Träpersonvagn Bo14a i slutet av 1960-talet (Fordon: vagnar)

av Oskar F, Monday, July 15, 2019, 17:21 (1741 dagar sedan)

Nu har jag köpt en vagnsbyggsats föreställande Bo14a i serien 1715-1719 (f.d Ao1, Ao1a, Co4a). Det finns en bild och måttskiss i den utmärkta boken "Personvagnar med träkorg 1891-1908" (Tell, Helmstein och Runberger, 2016), sidan 151. Den bilden visar Bo14a 1716 runt slopningen 1967 och är i den tidsepok jag själv vill bygga. Men väl medveten om att många kvarvarande personvagnar med teakkorg i slutet fick SJ rödbrun färgsättning på vagnskorgen så undrar jag om inte denna svartvita bild ändå visar en klarlackad teakkorg? Enligt nämnda bok fick vagnarna sin sista storrevision 1960. Det innebär att taket borde vara ljusgrått och inte aluminiumbrons, men det är svårt att avgöra av bilden.

Någon som har mer information? Det finns en äldre tråd om dessa vagnar som dock slutar med frågetecken om underlagsmaterial.

Träpersonvagn Bo14a i slutet av 1960-talet

av Thomas Tell, Monday, July 15, 2019, 23:51 (1741 dagar sedan) @ Oskar F

sidan 151. Den bilden visar Bo14a 1716 runt slopningen 1967 och är i den tidsepok jag själv vill bygga. Men väl medveten om att många kvarvarande personvagnar med teakkorg i slutet fick SJ rödbrun färgsättning på vagnskorgen så undrar jag om inte denna svartvita bild ändå visar en klarlackad teakkorg? Enligt nämnda bok fick vagnarna sin sista storrevision 1960. Det innebär att taket borde vara ljusgrått och inte aluminiumbrons, men det är svårt att avgöra av bilden.

Bo14a 1716 hade säkert teakklädseln omålad. Samma sak med 1717 men 1718 jag själv fotograferade i Vislanda 1969 hade målad korg.
Taken var grå inte aluminiumbrons.
/tell

Träpersonvagn Bo14a i slutet av 1960-talet

av Oskar F, Tuesday, July 16, 2019, 11:42 (1740 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bo14a 1716 hade säkert teakklädseln omålad. Samma sak med 1717 men 1718 jag själv fotograferade i Vislanda 1969 hade målad korg.
Taken var grå inte aluminiumbrons.
/tell

Tack för din klargörande info!

Träpersonvagn Bo14a i slutet av 1960-talet

av mrwhans, Tuesday, July 16, 2019, 14:10 (1740 dagar sedan) @ Oskar F

Är det Vagnverkstadens 320-1 som du tänker bygga som B014a?

Träpersonvagn Bo14a i slutet av 1960-talet

av Oskar F, Tuesday, July 16, 2019, 15:04 (1740 dagar sedan) @ mrwhans

Är det Vagnverkstadens 320-1 som du tänker bygga som B014a?

Ja, men byggsatsen innehåller ingen dokumentation.

Träpersonvagn Bo14a i slutet av 1960-talet

av mrwhans, Tuesday, July 16, 2019, 16:43 (1740 dagar sedan) @ Oskar F

Eftersom du tänker bygga utförandet vid 1966-67, så finns kvarvarande vagnsnummer och indikationer på utrustning i särtryck 420. Där har du förstås redan kikat :-)
Sidovy och inredning finns i STR422, som finns upplagd på MRW hemsida www.mrw1.se under byggtips.
Den tillgängliga ritningen är av utgåva 1959. Vagnen var redan då benämnd Bo14a. Antagligen gjordes inga större förändringar invändigt under de sista åren, trävagnarna var märkta för sista resan..
Jag är nyfiken på resultatet. Visa gärna upp det, här eller på något av MJ forumen!

Träpersonvagn Bo14a i slutet av 1960-talet

av Oskar F, Tuesday, July 16, 2019, 21:55 (1740 dagar sedan) @ mrwhans

Tack för tipsen! De källor du nämner är värdefulla, men personvagnsboken jag refererade till ger en jättebra överblick inkl ombyggnadshistorik. Det som jag saknar är dock fler bilder som visar alla detaljer som inte är med i måttskissen (Str263, str422). Den dagen vagnen blir klar kan jag visa bilder, men det blir i något annat forum (för mj).