Smalspåriga personvagnar: FJ (Järnväg allmänt)
Hej igen! Efter ett låååångt uppehåll tänkte vi nu försöka komma igång igen med våra genomgångar av de smalspåriga banornas personvagnar. Den här gången har vi landat i Falkenberg för att titta på stadens smalspåriga järnväg, FJ.
FJ
Falkenbergs Järnväg byggs och invigs i etapper. År 1894 öppnas banan till Fridhem, år 1896 till Älvsered, år 1899 till Holsljunga och slutligen i sin fulla längd av 102 km till Limmared år 1904. Banan får lokalt namnet ”Pyttebanan”.
Planer finns att ytterligare utsträcka banan mot Ulricehamn för att ansluta till UJ och vidare till Västgötanätet. Genom att koncession beviljas för en normalspårig järnväg Landeryd-Falköping grusas dock FJs planer och man får istället satsa på att bara bygga till Limmared. Sträckan Falkenberg-Holsljunga byggs utan statliga lån, men när man fortsätter till Limmared tvingas man ta statslån. Varje delsträcka är en separat koncession och den sista etappen får en lite speciell ställning genom att bana och den rullande materiel som köps in i samband med utbyggnaden blir säkerhet för statslånet.
Banans ekonomi kommer redan tidigt att vara ansträngd. Även om man inte gör förlust lyfter heller inte inkomsterna och de två viktigaste skälen är kanske att den industri man hoppats på i Ätrafors aldrig blomstrar och att man från år 1911 får konkurrens av de båda normalspåriga banorna Varberg-Ätran, som korsar FJ i Ullared, och Västra Centralbanan som ansluter i Limmared. Redan på tjugotalet kommer banan att drabbas hårt när trafiken hastigt avtar. När man under några år inte betalt av på sina lån gör Riksgälden en genomlysning av ekonomin. Man konstaterar att banan har förutsättningar att klara sig, men att staten kommer att få avstå sina annuiteter.
Under hela 1920-talet genomför man besparingar, men banans fortlevnad bygger på att fordringsägarna hela tiden tvingas nedskriva skulderna och avstå ränta och amorteringar. I slutet av trettiotalet ger man till slut upp och ber staten ta över trafikeringen, vilket sker från 1 april 1939. Banan uppgår i SJ den 1 juli 1940 och blir därför en av de första smalspårsbanorna som förstatligas. SJ sätter omgående in trärälsbussar och typen kommer att trafikera banan till slutet.
FJ läggs ner i omgångar 1959-61 varefter banan rivs upp. Den sista delen att trafikeras blir Älvsered-Axelsfors.
Personvagnarna
Inköpet av de fyra första personvagnarna godkänns av styrelsen i mars 1893. Det är två kombinerade andra- och tredjeklassvagnar BC 1-2 och två tredjeklassvagnar C 3-4 som ska levereras från Ljunggrens i Christianstad för 23,560 kronor. Vagnarna är tidstypiska tvåaxliga lanterninvagnar med fyra fönsterpar. Ljunggrens levererar samtidigt motsvarande vagnar till VB och speciellt banornas BC-vagnar är närmast identiska. Uppvärmningen sker med ”värmugnar”, dvs kaminer.
Samtliga person- och resgodsvagnar i invigningståget från Falkenberg 27 september 1894.
Redan året efter beslutar styrelsen om inköp av nästa vagn, en tredjeklass boggivagn och den levereras år 1895 som Co 5 av Kockums. Tydligen är man inte helt nöjda med utrustningen: ”Då Ni icke funnit skäligt ingå på vår begäran att komplettera personvagnen med fönstergardiner och tillhörande kappor med beslag, anhålles att Ni måtte mot kontant betalning sända oss berörde artiklar färdiga att här uppsätta i vagnen fortast möjligt och till billigaste pris.”
Året är 1897 och samtliga personvagnar ingår i tåget i Älvsered. Eventuellt är vagnen efter de båda finkorna en sommarvagn, mer om det senare.
När banan når Holsljunga år 1899 levereras ytterligare nya vagnar. Trots problemen förra gången får återigen Kockums förtroendet när man beställer banans första boggivagn med kombinerad andra- och tredjeklass. Vagnen blir FJ BCo 6 och är en tidstypisk lanterninvagn med en stor och påkostad andraklassavdelning med stoppade soffor. I tredjeklassavdelningen har vagnen istället bänkar med sitsar av hålad fanér.
Inför leveransen vill Trafikchefen poängtera att märkningsförslaget från Kockums godkänns, dock får monogrammet inte ”tillkrånglas”, utan det ska göras enkelt och läsligt.
Leveransbild på BCo 6 upplastad på normalspårsvagnar inför transporten Malmö-Falkenberg.
Måhända är det detta monogram-förslag från Kockums som Tc anser vara för krångligt?