Smalspåriga personvagnar: NKLJ (del 2) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, March 09, 2020, 21:41 (1501 dagar sedan)

Hej igen!

Vi fortsätter där vi slutade [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=226550]senast[/link].

[b]KMJ[/b]
Inför invigningen av Karlstad-Munkfors Järnväg år 1903 köper man hela personvagnsparken från olika skånska vagnstillverkare. Huvuddelen av vagnarna tillverkas av Hässleholms mekaniska verkstad, men några vagnar levereras även av Ljunggrens och Waggonfabriken Arlöv.

[b]Boggivagnarna[/b]
Den första leveransen från Hässleholm år 1903 omfattar bland annat två kombinerade andra- och tredjeklassvagnar littera BCo 1001-1002 och en ren tredjeklassvagn, Co 1003. För att speciellt ange att vagnarna är boggivagnar får de en extra nolla i numret och märks därför från början ”01001”, "01002" osv.

[img]https://dms-cf-03.dimu.org/image/03347SnUJ7ah?dimension=1200x1200[/img]
Med tanke på glansen i plåtarna på boggivagnen är bilden troligen tagen kort efter invigningen av KMJ. Närmast loket går D 1019, därefter en F-vagn, en av de sex boggivagnarna 1001-1006 och sist två av de tvåaxliga vagnarna ur serierna 1016-1018 eller 1020-1023.

[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0331yTmKJhX5?dimension=1200x1200[/img]
Hälften av KMJs personvagnspark i Forshaga år 1910.

Redan år 1904 levereras ytterligare två tredjeklassvagnar, Co 1004-1005, och en till BCo, nr 1006. Vagnarna är de första fyra åren tillsammans med några godsvagnar hyrda från Hässleholm.

[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/0231xy7S9mTH?dimension=1200x1200[/img]
Kung Gustav V på besök i Finnshyttan år 1912. Till vänster skymtar BC 1016, till höger BCo 1001 eller 1002.

Alla vagnarna får med tiden teakklädsel, och senare även högvälvda tak. Första vagn att få ny klädsel är BCo 1002 som får plåten ersatt i samband med en renovering hos ASJ i Linköping år 1919.

[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/0331xy7EKCyN?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0331xy7EKCu3?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0331xy7EKCu4?dimension=1200x1200[/img]
I samband med att ombyggnaden och upprustningen av vagnen är klar vid ASJ tas flera bilder både utvändigt och invändigt i vagnen. Notera att vagnen i samband med renoveringen även förbereds för elektrisk belysning.

[img]https://dms-cf-03.dimu.org/image/0331yTt3DSdj?dimension=1200x1200[/img]
Två av vagnarna på Karlstad Ö år 1928.

Alla vagnarna är i trafik in på 1950-talet, då BC 1006 ställs av. Resterande vagnar används fram till persontrafikens nedläggning.

BCo 1006 skrotas år 1963 och Co 1003 år 1967, de övriga blir museifordon.

[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/02349SKAdS14?dimension=1200x1200[/img]
ABo 1001 med högvält tak tillsammans med Bo 28 i Nordmark år 1961. Notera förutom förstaklassmärkningen även de speciella luftventilerna NKlJ använder på många av sina personvagnar.

[img]https://dms-cf-08.dimu.org/image/02349SKAdS5T?dimension=1200x1200[/img]
Co 1005 på bangården i Hagfors (?) år 1961.

[b]Tvåaxliga vagnar från Hässleholm[/b]
I leveransen från Hässleholm år 1903 ingår även tre plåtklädda tvåaxliga vagnar med lanternintak. Den första vagnen, BC 1016, är en kombinerad andra- och tredjeklassvagn medan resterande två vagnar, C 1017-1018, är rena tredjeklassvagnar.

Liksom boggivagnarna får även de tvåaxliga vagnarna senare träklädsel. C 1018 renoveras av ASJ i Linköping tillsammans med BCo 1002 år 1919, men får till skillnad från boggivagnen nöja sig med furupanel utvändigt. De båda övriga vagnarna får teakklädsel vid revisioner i mitten av 1920-talet.

[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0231xy7EKCu5?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0231xy7EKCu2?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0231xy7EKCu1?dimension=1200x1200[/img]
Liksom på BCo 1002 tar man flera bilder på C 1018 både ut- och invändigt. Notera även här proppskåp och armaturer för den elektriska belysningen!

BC 1016 får andraklassavdelningen borttagen år 1930 och används tillsammans med systervagnen 1017 fram till mitten av 50-talet, då vagnarna ställs av. Bägge vagnarna skrotas år 1965.

[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/03349SKAdmBH?dimension=1200x1200[/img]
En sliten C 1016 avställd på bangården i Nordmark år 1961.

Korgen från C 1018 används år 1942 då Co 28 tillverkas, se mer i en senare del.

Smalspåriga personvagnar: NKLJ (del 2)

av Johan O, Monday, March 09, 2020, 21:41 (1501 dagar sedan) @ Johan O

[b]KMJs postvagn[/b]
För posttrafiken på KMJ köper man inför invigningen en liten tvåaxlig postvagn från Waggonfabriken i Arlöv.

Uppenbarligen är man nöjd med de små postvagnar som används på sträckan Filipstad-Munkfors, NKLJ D 15-16, för KMJ D 1019 är närmast en kopia av de förstnämnda vagnarna. Förutom marginella skillnader i mått är de enda synliga skillnaderna att de äldre vagnarna har stående plåtskarvar på långsidorna och fler men smalare fönster i lanterninen.

[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/032uK2z9YQyK?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/012uK2z9YQyM?dimension=1200x1200[/img]
KMJ D 1019 vid leveransen från Waggonfabriken i Arlöv. Notera att vagnen saknar genomgångsmöjlighet och bara har dörr på ena gaveln. Varför man över huvud taget hade plattform i änden utan dörr kan man fundera på…

Vagnen får senare lanternintaket ersatt med ett högvälvt tak. Den byggs i slutet av 1940-talet om till tjänstevagn. Postmuseum intresserar sig i slutet av 1940-talet av vagnen, troligen eftersom vagnen är så pass liten att den skulle kunna få plats på muséet. Tyvärr är postinredningen utriven varför muséet istället riktar in sig på en fd HSJ-vagn.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/NKLJD1019.jpg[/img]
NKLJ D 1019 med högvälvt tak. Bilden är tagen någon gång under 1940-talet och ingår i det underlag som skickas till Postmuseum år 1948.

Fd D 1019 används som bostadsvagn av elavdelningen och skrotas så sent som år 1973.

[b]Tvåaxliga vagnar från Ljunggrens[/b]
År 1904 levererar Ljunggrens mekaniska verkstad i Kristianstad fyra tvåaxliga vagnar, 1020-1023, av samma modell som de Hässleholmstillverkade 1016-1018. Två av vagnarna, BC 1022-1023, är vid leveransen försedda med tre andraklasskupéer och korridor. C 1020-1021 är vid leveransen rena tredjeklassvagnar, men år 1929 byggs 1020 om till BC.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/KMJKarlstad.jpg[/img]
Som de flesta andra tvåaxliga vagnarna på NKLJ är även denna vagnsserie väldigt bildskygg. Om vagnen i bakgrunden på bilden ovan är en av 1020-1023 eller någon av 1016-1018 ska vi låta vara osagt, då vagnarna är väldigt lika varandra, men det ger iallafall en bild av hur vagnarna såg ut vid leveransen.

BC 1022 är åren 1923-1928 ombyggd till treaxlig, på ritningen av vagnen är det på baksidan kladdat en notering i stil med ”TCs jävla treaxliga vagn” varför vi kan anta att försöket inte föll ut till full belåtenhet.

Vagnarna har ursprungligen lanternintak, men år 1929-1935 får alla vagnarna högvälvda tak. BC 1020 och BC 1023 får under 20-talet träklädsel, i BC 1023s fall av teak.

[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/02349SKC658K?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/0231yxJzCJKJ?dimension=1200x1200[/img]
BC 1022 slopas år 1952 och byggs om till logementsvagn med fyra bäddar och pentry. På bägge bilderna, tagna i Deje år 1961 respektive 1962 syns vagnen som NKLJ Q 691 tillsammans med fd F 700.

[img]https://dms-cf-04.dimu.org/image/02349SKAdm6q?dimension=1200x1200[/img]
BC 1020 används som personvagn fram till år 1955, de sista åren åter som ren tredjeklassvagn. Efter slopningen blir vagnen ombyggd till tjänstevagnen Q 692. Den skrotas år 1965.

BC 1023 byggs om till F-vagn med konduktörskupé och sidodörrar år 1953 och används fram till nedläggningen av persontrafiken. Vagnen skrotas år 1967.

[img]https://dms-cf-08.dimu.org/image/02349SKAdm2P?dimension=1200x1200[/img]
[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/02349SKAdkx7?dimension=1200x1200[/img]
F 1023 används flitigt de sista åren med persontrafik, den verkar gå med i de flesta lokdragna persontågen. Vagnen var de åtminstone de sista åren rödmålad.

Korgen från C 1021 används år 1942 då Co 28 tillverkas, se mer i nästa inlägg.

Smalspåriga personvagnar: NKLJ (del 2)

av HJP, Tuesday, March 10, 2020, 17:20 (1500 dagar sedan) @ Johan O

****
Mycket bra bildserie, med redogörelser för vagnarna.