Smalspåriga personvagnar: NKLJ (del 2) (Järnväg allmänt)
Hej igen!
Vi fortsätter där vi slutade [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=226550]senast[/link].
[b]KMJ[/b]
Inför invigningen av Karlstad-Munkfors Järnväg år 1903 köper man hela personvagnsparken från olika skånska vagnstillverkare. Huvuddelen av vagnarna tillverkas av Hässleholms mekaniska verkstad, men några vagnar levereras även av Ljunggrens och Waggonfabriken Arlöv.
[b]Boggivagnarna[/b]
Den första leveransen från Hässleholm år 1903 omfattar bland annat två kombinerade andra- och tredjeklassvagnar littera BCo 1001-1002 och en ren tredjeklassvagn, Co 1003. För att speciellt ange att vagnarna är boggivagnar får de en extra nolla i numret och märks därför från början ”01001”, "01002" osv.
[img]https://dms-cf-03.dimu.org/image/03347SnUJ7ah?dimension=1200x1200[/img]
Med tanke på glansen i plåtarna på boggivagnen är bilden troligen tagen kort efter invigningen av KMJ. Närmast loket går D 1019, därefter en F-vagn, en av de sex boggivagnarna 1001-1006 och sist två av de tvåaxliga vagnarna ur serierna 1016-1018 eller 1020-1023.
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0331yTmKJhX5?dimension=1200x1200[/img]
Hälften av KMJs personvagnspark i Forshaga år 1910.
Redan år 1904 levereras ytterligare två tredjeklassvagnar, Co 1004-1005, och en till BCo, nr 1006. Vagnarna är de första fyra åren tillsammans med några godsvagnar hyrda från Hässleholm.
[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/0231xy7S9mTH?dimension=1200x1200[/img]
Kung Gustav V på besök i Finnshyttan år 1912. Till vänster skymtar BC 1016, till höger BCo 1001 eller 1002.
Alla vagnarna får med tiden teakklädsel, och senare även högvälvda tak. Första vagn att få ny klädsel är BCo 1002 som får plåten ersatt i samband med en renovering hos ASJ i Linköping år 1919.
[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/0331xy7EKCyN?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0331xy7EKCu3?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0331xy7EKCu4?dimension=1200x1200[/img]
I samband med att ombyggnaden och upprustningen av vagnen är klar vid ASJ tas flera bilder både utvändigt och invändigt i vagnen. Notera att vagnen i samband med renoveringen även förbereds för elektrisk belysning.
[img]https://dms-cf-03.dimu.org/image/0331yTt3DSdj?dimension=1200x1200[/img]
Två av vagnarna på Karlstad Ö år 1928.
Alla vagnarna är i trafik in på 1950-talet, då BC 1006 ställs av. Resterande vagnar används fram till persontrafikens nedläggning.
BCo 1006 skrotas år 1963 och Co 1003 år 1967, de övriga blir museifordon.
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/02349SKAdS14?dimension=1200x1200[/img]
ABo 1001 med högvält tak tillsammans med Bo 28 i Nordmark år 1961. Notera förutom förstaklassmärkningen även de speciella luftventilerna NKlJ använder på många av sina personvagnar.
[img]https://dms-cf-08.dimu.org/image/02349SKAdS5T?dimension=1200x1200[/img]
Co 1005 på bangården i Hagfors (?) år 1961.
[b]Tvåaxliga vagnar från Hässleholm[/b]
I leveransen från Hässleholm år 1903 ingår även tre plåtklädda tvåaxliga vagnar med lanternintak. Den första vagnen, BC 1016, är en kombinerad andra- och tredjeklassvagn medan resterande två vagnar, C 1017-1018, är rena tredjeklassvagnar.
Liksom boggivagnarna får även de tvåaxliga vagnarna senare träklädsel. C 1018 renoveras av ASJ i Linköping tillsammans med BCo 1002 år 1919, men får till skillnad från boggivagnen nöja sig med furupanel utvändigt. De båda övriga vagnarna får teakklädsel vid revisioner i mitten av 1920-talet.
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0231xy7EKCu5?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0231xy7EKCu2?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0231xy7EKCu1?dimension=1200x1200[/img]
Liksom på BCo 1002 tar man flera bilder på C 1018 både ut- och invändigt. Notera även här proppskåp och armaturer för den elektriska belysningen!
BC 1016 får andraklassavdelningen borttagen år 1930 och används tillsammans med systervagnen 1017 fram till mitten av 50-talet, då vagnarna ställs av. Bägge vagnarna skrotas år 1965.
[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/03349SKAdmBH?dimension=1200x1200[/img]
En sliten C 1016 avställd på bangården i Nordmark år 1961.
Korgen från C 1018 används år 1942 då Co 28 tillverkas, se mer i en senare del.