Tre brandgula i Vara 1984 (Fordon: allmänt)

av Ted S, Sunday, July 07, 2019, 15:15 (1727 dagar sedan)

Tågmöte i Vara sommaren 1984.

[image]
Först in är X9 131-132.

[image]
Resandeutbyte. Stationshuset har ännu inte doppats i blå färg.

[image]
Så har Kinnekullebanans Y1 1279 mot Mariestad gjort sällskap. Z65 544 vill också vara med.

Tre brandgula i Vara 1984

av Alex, Monday, July 08, 2019, 00:00 (1726 dagar sedan) @ Ted S

Riktigt fina bilder! Den sista bilden är ju kul och förmodligen också unik om man tänker efter. Tack Ted för dina bildskatter.
Mvh Alex

Tre brandgula i Vara 1984

av Anders.k., Monday, July 08, 2019, 06:40 (1726 dagar sedan) @ Ted S

Trevliga bilder .

Speciellt kul var det att se en Scania från AA-åkeri håller på att blåsa över Polsk (eller om det är Östtysk) cement från en vagn till lastbilen på en av bilderna.
Timmer och cement det var en stor del av godstrafiken i Vara då.

M.V.H Anders.k.

Tre brandgula i Vara 1984

av 53 Wadsten, Monday, July 08, 2019, 06:55 (1726 dagar sedan) @ Anders.k.

Snygga men motorsvaga fordon som jag "Tyvärr" aldrig åkt med, hade med fordonstypen att göra under min PRYO-td i Hagalund 1968, gick med repisen "Vking i motorvagnshallen.

Tre brandgula i Vara 1984

av Ulfe, Monday, July 08, 2019, 09:12 (1726 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Snygga men motorsvaga fordon som jag "Tyvärr" aldrig åkt med, hade med fordonstypen att göra under min PRYO-td i Hagalund 1968, gick med repisen "Vking i motorvagnshallen.

Tack Ted för fina bilder!

Jag har tyvärr inte heller åkt med X9, men min Björn har tydligen åkt med en sådan, här är en mörk bild inifrån där man ser framåt i tåget.

[image]

Tre brandgula i Vara 1984

av Nils-Eric Sääf, Monday, July 08, 2019, 11:46 (1726 dagar sedan) @ Ulfe

Att inte du har åkt i X 9 ska du inte vara ledsen för. Jag har åkt EN gång,mellan Hässleholm och Kristianstad och man fick hålla sej i.Vagnen skakade något otroligt i sidled. Det har aldrig hänt varken tidigare eller senare att jag varit glad att få gå av tåget. Resan måste skett antingen slutet 80-talet eller precis i början 90-talet. Minns ej exakt. När skrotade man dessa ekipage?

Tre brandgula i Vara 1984

av Gunnar Olson, Monday, July 08, 2019, 12:22 (1726 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Att inte du har åkt i X 9 ska du inte vara ledsen för. Jag har åkt EN gång,mellan Hässleholm och Kristianstad och man fick hålla sej i.Vagnen skakade något otroligt i sidled. Det har aldrig hänt varken tidigare eller senare att jag varit glad att få gå av tåget. Resan måste skett antingen slutet 80-talet eller precis i början 90-talet. Minns ej exakt. När skrotade man dessa ekipage?

De hade dåliga gångegenskaper men god sittkomfort.

Tre brandgula i Vara 1984

av PeO, Monday, July 08, 2019, 12:43 (1726 dagar sedan) @ Gunnar Olson

I bakgrunden på tredje bilden tycker jag mig se perrongen , där jag klev av smalspårsrälsbussen på väg till realskolan 16-19 år tidigare. Låg den kvar 14 år efter persontrafiknedläggningen?

Tre brandgula i Vara 1984 – mina positiva minnen av X9

av Arne, Monday, July 08, 2019, 14:23 (1726 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Att inte du har åkt i X 9 ska du inte vara ledsen för. Jag har åkt EN gång,mellan Hässleholm och Kristianstad och man fick hålla sej i.Vagnen skakade något otroligt i sidled. Det har aldrig hänt varken tidigare eller senare att jag varit glad att få gå av tåget. Resan måste skett antingen slutet 80-talet eller precis i början 90-talet. Minns ej exakt. När skrotade man dessa ekipage?


De hade dåliga gångegenskaper men god sittkomfort.

Jag blir alltid lika förvånad över de negativa kommentarerna om X9:s 'dåliga' gångegenskaper. Speciellt dem från de personer som endast åkt en – eller kanske bara några – tågresor med detta motorvagnssätt och då haft oturen av en något skakig tågresa. Själv åkte jag Paprikatåget, smeknamnet på X9, ett större antal gånger under första halvan av 60-talet mellan Stockholm och Norrköping och jag har uteslutande goda erfarenheter.

Kan det bero på att jag åkte med dessa vackert orangeröda motorvagnar när de var tämligen nya i början av 60-talet och då inte speciellt slitna och nedgångna? I varje fall så är minnena av det här tåget inte negativa. Det var ett bekvämt tåg att åka i och jag uppfattade X9 som ett modernt alternativ till att resa med vanliga loktåg, speciellt sådana tågsätt med gamla järnvägsvagnar före de nya 60-talarna. :-)

Tre brandgula i Vara 1984 – mina positiva minnen av X9

av Gunnar Olson, Monday, July 08, 2019, 16:34 (1725 dagar sedan) @ Arne

Att inte du har åkt i X 9 ska du inte vara ledsen för. Jag har åkt EN gång,mellan Hässleholm och Kristianstad och man fick hålla sej i.Vagnen skakade något otroligt i sidled. Det har aldrig hänt varken tidigare eller senare att jag varit glad att få gå av tåget. Resan måste skett antingen slutet 80-talet eller precis i början 90-talet. Minns ej exakt. När skrotade man dessa ekipage?


De hade dåliga gångegenskaper men god sittkomfort.


Jag blir alltid lika förvånad över de negativa kommentarerna om X9:s 'dåliga' gångegenskaper. Speciellt dem från de personer som endast åkt en – eller kanske bara några – tågresor med detta motorvagnssätt och då haft oturen av en något skakig tågresa. Själv åkte jag Paprikatåget, smeknamnet på X9, ett större antal gånger under första halvan av 60-talet mellan Stockholm och Norrköping och jag har uteslutande goda erfarenheter.

Kan det bero på att jag åkte med dessa vackert orangeröda motorvagnar när de var tämligen nya i början av 60-talet och då inte speciellt slitna och nedgångna? I varje fall så är minnena av det här tåget inte negativa. Det var ett bekvämt tåg att åka i och jag uppfattade X9 som ett modernt alternativ till att resa med vanliga loktåg, speciellt sådana tågsätt med gamla järnvägsvagnar före de nya 60-talarna. :-)

Det kan vara som du skriver. Även jag åkte rätt många gånger med X9 på 60-talet och första halvan av 70-telet. Från dessa resor minns jag inte dåliga gångegenskaper. Sedan åkte jag en hel del på 80- och 90-talen och då upplevde att de gick de dåligt i spåret. Det skall kanske påpekas att de senare resorna till stor del gick på skarvspår.

Tre brandgula i Vara 1984 – mina positiva minnen av X9

av Bobo L, Monday, July 08, 2019, 18:42 (1725 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Jag åkte mycket med X9 i Mälardalen och till Dalarna på 1970-talet, och på Bohusbanan och på fd VBHJ och UVHJ på 80- och 90-talen, och det var uppenbart att de risade ihop kraftigt på slutet. Visst bidrog ett halvsopigt spårläge på djungelbanorna till upplevelsen men delar av resorna gick ju även på banor med stabilt spårläge och det var lika illa även där.

Sista gången jag åkte X9, på Bohusbanan från Tanum till Gbg, var jag övertygad om att mellanvagnen redan hade spårat ur. Jag bytte vagn flera gånger under resan, men det var lika illa i hela tåget.

Tre brandgula i Vara 1984

av jhje, Wednesday, July 10, 2019, 09:25 (1724 dagar sedan) @ Gunnar Olson

1960 tror jag det var. Då kom "Paprikan" i snälltåget Norrköping-Nässjö-Falköping-Göteborg.( Ett snälltåg på 3 stambanor, alltså östra, södra och västra).

Då var det en skön upplevelse, att få resa med detta tåg(motorvagn)!

Tre brandgula i Vara 1984

av Jonny Saljefeldt, Monday, July 08, 2019, 12:50 (1726 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Att inte du har åkt i X 9 ska du inte vara ledsen för. Jag har åkt EN gång,mellan Hässleholm och Kristianstad och man fick hålla sej i.Vagnen skakade något otroligt i sidled. Det har aldrig hänt varken tidigare eller senare att jag varit glad att få gå av tåget. Resan måste skett antingen slutet 80-talet eller precis i början 90-talet. Minns ej exakt. När skrotade man dessa ekipage?

X9 försvann från Skåne vid tidtabellsskiftet i maj 1987, så din resa måste ha varit senast då.

Tre brandgula i Vara 1984

av Merlin, Wednesday, July 10, 2019, 06:54 (1724 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Att inte du har åkt i X 9 ska du inte vara ledsen för. Jag har åkt EN gång,mellan Hässleholm och Kristianstad och man fick hålla sej i.Vagnen skakade något otroligt i sidled. Det har aldrig hänt varken tidigare eller senare att jag varit glad att få gå av tåget. Resan måste skett antingen slutet 80-talet eller precis i början 90-talet. Minns ej exakt. När skrotade man dessa ekipage?

Nu när du säger det så tror jag också åkt X9 mellan Hässleholm och Kristianstad när man skulle mönstra men minns inget av resan i slutet av 80-talet.
Inte ens mellan Malmö och Hässleholm minns jag.

Tre brandgula i Vara 1984

av Farbror Mossa, Wednesday, July 10, 2019, 08:54 (1724 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tre väldigt trevliga bilder!

Jag har åkt en handfull gånger med X9 på 1980-talet, och det var inte några vidare gångegenskaper, inte ens på fint spår.
Som jämförelse kan man ta TGOJ X20/X21 som jag åkte mycket mellan Linköping och Norrköping, men också på skarvspår söder om Ludvika. De gick kanonfint.
Skillnaden är väl att TGOJ-vagnarna körde på HC:s egna boggier och hjul, medan X9 har en mera Y7-lik SJ-konstruktion?

Tre brandgula i Vara 1984

av Gunnar Olson, Wednesday, July 10, 2019, 11:24 (1724 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Tre väldigt trevliga bilder!

Jag har åkt en handfull gånger med X9 på 1980-talet, och det var inte några vidare gångegenskaper, inte ens på fint spår.
Som jämförelse kan man ta TGOJ X20/X21 som jag åkte mycket mellan Linköping och Norrköping, men också på skarvspår söder om Ludvika. De gick kanonfint.
Skillnaden är väl att TGOJ-vagnarna körde på HC:s egna boggier och hjul, medan X9 har en mera Y7-lik SJ-konstruktion?

En annan tänkbar anledning till skillnaden är att underhållsrutinerna kanske var olika.

Tre brandgula i Vara 1984

av Karlsson, Friday, July 12, 2019, 11:38 (1722 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Skillnaden är väl att TGOJ-vagnarna körde på HC:s egna boggier och hjul, medan X9 har en mera Y7-lik SJ-konstruktion?

X9 har i princip samma boggikonstruktion som YP från samma fabrik, den största skillnaden är några extra stötdämpare. X21 och dess syskon har SAB-hjul, det kan bidra till en mjukare gång.

Tre brandgula i Vara 1984

av montfrooij, Sunday, July 14, 2019, 21:51 (1719 dagar sedan) @ Ted S

Beautiful images!
Have you shot some in Mariestad as well?