Historik över Stockholms spårvägar i bokform? (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Sunday, July 07, 2019, 18:25 (1727 dagar sedan)

En mig närstående frågade mig om jag med mitt intresse känner till någon bok om Stockholms Spårvägars historia.
Jag är inte så mycket åt spårvägshållet, så jag minns bara 70-/80-talsböcker som "Spår av ett sekel" eller "Hej Spårvagn!", som väl var mer allmänna historiker över alla landets spårvägar.

Men har det dels kommit något modernare, dels något specifikt om just SS?

Det ska tilläggas att personen ifråga alltså inte är en entusiast som vill veta exakt motorstyrka på vilka vagnar som levererades vilket år, eller detaljuppgifter om hur många vagnar som var stationerade i respektive hall och sådant, så det fungerar alldeles utmärkt med någon historik mer riktad till allmänt stockholmshistoriskt intresserad publik.

Någon som vet om det finns bra böcker om detta?

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Ola Ahlström, Sunday, July 07, 2019, 19:06 (1727 dagar sedan) @ Mattias Jansson

"Boken" du frågar efter är Stockholm på spåret av Thomas Lange (red) från 1998
ISBN 91-630-7110-X
Utgiven av Svenska Spårvägssällskapet
Det ultimata verket om spårvägen i Stockholm

Sen vill jag minnas att det har givits ut mins en minnesskrift, står någonstans i min bokhylla, men var?

Ola Ahlström
Malmö

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Ola Ahlström, Sunday, July 07, 2019, 19:13 (1727 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jo där stod de i bokhyllan;

  • Stockholms spårvägar 1877-1927
    Centraltryckeriet Stockholm 1927
  • Stockholms Spårvägsaktiebolag 70 år SNS SS
    Tryckeri-AB Dahlberg & Co Stockholm 1946


Ola Ahlström
Malmö

Det finns en till

av Stefan Isaksson, Monday, July 08, 2019, 16:40 (1726 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Spårvägen i Stockholm - en minnesbok
Sten Holmberg, Stockholms Spårvägar 1960

Jag tycker den är bättre än 70-årsboken, som för övrigt också är skriven av Sten Holmberg.

SI

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 07, 2019, 19:11 (1727 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag har en bok på lån från Bibblan som heter "Ett enastående arbete" utgiven av Svenska Spårvägssällskapet 1959-2009.Maria Luthelius och Tomas Lange är redaktörer.250 sidor ,det räcker en stund.

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Ola Ahlström, Sunday, July 07, 2019, 19:17 (1727 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag har en bok på lån från Bibblan som heter "Ett enastående arbete" utgiven av Svenska Spårvägssällskapet 1959-2009.Maria Luthelius och Tomas Lange är redaktörer.250 sidor ,det räcker en stund.

Ja men den boken handlar väl egentligen om Svenska Järnvägssällskapet 1959-2009 och inte direkt om Stockholms spårvägar?

Ola Ahlström
Malmö

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 07, 2019, 19:51 (1727 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Svenska SPÅRVÄGSSÄLLSKAPET 50 år är en del av titeln. Nämns inget om Järnvägssällskap.

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Ola Ahlström, Sunday, July 07, 2019, 20:02 (1727 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Svenska SPÅRVÄGSSÄLLSKAPET 50 år är en del av titeln. Nämns inget om Järnvägssällskap.

Helt rätt, trots att jag satt med boken i handen blev det fel. Detta till trots, boken handlar väl mest, förutom en kortare inledning om spårvägsutvecklingen, om Spårvägssällskapets och dess lokalavdelningar, alltså inte så mycket om Stockholms Spårvägar det som efterfrågades.

Ola Ahlström
Malmö

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Överkörmästaren, Sunday, July 07, 2019, 22:43 (1727 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Svenska SPÅRVÄGSSÄLLSKAPET 50 år är en del av titeln. Nämns inget om Järnvägssällskap.


Helt rätt, trots att jag satt med boken i handen blev det fel. Detta till trots, boken handlar väl mest, förutom en kortare inledning om spårvägsutvecklingen, om Spårvägssällskapets och dess lokalavdelningar, alltså inte så mycket om Stockholms Spårvägar det som efterfrågades.

Ola Ahlström
Malmö

Ja, det är korrekt. Den får ses som en rapsodisk sammanställning av olika personliga minnen från de första 50 åren i SSS, vilket inte är fy skam, men inte heller det som efterfrågades.

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Mattias Jansson, Sunday, July 07, 2019, 19:30 (1727 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack för inkomna tips, de ska vidarebefordras allihop.

M J

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Anders Svensson, Sunday, July 07, 2019, 21:13 (1727 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Enligt vad jag känner till är "Stockholm på spåret" slut på förlag, men när jag var i Malmköping på MUMA 50 år för några veckor sedan såg jag ett antal exemplar av boken i försäljningen där. //Anders

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av tobbe, Sunday, July 07, 2019, 20:08 (1727 dagar sedan) @ Mattias Jansson

De 2 titlar som du nämner är inte i bokform utan 2 olika tv-program gjorda av SVT eller någon annan kanal någon gång på 1980 - 1990-talet. Har de båda programmen bandade på VHS men kvaliteten är för dåtiden hyfsade m.a.a. tekniken och dess VHS-maskiner som ofta hittade på egna variabler i inspelningstekniken.:-( :-( :-(
Jobbade då vid den tiden inom Radio&TV branschen och kunde använda mig inom det senaste vad beträffar VHS-Maskiner. Men titlarna härstammar från TV.;-) ;-) ;-)
tobbe

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av tobbe, Sunday, July 07, 2019, 20:13 (1727 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: Trafiknostalgiska Förlaget har ett antal DVD-filmer om och med spårvagnar både från Stockholm ,Göteborg, Malmö och även Norrköping + några till vad jag kommer ihåg.
tobbe

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Ola Ahlström, Sunday, July 07, 2019, 20:14 (1727 dagar sedan) @ tobbe

De 2 titlar som du nämner är inte i bokform utan 2 olika tv-program gjorda av SVT eller någon annan kanal någon gång på 1980 - 1990-talet. Har de båda programmen bandade på VHS men kvaliteten är för dåtiden hyfsade m.a.a. tekniken och dess VHS-maskiner som ofta hittade på egna variabler i inspelningstekniken.:-( :-( :-(
Jobbade då vid den tiden inom Radio&TV branschen och kunde använda mig inom det senaste vad beträffar VHS-Maskiner. Men titlarna härstammar från TV.;-) ;-) ;-)
tobbe

Vilka två titlar avses?

Ola Ahlström
Malmö

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Mattias Jansson, Sunday, July 07, 2019, 20:46 (1727 dagar sedan) @ tobbe

De 2 titlar som du nämner är inte i bokform utan 2 olika tv-program gjorda av SVT eller någon annan kanal någon gång på 1980 - 1990-talet. Har de båda programmen bandade på VHS men kvaliteten är för dåtiden hyfsade m.a.a. tekniken och dess VHS-maskiner som ofta hittade på egna variabler i inspelningstekniken.:-( :-( :-(
Jobbade då vid den tiden inom Radio&TV branschen och kunde använda mig inom det senaste vad beträffar VHS-Maskiner. Men titlarna härstammar från TV.;-) ;-) ;-)
tobbe

Nja de kan var båda delar, jag har läst dem nämligen. I allra högsta grad som böcker på stadsbiblioteket i Falköping tidigt 80-tal, långt innan jag ens sett ett VHS-band.
Men jag har fått de tips som behövdes, så det spelar inte så stor roll iofs.

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Lennart Petersen, Sunday, July 07, 2019, 21:47 (1727 dagar sedan) @ Mattias Jansson

De 2 titlar som du nämner är inte i bokform utan 2 olika tv-program gjorda av SVT eller någon annan kanal någon gång på 1980 - 1990-talet. Har de båda programmen bandade på VHS men kvaliteten är för dåtiden hyfsade m.a.a. tekniken och dess VHS-maskiner som ofta hittade på egna variabler i inspelningstekniken.:-( :-( :-(
Jobbade då vid den tiden inom Radio&TV branschen och kunde använda mig inom det senaste vad beträffar VHS-Maskiner. Men titlarna härstammar från TV.;-) ;-) ;-)
tobbe


Nja de kan var båda delar, jag har läst dem nämligen. I allra högsta grad som böcker på stadsbiblioteket i Falköping tidigt 80-tal, långt innan jag ens sett ett VHS-band.
Men jag har fått de tips som behövdes, så det spelar inte så stor roll iofs.

”Stockholm på spåret” är ett massivt verk på 372 sidor och bör vara den absolut mest kompletta beskrivningen av Stockholms spårvägar. Det är floder med detaljer om linjenummer, öppning-stängning , kartor o.s.v Den allra senaste utbyggnaden av Tvärbana och linje7 saknas förstås av förståeliga skäl
”Hej spårvagn” och ”Spår av ett sekel” får väl betraktas som mer underhållande fotoböcker och omfattar ju också hela Sverige.

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Överkörmästaren, Sunday, July 07, 2019, 22:48 (1726 dagar sedan) @ Lennart Petersen

De 2 titlar som du nämner är inte i bokform utan 2 olika tv-program gjorda av SVT eller någon annan kanal någon gång på 1980 - 1990-talet. Har de båda programmen bandade på VHS men kvaliteten är för dåtiden hyfsade m.a.a. tekniken och dess VHS-maskiner som ofta hittade på egna variabler i inspelningstekniken.:-( :-( :-(
Jobbade då vid den tiden inom Radio&TV branschen och kunde använda mig inom det senaste vad beträffar VHS-Maskiner. Men titlarna härstammar från TV.;-) ;-) ;-)
tobbe


Nja de kan var båda delar, jag har läst dem nämligen. I allra högsta grad som böcker på stadsbiblioteket i Falköping tidigt 80-tal, långt innan jag ens sett ett VHS-band.
Men jag har fått de tips som behövdes, så det spelar inte så stor roll iofs.

”Stockholm på spåret” är ett massivt verk på 372 sidor och bör vara den absolut mest kompletta beskrivningen av Stockholms spårvägar. Det är floder med detaljer om linjenummer, öppning-stängning , kartor o.s.v Den allra senaste utbyggnaden av Tvärbana och linje7 saknas förstås av förståeliga skäl

Ja, man kan ju alltid hoppas på en reviderad utgåva med dessa kompletteringar, samt med bättre upplösning på de bilder som tyvärr blev alldeles knasiga i urupplagan. (Som vanligt var det ju viktigare att hålla tidplanen än att det blev rätt...:-P ) I sådant fall skulle det bli det ännu mer ultimata verket!

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Lennart Petersen, Monday, July 08, 2019, 23:33 (1725 dagar sedan) @ Överkörmästaren

De 2 titlar som du nämner är inte i bokform utan 2 olika tv-program gjorda av SVT eller någon annan kanal någon gång på 1980 - 1990-talet. Har de båda programmen bandade på VHS men kvaliteten är för dåtiden hyfsade m.a.a. tekniken och dess VHS-maskiner som ofta hittade på egna variabler i inspelningstekniken.:-( :-( :-(
Jobbade då vid den tiden inom Radio&TV branschen och kunde använda mig inom det senaste vad beträffar VHS-Maskiner. Men titlarna härstammar från TV.;-) ;-) ;-)
tobbe


Nja de kan var båda delar, jag har läst dem nämligen. I allra högsta grad som böcker på stadsbiblioteket i Falköping tidigt 80-tal, långt innan jag ens sett ett VHS-band.
Men jag har fått de tips som behövdes, så det spelar inte så stor roll iofs.

”Stockholm på spåret” är ett massivt verk på 372 sidor och bör vara den absolut mest kompletta beskrivningen av Stockholms spårvägar. Det är floder med detaljer om linjenummer, öppning-stängning , kartor o.s.v Den allra senaste utbyggnaden av Tvärbana och linje7 saknas förstås av förståeliga skäl


Ja, man kan ju alltid hoppas på en reviderad utgåva med dessa kompletteringar, samt med bättre upplösning på de bilder som tyvärr blev alldeles knasiga i urupplagan. (Som vanligt var det ju viktigare att hålla tidplanen än att det blev rätt...:-P ) I sådant fall skulle det bli det ännu mer ultimata verket!

Jag skulle i vart fall uppskatta kanske ett supplement med beskrivning av det som hänt sedan boken kom ut. Det är ju glädjande i sig att spårvägen i Stockholm byggs ut.
Tittar lite på bilderna i boken och visst ser det bedrövligt ut. De svartvita tycker jag får godkänt överlag men hur har man fått till det med färgbilderna ? Det är ju duktiga fotografer bakom bilderna och dom kan väl knappast fått till den oskärpa och dåliga kvalitet som syns här.

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Överkörmästaren, Saturday, July 13, 2019, 15:00 (1721 dagar sedan) @ Lennart Petersen

De 2 titlar som du nämner är inte i bokform utan 2 olika tv-program gjorda av SVT eller någon annan kanal någon gång på 1980 - 1990-talet. Har de båda programmen bandade på VHS men kvaliteten är för dåtiden hyfsade m.a.a. tekniken och dess VHS-maskiner som ofta hittade på egna variabler i inspelningstekniken.:-( :-( :-(
Jobbade då vid den tiden inom Radio&TV branschen och kunde använda mig inom det senaste vad beträffar VHS-Maskiner. Men titlarna härstammar från TV.;-) ;-) ;-)
tobbe


Nja de kan var båda delar, jag har läst dem nämligen. I allra högsta grad som böcker på stadsbiblioteket i Falköping tidigt 80-tal, långt innan jag ens sett ett VHS-band.
Men jag har fått de tips som behövdes, så det spelar inte så stor roll iofs.

”Stockholm på spåret” är ett massivt verk på 372 sidor och bör vara den absolut mest kompletta beskrivningen av Stockholms spårvägar. Det är floder med detaljer om linjenummer, öppning-stängning , kartor o.s.v Den allra senaste utbyggnaden av Tvärbana och linje7 saknas förstås av förståeliga skäl


Ja, man kan ju alltid hoppas på en reviderad utgåva med dessa kompletteringar, samt med bättre upplösning på de bilder som tyvärr blev alldeles knasiga i urupplagan. (Som vanligt var det ju viktigare att hålla tidplanen än att det blev rätt...:-P ) I sådant fall skulle det bli det ännu mer ultimata verket!

Jag skulle i vart fall uppskatta kanske ett supplement med beskrivning av det som hänt sedan boken kom ut. Det är ju glädjande i sig att spårvägen i Stockholm byggs ut.
Tittar lite på bilderna i boken och visst ser det bedrövligt ut. De svartvita tycker jag får godkänt överlag men hur har man fått till det med färgbilderna ? Det är ju duktiga fotografer bakom bilderna och dom kan väl knappast fått till den oskärpa och dåliga kvalitet som syns här.

Nej, originalen är skarpa men det blev ändå tillstrulat. Gunnar Ekeving muttrar i [msg=151167]en gammal tråd[/msg] någonting om att boken måste hinna ges ut till Hjulmarknaden, och det är mitt minne också, sen minns jag inte ens vilket år det var eller varför det var så viktigt att hinna till just den.

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Överkörmästaren, Sunday, July 07, 2019, 23:03 (1726 dagar sedan) @ Mattias Jansson

En mig närstående frågade mig om jag med mitt intresse känner till någon bok om Stockholms Spårvägars historia.
Jag är inte så mycket åt spårvägshållet, så jag minns bara 70-/80-talsböcker som "Spår av ett sekel" eller "Hej Spårvagn!", som väl var mer allmänna historiker över alla landets spårvägar.

Men har det dels kommit något modernare, dels något specifikt om just SS?

Det ska tilläggas att personen ifråga alltså inte är en entusiast som vill veta exakt motorstyrka på vilka vagnar som levererades vilket år, eller detaljuppgifter om hur många vagnar som var stationerade i respektive hall och sådant, så det fungerar alldeles utmärkt med någon historik mer riktad till allmänt stockholmshistoriskt intresserad publik.

Någon som vet om det finns bra böcker om detta?

I tråden har redovisats det viktigaste svaret vad gäller historiken över Stockholms [u]spårvägar[/u].

Vad gäller historiken över [u]Stockholms spårvägar[/u] (bolaget, idag AB SL) är det dock viktigt att inte glömma buss- och tunnelbanedelarna, tycker jag. Undrar om inte bolaget gav ut en 50-årsskrift 1966?

Man gav även ut en 100-årsbok 1977, som dock borde ha hetat "SL 10 år" snarare än 100 då den är en perfekt illustration av uppbyggnaden av det SL som vi idag känner till.

Vad gäller tunnelbanan meddelar jag för övrigt att 1975 års tunnelbanebok är det ultimata standardverket.

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av Anders.k., Monday, July 08, 2019, 06:37 (1726 dagar sedan) @ Mattias Jansson

"Från söder till Östermalm, spårvägar, förortsbanor och trådbussar i Stockholm" av Nils Carl Aspenberg , ett häfte som fortfarande går att få tag i , en enkel guide om vad som hände och när om det mesta , 74 sidor.

"Alla Stockholms spårvagnar- en spårvagnsresa i Stockholm under nittio år" av Gösta Eriksson, utgiven 1988 , en rätt övergripande historia på 87 sidor , inga listor på vagnar eller vagnhallar mera linjehistorik dock utan kartor.

Vill man verkligen grotta ner sig i linjehistorik så gav Svenska spårvägssällskapet ut en serie böcker om vart och en av alla linjer som funnits, en bok per linje och dess fulla historik.
Täcker linje 0 till 20 , 20 häften totalt (linje 7/14 är samma häfte).

M.V.H Anders.k.

Historik över Stockholms spårvägar i bokform?

av johanmmolin, Monday, July 08, 2019, 14:56 (1726 dagar sedan) @ Anders.k.

Vill man njuta av fina miljöbilder snarare än att grotta ner sig i alla linjedragningar så finns ju Eriksson-Lindroos förnämliga fotoböcker "Södertur 1 & 2", späckade med fina fotografier 1954 – 1974 (Trafiknostalgiska Förlaget). Spårvagnar, trådbussar, t o m Kooperativa Förbundets trådlastbil passerar revy i gatumiljöer som i många fall är förvandlade till oigenkännlighet i dag. Liksom saltsjöbanetåg, N-lok i Norra Hammarbyhamnen och upplagd ångbåtar, inkl Sveabolgets Ragne och Regin.

Mycket mustanger men även en och annan jitterbugg på linje 6.