Vad hände hösten 1897 som föranledde .... (Historiskt material)

av Ola Ahlström, Saturday, July 06, 2019, 09:49 (1728 dagar sedan)

Som överskottsmaterial när jag söker specifika uppgifter i Landsarkivet i Lund dyker ibland sådant upp som får en att fundera.

Ibland inkommande handlingar för 3:e Trafikdistriktets Maskinavdelning återfinns skrivelser från hösten 1897 som nämner att SJ förhyrde 348 öppna godsvagnar från Waggon-Leihanstalt Ludewig & Lange i Berlin mellan 1 oktober 1897 och 1 april 1898. Senare kompletterades detta med 30 täckta godsvagnar fram till samma slutdatum.

Transporten till Sverige skulle ske via Danmark och sedan Köpenhamn-Malmö eller Helsingör-Helsingborg. Väl i Sverige skulle vagnarnas märkning tydligen kompletteras med "krona" och beteckningen "S.J.".

[image]

[image]

Det handlar för övrigt om i arkivet i ett tiotal handlingar, om när vagnarna och vilka som anländer till Sverige.

Så till min undran;

Vad föranledde hösten 1897 Statens Järnvägar att hyra in utländska godsvagnar?

Ola Ahlström
Malmö

Vad hände hösten 1897 som föranledde ....

av Överkörmästaren, Sunday, July 07, 2019, 00:09 (1727 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ser framför mig hur man efter Stockholmsutställningen plötsligt fick ett uppsving i trafiken med all möjlig bråte som grosshandlartyperna beställt på spekulation efter att ha groggat med sina nyfunna kompisar i skärgården hela sommaren... :-D

Vad hände hösten 1897 som föranledde ....

av Ola Ahlström, Sunday, July 07, 2019, 22:12 (1726 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ser framför mig hur man efter Stockholmsutställningen plötsligt fick ett uppsving i trafiken med all möjlig bråte som grosshandlartyperna beställt på spekulation efter att ha groggat med sina nyfunna kompisar i skärgården hela sommaren... :-D

Vill du utveckla det hela?

Ola Ahlström
Malmö

Vad hände hösten 1897 som föranledde ....

av Överkörmästaren, Sunday, July 07, 2019, 23:46 (1726 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ser framför mig hur man efter Stockholmsutställningen plötsligt fick ett uppsving i trafiken med all möjlig bråte som grosshandlartyperna beställt på spekulation efter att ha groggat med sina nyfunna kompisar i skärgården hela sommaren... :-D


Vill du utveckla det hela?

Ola Ahlström
Malmö

Jag utvecklar gärna min tämligen faktalösa spekulation sålunda:

- Det var en allmänt expansiv period och folk var allmänt optimistiska.
- Utställningar var (särskilt i avsaknad av dagens upphandlingsbestämmelser) ett verksamt sätt att marknadsföra nya produkter.
- Mänskligt beslutsfattande är inte helt rationellt. (Järnvägsmässigt beslutsfattande är möjligen något mer långsiktigt!)
- Groggveranda som begrepp härstammar väl från den aktuella tidsperioden.

Vad hände hösten 1897 som föranledde ....

av Ola Ahlström, Monday, July 08, 2019, 01:22 (1726 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag utvecklar gärna min tämligen faktalösa spekulation sålunda:

- Det var en allmänt expansiv period och folk var allmänt optimistiska.
- Utställningar var (särskilt i avsaknad av dagens upphandlingsbestämmelser) ett verksamt sätt att marknadsföra nya produkter.
- Mänskligt beslutsfattande är inte helt rationellt. (Järnvägsmässigt beslutsfattande är möjligen något mer långsiktigt!)
- Groggveranda som begrepp härstammar väl från den aktuella tidsperioden.

Och detta skulle föranleda SJ att under ett halvår hyra 348 öppna vagnar och 30 täckta vagnar från Berlin? Frågan kvarstår, vad specifikt föranledde behovet av att vagnarna hyrdes?

Ola Ahlström
Malmö

Vad hände hösten 1897 som föranledde ....

av Sune Nylén, Monday, July 08, 2019, 05:41 (1726 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Möjligt är att man beställt vagnar från fabrik i Sverige men leveransen blivit försenad så vagnbrist uppstått. Hade man kanske slopat ett större antal vagnar som inte ansågs trafikdugliga vid denna tidpunkt? Hade det enbart varit öppna vagnar kunde det varit tänkbart de inhyrts för koltransporter från Tyskland som väl skedde vid senare tillfälle.:-)

Vad hände hösten 1897 som föranledde ....

av Kjell Friberg, Monday, July 08, 2019, 10:45 (1726 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag tror att du är inne på rätt väg, Sune. Tyvärr har jag inte något svar men troligen har I1-vagnar behövts för att fylla ett tillfälligt vagnbehov. Varför I1? Svaret är att dessa närmast motsvarar de öppna vagnar som Ludewig och Lange kunde erbjuda (Ow typ Karlsruhe) och som senare köptes begagnade för i första hand de skånska järnvägarnas betkampanjer.

Vad hände hösten 1897 som föranledde ....

av Olof W, Monday, July 08, 2019, 11:57 (1726 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Du är kanske inte helt fel på det.
Inför stockholmsutställningen byggdes 50 G1 vagnar om till tillfälliga personvagnar.
Se denna tråd
Det skulle kunna förklara varför man behövde hyra in slutna godsvagnar för godstrafiken.
/Olof

Vad hände hösten 1897 som föranledde ....

av johanmmolin, Monday, July 08, 2019, 14:44 (1725 dagar sedan) @ Olof W

Tydligen var stockholmsutställningen en stor händelse i ganska breda lager av befolkningen.
I Motala Verkstad finns en minnessten om "de tretton", vilket var tretton arbetare från Verkstaden, som sparade ihop pengar för att gemensamt kunna åka kanalbåt till Stockholm för att bese utställningen. Så någon form av samband finns kanske ändå, om än inte för att de inhyrda vagnarna skulle transportera snickarglädje till grosshandlarvillor här och var i landet ...

Finns det inte f ö trafikstatistik som kan påvisa om året innebar någon extra transportbelastning?

Vad hände hösten 1897 som föranledde ....

av Ulf Diehl, Thursday, July 11, 2019, 19:36 (1722 dagar sedan) @ johanmmolin

Från cirka 1897 hade SJ och de privata banorna svår lok och vagnbrist. De leveranstider som de svenska tillverkarna kunde erbjuda uppgick till flera år. SJ löste problemet med att beställa 10 tenderlok (SJ T) och 10 tanklok (SJ U) hos fd mbr-kompisen Mellin (som nu som chef för Richmond i Virginia kunde erbjuda mycket korta leveranstider och ändå en viss anpassning till svenska förhållanden). SJ hyrde även lok (och vagnar) från svenska privatbanor som t.ex SGGJ och SNJ, där trafiken ännu inte startat, men där man varit ute i god tid med beställningarna. Andra svenska banor följde exemplet och köpte utländska lok och även småtillverkare som Kristinehamn fick plötsligt nytt uppsving i orderböckerna. Man kunde även starta Vagn- och Maskinfabriken i Falun.
För godsvagnar var det mer akut och problematiskt och SJ löste problemet med att hyra cirka 1000 I-vagnar och 200 G-vagnar från flera tyska vagnsuthyrare. Hyrestiden avslutades i de flesta fallen först omkring 1902 och 1903 och cirka hälften av vagnarna såldes till svenska privatbanor, ibland efter att ha varit och vänt på uppsamlingsplatsen i Köpenhamn vid hyrestidens utgång. Läs t.ex boken om MGJ (Stenvalls).
Det är spännande om vagnarna fick behålla sina nummer på privatbanorna när så var möjligt. Dessa dokument som Ola hittat har bl.a Stig Lundin och Roland Hansson letat efter i cirka 50 år. Roland skrev i sitt sista mail till mig att han trodde ”det fanns i III Distriktets arkiv” och han tycks ha haft rätt.
Gratulerar Ola till en av årets största forskningsupptäckter.
Ulf Diehl