Nynäsbanan: Farsta hållplats. 1971 vs 2023. (Fotografier/bildfrågor)

av Martin Johansson, Thursday, June 01, 2023, 11:55 (331 dagar sedan)

Hejsan!
Här kommer lite järnvägshistoria från Stockholm och jag har fått låna några äldre bilder till detta.

Här ses Farsta hållplats på Nynäsbanan i södra Stockholm. Enligt uppgifter fanns hållplatsen åren 1960-1973 och den låg alltså intill gångtunneln som ligger mitt emot infarten till dagens Farstahallen och idrottsplatsen, längs med Magelungsvägen. På den här tiden var det ju enkelspår och tågen utgjordes oftast av lok + vagnar.

Platsen är sig ganska lik idag förutom att det tillkommit lite mer träd, växtlighet och lite nya hus men samtidigt är jag glad att det, idag ,gick att ta bilder i samma vinklar som dom äldre bilderna. Något som står på samma plats som då är lyktstolparna nedanför hållplatsen på dom två första bilderna, fast dom har såklart blivit utbytta sedan dess.

Dom äldre bilderna är från oktober 1971 och mina bilder är från i tisdags, 30/5-23.

Före.
[image]

Efter.
[image]

Före.
[image]

Efter.
[image]

Jag bifogar även en kartlänk till platsen där hållplatsen låg.
Google kartlänk, Farsta hållplats.

Tack till Per Niklasson för lånet av dom äldre bilderna.
Ha det bra.

Nynäsbanan: Farsta hållplats. 1971 vs 2023.

av Per Ljungberg, Thursday, June 01, 2023, 17:17 (331 dagar sedan) @ Martin Johansson

Själva viadukten verkar förstärkt eller ersatt sedan de gamla bilderna togs.

Nynäsbanan: Farsta hållplats. 1971 vs 2023.

av Fredrik Lundström, Thursday, June 01, 2023, 17:40 (331 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Själva viadukten verkar förstärkt eller ersatt sedan de gamla bilderna togs.

Det är numera dubbelspår på platsen.

//FL

Nynäsbanan: Farsta hållplats. 1971 vs 2023.

av Hans W, Thursday, June 01, 2023, 19:02 (331 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Viadukten eller vägporten i sten är kvar vilket syn på den första nya bilden, dock breddad med en betongkonstruktion ut mot Magelungsvägen för att ge plats för det andra spåret.
De två stora björkarna på första nya bilden torde vara de två små slanorna på första gamla bilden.
Kul med sådana här då och nu bilder.