TGOJ och andra världskriget (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Tuesday, July 09, 2019, 07:52 (1752 dagar sedan)

Jonasson/Olssons bok "Rickmanligan" utkom i år på förlaget Historiska Media. Den behandlar en sabotagegrupp, styrd av en specialstab i London. Gruppen uppkallad efter sin huvudman, den engelske affärsmannen Alfred R.

Till gruppens "projekt" hörde bl a att spränga (välta) de två hamnkranarna i Oxelösund. Därmed försvåra järnmalmsexporten till Tyskland (Ett rullband tycks däremot ha lämnats åsido). Malmen kom till Oxd i vanligen sju (ång)tåg per dygn. Vart och ett medförde genomsnittligt 43 vagnar, som lastade 25-40 ton. Malmlagret rymde ca 1 miljon ton och hamnen avsände ca 500 malmbåtar/år.

Sabotaget i Oxd fick dock aldrig klartecken från staben. Och gruppen uppspårades av svensk polis. Medlemmarna dömdes till 3½-8 års straffarbete, som dock avkortades för flera.

TGOJ och andra världskriget

av Christer Fredriksson, Tuesday, July 09, 2019, 08:24 (1752 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Med hamnkranar avsågs troligen vagnvändarna som var 2 st, kallade 9 och 10.
Antalet hamnkranar var stort, men användes ej för malm vid denna tid.
För malmens lastning från upplagen till båt användes 2 st brokranar, kanske var det dessa som avsågs.

TGOJ och andra världskriget

av Kjell Aghult, Tuesday, July 09, 2019, 08:45 (1752 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

....
Antalet hamnkranar var stort, men användes ej för malm vid denna tid.
För malmens lastning från upplagen till båt användes 2 st brokranar, kanske var det dessa som avsågs.

Förmodligen så. Den äldre var amerikansk, den nyare (från ca 1938) tysk.