Smalspåriga personvagnar: ASLJ (Järnväg allmänt)
Hej igen!
Efter ett litet uppehåll är vi tillbaka med våra genomgångar av 891-banornas personvagnar. Den här gången tar vi en titt på Askersund-Skyllberg Lerbäcks Järnväg.
År 1873 öppnas normalspåriga Hallsberg-Motala-Mjölby Järnväg för trafik. Skyllbergs bruk, som ligger endast 4 kilometer från den nya järnvägen fattar i mitten av 1870-talet beslut om att bygga en egen, smalspårig järnväg som anslutning till den nya banan. Till att börja med används hästar och oxar som dragkraft, men från år 1881 ersätts dessa med ett litet ånglok.
Askersunds stad saknar dock fortfarande järnvägsanslutning, men år 1884 invigs den 11 kilometer långa förlängningen dit. Den nya sträckan ägs av det nystartade bolaget Askersund-Skyllberg-Lerbäcks Järnväg, medan den ursprungliga delen fortfarande ägs av bruket. År 1885 förlängs brukets bana med ett 3 kilometer långt spår mellan Skyllbergs bruk och spikfabriken i Kårberg.
Skyllbergs bruk äger redan från början all den rullande materielen, märkt SB, men hyr ut fordonen för trafiken på ASLJ. De första åren trafikerar därför både bruket och ASLJ banan samtidigt. Trafiken ger dock inte det överskott man hoppats på i Askersund, och redan år 1888 utarrenderas järnvägsbolagets trafik och bana till Skyllbergs bruk.
Banan är till stora delar en bruksbana och ASLJ blir aldrig någon lönsam affär för de som investerat i bolaget. För brukets behov förlängs banan österut från Lerbäck, den längsta etappen byggs som AK-arbete år 1928-1934.
Persontrafiken är aldrig speciellt omfattande och ganska snart efter sekelskiftet får man konkurrens av busstrafiken. Efter många års nedgång upphör persontrafiken helt år 1931. Bland annat på grund av krigsårens drivmedelsransonering återupptas dock den igen år 1941 för att efter kriget, år 1948, läggas ned en andra gång.
Personvagnar
Redan på hästbanetiden finns behov av en vagn för persontransporter. På bruket tillverkas därför en enkel personvagn med 10 sittplatser som lokalt kallas för Orrakoja eller möjligen Örrakoja. När ASLJs trafik startar några år senare innumreras den som C 5.
Den enda kända bilden på vagnen är denna tagen i samband med att ”Skogsbanan” Lerbäck-Hjärtasjön byggs i slutet av 1920-talet.
Inför starten av trafiken till Askersund anskaffas fyra personvagnar från Kockums i Malmö. Vagnarna levereras år 1884-1885 och är av tidstypisk modell med platta tak och ingång från sidan. AC 1-2 har 10+13 sittplatser och C 3-4 har 24 sittplatser.
Vagn 4 och 1 i nära nog leveransskick på Skyllbergs station.
Ett noggrant upputsat tåg ankommer Skyllbergs station i samband med kung Oscar IIs besök år 1898.
Runt sekelskiftet tas denna bild på ett persontåg bestående av vagnarna DG 6, AC 1 eller 2 och C 4.
År 1911 moderniseras vagnparken med en boggivagn littera BCo, vilken levereras av Ljunggrens. Boggivagnen övertar nummer 5 från Örrakoja, som istället numreras om till C 53.
I samband med banans 30-årsjubileum år 1924 ställer man upp sitt ”moderna ”tåg framför stationen i Askersund. Vagnarna är NN 63, G 42, BCo 5 och sist G 9. Boggivagnen SB BCo 5 är här redan 13 år gammal men är banans modernaste personvagn.
Den nya boggivagnen konkurrerar i princip helt ut de gamla vagnarna, som övergår till att vara reservvagnar. Man har sällan behov av mer än en personvagn i tågen…