Grevie på torsdagen, dvs den 26:e, där Sydvästen var inblandad.

31 okt är i vart fall rätt avskrivet ur häftet.

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av ztenlund, Saturday, July 06, 2019, 18:00 (1755 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Förefaller vara fel datum att döma av SvD den 27:e oktober då det skedde en kollision nära Grevie på torsdagen, dvs den 26:e, där Sydvästen var inblandad.

31 okt är i vart fall rätt avskrivet ur häftet.

Det är möjligt, men det ter sig minst sagt osannolikt att SvD skrev om olyckan redan innan den hade inträffat. Den 26:e återkommer dessutom i slutet av december 1967 i en insändare om olyckan, som besvaras av "SJ:s Presstjänst".

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av Ted S, Sunday, July 07, 2019, 15:22 (1754 dagar sedan) @ Bobo L

Oj! Stort tack för länkarna!

Dock är det på sidan 3 och 7 som text resp text och bild finns.

Jag kom på det när det var för sent att ändra. Svenskan "etta" låg länge på sid. 3. :-)

Det är en trevlig källa att ösa ur, som jag råkade på av en slump. Det är bara att byta år och månad i webadressen.

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av Per-Olov Brännlund, Saturday, July 06, 2019, 18:32 (1755 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tåg 68 bestod av Xoa5 221 och godståget 8341 drogs av Hg 666.

Tågolycka på Hallandsåsen 1968.

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, July 06, 2019, 19:17 (1755 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det var en olycka av något slag vid Grevie i slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet. Kan möjligen ha funnits en bild i tidskriften Tåg eller i årsboken "Nordens järnvägar"?

Det är nog inte samma olycka som först nämns i denna tråd. Den 11 november 1971 körde Rc2 1029 med snt 655 Göteborg-Malmö genom stoppbocken på skyddsspåret i Grevie och hamnade på ett fält nedanför. Tåget skulle ha stannat för möte med snt 662. Påföljande dag tog jag pt 1402 till Grevie för att bese olyckan. På plats i Grevie fanns då hjälptåg med Du 114. Olycksloket Rc2 1029 stod fortfarande på fältet nedanför bangården och närmast efter loket stod B5B 4986 och AB3 4954. Resten av vagnarna i tåget hade kunnat tas därifrån och dessa var BF3 2459 och RB3 3217. Bild finns i Nordens Järnvägar 1971 sid 39. Jag har flera bilder från mitt besök 12 november men kan tyvärr inte skanna in dem för att visa på detta forum.

Tågolyckor på Hallandsåsen 1967 och 1971.

av Gunnar Ekeving, Saturday, July 06, 2019, 20:13 (1755 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det var en olycka av något slag vid Grevie i slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet. Kan möjligen ha funnits en bild i tidskriften Tåg eller i årsboken "Nordens järnvägar"?


Det är nog inte samma olycka som först nämns i denna tråd. Den 11 november 1971 körde Rc2 1029 med snt 655 Göteborg-Malmö genom stoppbocken på skyddsspåret i Grevie och hamnade på ett fält nedanför. Tåget skulle ha stannat för möte med snt 662.

ja, det var den olyckan jag tänkte på!

Angående sammanstötningen den 26 oktober 1967 citerar DN:s utsände medarbetare Bo A Ericsson den 27 oktober personalen vid Grevie station: "vi satt och väntade på att Sydvästen skulle stoppa...men så skenade tåget bara rakt förbi". Enligt stationsinspektor Sterner stod signalerna på rött. Man får anta att Sterner nödutlöste kontaktledningen, så kanske fick förarna på de båda eldrivna tågen i bästa fall en viss förvarning? Sydvästens förare hann i varje fall ropa till passagerarna "kasta er ner", vilket enligt den utsände Ericsson kan ha räddat liv.

Tågolyckor på Hallandsåsen 1967 och 1971.

av 53 Wadsten, Monday, July 08, 2019, 07:09 (1753 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Läser att Fd stationsmästeren i Falsterbo Gunnar Sterner uttalar att ställverket i Grevie var fullt oklanderligt(S blev Stm i Grevie 1963).

Tågolycka på Hallandsåsen 1971

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, March 27, 2021, 17:10 (1125 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det var en olycka av något slag vid Grevie i slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet. Kan möjligen ha funnits en bild i tidskriften Tåg eller i årsboken "Nordens järnvägar"?


Det är nog inte samma olycka som först nämns i denna tråd. Den 11 november 1971 körde Rc2 1029 med snt 655 Göteborg-Malmö genom stoppbocken på skyddsspåret i Grevie och hamnade på ett fält nedanför. Tåget skulle ha stannat för möte med snt 662. Påföljande dag tog jag pt 1402 till Grevie för att bese olyckan. På plats i Grevie fanns då hjälptåg med Du 114. Olycksloket Rc2 1029 stod fortfarande på fältet nedanför bangården och närmast efter loket stod B5B 4986 och AB3 4954. Resten av vagnarna i tåget hade kunnat tas därifrån och dessa var BF3 2459 och RB3 3217. Bild finns i Nordens Järnvägar 1971 sid 39. Jag har flera bilder från mitt besök 12 november men kan tyvärr inte skanna in dem för att visa på detta forum.

Nu har jag skannat bilderna från Grevie och här kommer ett par av dem.
[image]
[image]

Det finns fler bilder men jag får upp "ogiltigt filformat". Finns det särskilda krav på hur filens namn ska vara konstruerat för att gå att ladda ner till denna sida?