Smalspåriga personvagnar: RHJ, VVJ och SGJ (Järnväg allmänt)
Hej igen!
Vi har nu kommit till de tre sista och minsta banorna på Gotland. De är Ronehamn-Hemse Järnväg (RHJ), Visby-Västerhejde Järnväg (VVJ) och Södra Gotlands Järnväg (SGJ). Tyvärr blir inlägget lite bildfattigt, eftersom det helt verkar saknas bilder från SGJ och vi endast har en bild från RHJ att visa. Från VVJ har vi däremot lyckats hitta några bilder som ganska väl visar banans vagnpark.
Vi börjar med den äldsta banan först.
Ronehamn-Hemse Järnväg
Bandelen från Hemse station på GJ till hamnen i Ronehamn finns som förslag redan när GJ projekteras, men stryks liksom sidobanan till Klintehamn på grund av de ökade kostnaderna.
Att banan till slut byggs är till största delen Roma sockerbruks förtjänst, då man vill förbilliga transporten av sockerbetor till bruket. Tillsammans med de båda berörda kommunerna byggs järnvägen år 1898-1901. Trots att banan i huvudsak ligger klar dröjer det ända till år 1903 innan invigningen sker för allmän trafik.
Bolagets katastrofala ekonomi gör bland annat att man inte kan finansiera egna fordon, utan dessa köps med lånade pengar från Roma sockerbruk med vagnarna som pant.
Hela banan kostar 171.000 kr att bygga. Trots en liten ökning av trafiken är bolagets ekonomi så dålig år 1918 att man går i konkurs. Konkursboet köps året efter av Landsfiskalen Thure Holmquist för 15.500 kr.
Vagnparken
Vid invigningen saknar banan personvagnar. Trafiken upprätthålls istället av en ångvagn man köpt begagnad från Vikbolandsbanan.
År 1902 köps en täckt vagn littera G in från Fole Mekaniska Verkstad. Vagnen används till alla former av last som kräver tak över huvudet, dvs allt från folk till gods och smågrisar. Vagnen har de första åren nr 11, men omnumreras senare till nr 21.
Först år 1907 kan banan köpa sin första personvagn. Det är en liten tvåaxlig vagn med högvälvt tak levererad av Fole. Vagnen är en kombinerad första- och tredjeklassvagn och får nummer AC 20. År 1910 slopas första klass på banan och vagnen får littera BC.
Leveransfoto på RHJ AC 20. Notera att vagnen har fönster på gaveln. Foto från Föreningen Gotlandstågets arkiv
Vid banans konkurs återgår banans ånglok och alla de öppna vagnarna till Roma sockerbruk, medan personvagnen och finkan istället hamnar i konkursboet. Efter flera långdragna rättsprocesser kan konkursförvaltaren i början av 1920-talet sälja vagnarna till Visby-Västerhejde Järnväg.
Fordonlista
Fordonslista för RHJ. De grå fälten betyder att fordonet bytt nummer, köpts från en annan järnväg eller sålts vidare till en annan järnväg.