Göteborg hamnen 1930-tal (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Monday, February 09, 2009, 22:28 (5553 dagar sedan)

Vykort
[image]
Detta är en livfullare bild från 30-talet.
/tell

Växellok, vagnar och färja

av Thomas Tell, Tuesday, February 10, 2009, 21:20 (5552 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Man kan hitta så mycket detaljer och roligt på hamnbilder.

Här ett Ke-lok med ledskenegnistsläckare och är det inte en ångledning till luftpumpen från domen?
Gs-vagnar med bromshytt vilka det vid SJ beslutades om nedtagning 1927. Os-vagnar med 600 mm höga plåtlämmar.
Lastbil med massiva gummiringar.
Längst till vänster färjan till Hisingstaden enligt skylten.
/tell

Växellok, vagnar och färja

av Anders Jansson, Göteborg, Tuesday, February 10, 2009, 21:59 (5552 dagar sedan) @ Thomas Tell

Färjeläget kallades för Sänkverket och har givit namn åt Sänkverksgatan mellan det forna färjeläget och Masthuggstorget. Färjan på bilden ser ut att vara Färjan 3 som trafikerade Sänkverket-Hisingstad från leveransen 1920 till slutet av 1920-talet.

Göteborg hamnen 1930-tal

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Wednesday, February 11, 2009, 21:00 (5551 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har bett min kusin Gunnar Söderberg,som inom parentes är en fena på det här med skärgårdsbåtar och färjor i Göteborg,han styr en själv ibland i hamnen,att se på bilderna. Han säger att det är rätt att det är Färjan 3 som ligger vid Sänkverket. Den trafikerade leden från 1920 till maj 1927, då den ersattes av Färjan 6.Men det är ju möjlig att den gick sedan också, när sexan var tagen ur trafik.(min anm.) Ute på älven syns 3;ans systerfartyg Fyran , som gick mellan Götaverken och Packhuskajen. Den är kanske på väg från Kusten ,dit den gick en gång i veckan för att bunkra kol. Om någon bilexpert kan säga vad det är för årsmodell på den lilla lastbilen med luftdäck ,så kan vi ju säga när bilden tidigast kan vara tagen:-) Sune